למה בעצם מתנגד נתניהו לעסקת סלקום-גולן טלקום?

זו זכותו של נתניהו לחלוק על דעתו של שלמה פילבר שמאמין שצריך לאפשר את העסקה ■ אבל במשרד התקשורת לא גובשה דעה מאחר שאין עדיין בקשת מיזוג - ואם אין בקשה כזו, לא נכון יותר לחכות ולבחון דברים לגופם?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

אמש (א') חשף ערוץ 2 כי ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו מתנגד לעסקת המיזוג בין סלקום וגולן טלקום. ראש הממשלה, כך הסבירו בערוץ, מתנגד משום שהוא סבור כי העסקה תוביל לעליית מחירים בשוק הסלולר, מה גם שהוא לא אוהב את העובדה שמיכאל גולן עושה עלינו סיבוב.

האמת, לנוכח ההתנגדות שלו יש סיבה לדאגה. לא בגלל ההתנגדות לגופה, אלא בעיקר בשל ההתנהלות של נתניהו. אם ראש ממשלה מודיע בתקשורת שהוא מתנגד לעסקה, בלי שהוגשה בקשת מיזוג, ומבלי שהוא קרא ולו שורה של ניתוח כלכלי שמצדיק דחייה שלה - נותר רק לקוות שבסוגיות חשובות יותר הוא לא נוהג כאחרון הפופוליסטים.

זו זכותו של נתניהו לחלוק על דעתו של המנכ"ל שלו, שלמה פילבר, שמאמין שצריך לאפשר את העסקה. אבל במשרד התקשורת לא גובשה דעה, מאחר שאין עדיין בקשת מיזוג - ואם אין בקשה כזו, לא נכון יותר לחכות ולבחון דברים לגופם?

להלן כמה דברים שנתניהו צריך לזכור לפני שהוא מקבל כותרת בחדשות ויוצא בהצהרות חסרות כיסוי: בלי העסקה התרחיש המסתמן הוא פירוק של גולן טלקום. חוב של 600 מיליון שקל בסוף 2016 שגולן יחויב לשלם, בנוסף לסכומים כפולים על שימוש ברשת סלקום בשנה הקרובה, סותמים את הגולל על פעילותו.

בנוסף, גולן הפר את תנאי הרישיון מאחר שהוא פירק את הרשת שלו, מה שאומר שאין דרך חזרה למתווה של איחוד רשתות, ומבחינת שני הצדדים לעסקה, המתווה הזה בטל ומבוטל.

המגוחך הוא שנתניהו הלך שבי אחר ההצהרות הפופוליסטיות של משרד האוצר. גם שם יודעים שאין מנוס מאישור העסקה או מפירוק של גולן בשל אותן סיבות.

אז נכון שגולן עושה עלינו סיבוב, אבל כדאי לנשום שנייה ולהקטין נזקים. בסופו של דבר, היציאה של גולן מהשוק, או של כל שחקן אחר, היא תרחיש ריאלי וסביר, וצריך לבחון איך מפיקים מכך תועלת לצד שמירה על האינטרסים של המדינה.

דווקא מנתניהו, שיש לו ביקורת גדולה מאוד על הביורוקרטיה בישראל ועל שלטון הפקידות, ניתן היה לצפות שירים ראש ויראה מה קורה בעולם. אולי אז הוא היה מבין שמחירי הסלולר בישראל הם מהנמוכים ביותר בעולם, ושאין אף מדינה שיש בה 5 מפעילים עם 5 רשתות בפריסה מלאה (ועוד אחד נוסף שאמור להיכנס).

נתניהו גם יכול לקרוא היום ב"גלובס" עד כמה הרשתות הסלולריות בעולם נדרשות להשקעות אדירות כדי להתמודד עם הביקושים המטורפים לדאטה - ביקושים שכמעט מכפילים את עצמם מדי שנה. זה מחייב השקעות ביותר אתרים, יותר תדרים, יותר תמסורות - מה שעומד בניגוד גמור למה שקורה בישראל שהרשתות רק הולכות ויורדות באיכותן.

בנוסף, נשאלת השאלה אם הצרכן הישראלי מקבל היום שירות טוב יותר כתוצאה ממצב התחרות בשוק? לא בטוח.

לכן, אפשר לקחת לגולן את התדרים, אפשר לחייב אותו להחזיר 270 מיליון שקל שקיבל מהמדינה ושאותם הפקיד בערבות, אפשר לקנוס אותו, אפשר אפילו להגלות אותו. אבל שמישהו יבדוק ברצינות את ההשלכות של יציאת גולן טלקום מהשוק באמצעות העסקה לעומת הקריסה של החברה המסתמנת בהיעדרה - ורק לאחר מכן יחליט. זה בדיוק תפקידה של רשות ההגבלים העסקיים, וזו מומחיותה. תנו לה לעשות את עבודתה.

מה יקרה לגולן טלקום
 מה יקרה לגולן טלקום