GreenSoil מגייסת 50-70 מ' אירו להשקעה בטכנולוגיות מזון

הקרן שהוקמה לפני ארבע שנים כבר משתפת פעולה עם המיליארדר לי קה שינג ועם יו"ר גוגל אריק שמידט

כדור הארץ יחיו בעוד עשרים שנה כ-9 מיליארד בני אדם - והם יהיו רעבים. תעשיות הפוד-טק (Food Technology) והאגרו-טק (Agrotech) מנסות לאתר את הפתרונות הטכנולוגים אשר יאפשרו להאכיל את כלל האנושות בצורה יעילה, זולה ואקולוגית.

הקרן הישראלית GreenSoil Investments הודיעה היום כי היא מגייסת סכום של 50 עד 70 מיליון אירו לטובת השקעות, כאשר הכסף יוקצה להשקעות באירופה ובישראל, בחלקים שווים. מאז הקמתה ועד היום הקרן מנהלת סכום של 35 מיליון דולר אשר הושקע עד כה בשש חברות פורטפוליו.

גדעון סוסמן, בכיר לשעבר בפיליפס אשר הקים את הקרן עם יזם הנדל"ן הקנדי אלן גרינברג, מספר היום בראיון ל"גלובס" שהקרן יצאה לדרך לפני ארבע שנים. "כשהתחלנו די צחקו עלינו", הוא אומר, "אנשים חשבו שאנחנו מתעסקים בקקי של פרות ולא כל כך הכירו את התחום. מאז המצב השתנה ואנחנו יכולים לראות חברות כמו מונסנטו וסינג'נטה שמשקיעות בתחום.אנחנו רואים גם קרנות ייעודיות שמשקיעות באגרו-טק ובפוד-טק. רוב הכסף נמצא בארצות הברית, בערך 90%, ואנחנו רואים שהקרנות האמריקאיות מגיעות לכאן כדי לחפש השקעות".

החברות בפורטפוליו של הקרן מעוררות עניין בקרב גופי השקעה גדולים. בחברת טיפה (Tipa) השקיעה Horizon Ventures של המיליארדר לי קה שינג ואילו בחברת CropX השקיעה הקרן Innovation Endeavors של אריק שמידט, יו"ר גוגל.

אחת החברות שבהן משקיעה הקרן הישראלית היא Rootility. "זו חברה מדהימה", אומר סוסמן, "שפיתחה שיטה לטיפוח שורשים. זו גישה שונה מאוד ביחס למקובל - בדרך כלל רוב ההשקעה היא במה שקורה מעל האדמה - הטעם והצורה של המלפפון או המלון. מה ש-Rootility עושה הוא להקדיש את המאמץ לשורש, שהוא בעצם המנוע של הצמח והתוצאה היא מדהימה. החברה עשתה פרויקט ענק בקליפורניה והצליחה לגדל את אותה עגבנייה, באותו גדול ואותו צבע, אבל התפוקה עלתה ב-20% ולפעמים אפילו ב-70% ו-80%. זו פלטפורמה שאפשר להשתמש בה גם לגידול מלפפונים, מלונים ועוד".

השקעה אחרת שזוסמן מציין היא כאמור בחברת טיפה שעוסקת בייצור אריזות מתכלות למזון. "תחשוב שאתה הולך לסופר וקונה תפוז. אחרי שאתה אוכל אותו אתה זורק את הקליפה לפח ואתה לא צריך לחשוב על זה - אחרי חצי שנה הקליפה הזאת כבר לא קיימת. זה לא המצב כאשר אתה קונה חטיף אנרגיה, שקית של מוזלי או תפוצ'יפס. בעולם יש הרים שלמים של זבל כזה. מה שחברת טיפה עושה הוא לפתח אריזה למזון שתהיה כמו הקליפה של התפוז".

סוסמן מפרגן לחברות ישראליות אשר פועלות בתחומים משיקים לרבות פרוטרום, זרעים גדרה ונטפים. "כולנו מסתכלים על האתגר הגדול - להאכיל 9 מיליארד אנשים בעוד 20 שנה בערך", הוא אומר. בנוסף הוא מעריך כי תעשיית המזון העולמית תצטרך להגדיל את התפוקה שלה ב-70%. "אתה שוכח דבר קטן - חצי מהעולם רק מתחיל לאכול. תחשוב על מספר הסינים שפתאום רוצים לאכול בשר. מה שקורה הוא שאין כמעט שינוי בכמות האדמות שמיועדות לחקלאות. כמות האדמה שמיועדת לחלקאות - פר אדם - רק תרד באופן קבוע ולכן אנחנו חייבים לשפר את התפוקה. העולם צריך לאכול".

לדברי סוסמן, "לפי הבנק העולמי, כמות הקרקע הראויה לעיבוד חקלאי לאדם ירדה בשליש תוך חמישים שנה. עד שנת 2025, 40% מאוכלוסיית העולם תסבול ממחסור במים. כל זה משתקף במחירי המזון, ובייחוד מחירי הבשר ומוצרי החלב - שעלו באופן משמעותי בעשר השנים האחרונות".

נציגים של Greensoil ישתתפו בכנס הישראלי הראשון לחדשנות בעולם המזון, FoodTech Nation 2015, שייערך ב-15 לדצמבר 2015. נציין כי הכנס מאורגן על ידי קבוצת נתיב יועצים ובחסות איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים.