האטה בשטראוס: הרווח קטן בכ-9% ברבעון והסתכם ב-68 מ' ש'

המכירות נפגעו משער החליפין, וקיטון נרשם ברווח התפעולי בכל תחומי הפעילות המרכזיים: בישראל, בפעילות הקפה ובפעילות המטבלים והממרחים הבינלאומית

קיטון בהכנסות ממכירות, תוך ירידה ברווחיות הגולמית והתפעולית, הובילו את קבוצת שטראוס להציג ירידה של כ-11% ברווח הנקי בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015, שהסתכם בכ-192 מיליון שקל. ברבעון השלישי קטן הרווח בכ-9% ועמד על כ-68 מיליון שקל.

שטראוס גרופ, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-5.6 מיליארד שקל, היא יצרנית מזון ומשקאות גלובלית שמנוהלת על-ידי גדי לסין ונמצאת בשליטת משפחת שטראוס.

במקביל לדוחות הודיעה שטראוס על חלוקת דיבידנד בהיקף 100 מיליון שקל (93.2 אגורות למניה).

מיכל אלשיך, אנליסטית אקסלנס, אמרה היום (ג') כי מדובר ב"דוחות חלשים בהתאם לצפי, כאשר התוצאות נשחקו בעיקר עקב ירידה ברווחי פעילות הקפה. סביבת הפעילות נותרת מאתגרת, אך צפוי שיפור בתוצאות ברבעונים הבאים".

נכון לשעת הצהריים עלתה מניית שטראוס בכ-2%.

השיפור האמור, לדברי אלשיך, מקורו בסיבות הבאות: "המטבעות צפויים ללחוץ פחות, כאשר פרמטר זה יעזור גם בשורת המכירות של פעילות הקפה (ברוסיה בעיקר בוצעו העלאות מחירים) וגם ברווחיות, בשל עלות נמוכה יותר לסחורות (הנרכשות ברובן בדולר); חדשנות והתייעלות תפעולית יעזרו להתגבר על הקשיים בישראל, בה מסתמנת תחרות אגרסיבית, עם התחזקות של הרשתות והמותג הפרטי שגוררים ירידת מחירים; ירידת מחירי הקפה הגולמי בעולם פרט לברזיל; ושיפור במגזרים אחרים, כשסברה האמריקאית צפויה להמשיך להציג שיפור על רקע הרחבת הפעילות בארה"ב, ופעילות המים עשויה גם כן להציג שיפור קל על רקע המיזם המשותף עם האייר".

קיטון נרשם ברווח התפעולי בכלל תחומי הפעילות המרכזיים: הפעילות בישראל; פעילות הקפה; ופעילות המטבלים והממרחים הבינלאומית. בהקשר זה מלמדים הדוחות כי המכירות נטו בתחום ה"מטבלים וממרחים בינלאומי" צמחו מתחילת השנה בכ-15% לסך של כ-565 מיליון שקל, ואילו בפעילות הקפה קטנו המכירות נטו בכ-8% לכ-2.6 מיליארד שקל. המכירות נטו בפעילות בישראל הצטמקו בכ-5% לסך של כ-2.2 מיליארד שקל.

השינוי במכירות הקבוצה הושפע בעיקר משער החליפין - הפרשי תרגום שגרעו מתוצאות החברה כ-396 מיליון שקל מתחילת השנה וכ-210 מיליון שקל ברבעון השלישי. כמו כן, נרשם קיטון של כ-60 מיליון שקל במכירות בגלל חוק המזון.

חולשת מטבעות באזורי הפעילות

מנכ"ל הקבוצה לסין מסר כי "שטראוס ממשיכה לפעול בסביבה דינמית מאתגרת, ומיישמת את אסטרטגיית הצמיחה הגלובלית. תוצאות חברת הקפה של שטראוס, שהיא שחקנית מובילה במספר שווקים מתעוררים לרבות ברזיל (שוק הקפה השני בגודלו בעולם), משקפות בעיקר היחלשות של מטבעות הריאל והרובל, על אף צמיחה אורגנית של למעלה מ-12% במכירות חברת הקפה במטבע מקומי".

הקבוצה פועלת ב-5 תחומים, כאשר ארבעה מתחומי הפעילות מרוכזים בשתי מסגרות עיקריות: מסגרת פעילות ישראל, שתחתיה הקבוצה מפתחת, מייצרת, מוכרת, משווקת ומפיצה בישראל מגוון רחב של מוצרי מזון ומשקאות ממותגים (בהתבסס על שתי מגמות צריכה: "בריאות ואיכות חיים" ו"תענוג והנאה"); ומסגרת פעילות קפה, בישראל ובזירה הבינלאומית (כולל ייצור בברזיל, רוסיה ובמדינות מזרח ומרכז אירופה, ושיווק והפצה בברזיל, ארה"ב ומדינות מזרח ומערב אירופה).

בנוסף, החברה פועלת בתחום מטבלים וממרחים בינלאומי, באמצעות "סברה" בארה"ב ובקנדה ו"אובלה" במקסיקו ואוסטרליה, בשיתוף עם קונצרן המזון הבינלאומי פפסיקו.

פרט לכך, לחברה עוד פעילויות בישראל, בסין ובאנגליה, בתחומי מכשירי סינון וטיהור מי שתייה וייצור ומכירה של מוצרי שוקולד תחת המותג "מקס ברנר" בארץ ובחו"ל.

שטראוס ישראל פועלת בתחומי מחלבה, עם דנונה, כולל החזקה של יטבתה, ממתקים ומלוחים (שם יש לקבוצה שותפות עם פריטולה של פפסיקו) וסלטים, וגם מחזיקה נתח בחברת יד מרדכי.

תוצאות שטראוס 24.11.15
 תוצאות שטראוס 24.11.15