נתג"ז בוחנת פרויקט לאחסון גז טבעי בים המלח ב-200 מ' ד'

הפרויקט יוכל לספק את צרכי הגז של ישראל ל-10 ימים, לשעת חירום

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

חברת נתיבי גז טבעי לישראל (נתג"ז) בוחנת אחסון גז טבעי בים המלח, כך נודע ל"גלובס". עלות הפרויקט מוערכת ב-200 מיליון דולר. הגז הטבעי שיאוחסן במאגר יוכל לספק את צרכי המשק הישראלי לכ-10 ימים.

אחסון גז יכול לשמש כמלאי חירום למצבים בהם יש מחסור בגז, במקרים של תקלה בזרימת הגז במאגר הגז תמר או במקרים של פגיעה חבלנית בתשתית המובילה גז מהמאגר לחוף. פגיעה כזו עלולה לשתק את המשק הישראלי ש-60% מהחשמל שלו מיוצר באמצעות גז טבעי.

במשך שנים בחן משרד האנרגיה אחסון גז במאגר הגז הריק מארי B, אולם כפי שחשף "גלובס" ביוני האחרון, על פי הערכות, לחץ המים במאגר עלה כך שלא יתאפשר בו אחסון של גז.

בעולם, בעיקר במדינות מפרץ מקסיקו, קיימים מאגרי גז במערות מלח, בזכות החוזק והאטימות של מאגרים כאלה. כמו כן, קל יחסית להחדיר ולהוציא גז ממאגרים כאלה.

נתג"ז שכרה את שירותיה של החברה הצרפתית Geostock לצורך בדיקת קדם היתכנות בעלות מאות אלפי שקלים. על פי תוצאות הבדיקה, קיימת היתכנות גבוהה ליצירת מאגר כזה. השלב הבא הוא קידוח ניסיון בעלות 5 מיליון שקל, אולם לקידוח כזה טרם התקבל אישור המדינה.

ממשרד האנרגיה נמסר: "מהבדיקה עלה כי באזור ים המלח קיים פוטנציאל להקמת מאגר אחסון בשיטת נקרות מלח. בימים אלה, נערכות בדיקות הנדסיות וגיאולוגיות מעמיקות, ולאור תוצאות הבדיקות וניתוחן הכלכלי תתקבל במשרד החלטה סופית".

במשרד מציינים כי פרויקט של 200 מיליון דולר פירושו ייקור תעריף הולכת הגז בכ-20%, וכי הוא ייארך לפחות 4-5 שנים, ועד שיסתיים כבר אמורים מאגרי לוויתן, כריש ותנין להיות מחוברים לחוף. בכך ייתרו חלקית את הצורך באחסון אסטרטגי.