בקרוב נראה תחרות לאוניית ה-LNG לאחסון גז?

מייסדי תחנת הכוח דליה בוחנים פרויקט אחסון של גז טבעי נוזלי

חברת סיגמא-אפסילון, בעלת האחזקות בתחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל דליה, בוחנת פרויקט אחסון של גז טבעי נוזלי, באמצעות ניצול מתקן ניזול אוויר בדרום למטרת ניזול של גז טבעי. מדובר בכמות של גז טבעי שתוכל לספק את צרכי המשק של ישראל לכשלושה ימים. עלות הפרויקט נאמדת ב-100 מיליון שקל.

אתמול חשף "גלובס" כי חברת נתג"ז, בשיתוף עם משרד האנרגיה, בוחנים פרויקט ענק לאחסון גז טבעי בים המלח. שם מדובר בפרויקט שעלותו נאמדת ב-200 מיליון דולר, ושיוכל לספק את כל צרכי הגז הטבעי של ישראל ל-10 ימים.

כעת מתברר כי המשרד בוחן דרך נוספת לאחסון גז, והיא אחסון של גז טבעי נוזלי בסמוך למתקן ניזול אוויר הנמצא בדרום. "מנצלים את החנקן הנוזלי שנוצר במתקן, ובאמצעות חילוף חום, מנזילים גם את הגז הטבעי", מסביר ד"ר עלי ברנע, מבעלי החברה ומסביר כי "המתקן קיים ממילא ופועל רק בשליש מהקיבולת שלו. חנקן הופך לנוזל בטמפרטורה של מינוס 190, וגז טבעי בטמפרטורה של מינוס 163. כלומר, 'על הדרך' אפשר להנזיל את הגז. לכן העלויות הן גם נמוכות יחסית". לטענת ברנע, בניית מתקן חדש להנזלת גז היתה עולה לא 100 מיליון שקל אלא דולר.

המתקן המדובר הוא בעל יכולת ייצור של 60 אלף טון בשנה של גז נוזלי. לצורך השוואה, אוניית הגז הנוזלי שמוצבת מול חופי חדרה יכולה לאכסן 150 אלף טון של גז טבעי נוזלי. אפסילון פנתה לכמה חברות מוכרות בתחום מחליפי החום, מתקני האגירה והגיזוז, ובתוך שבועיים מקווה לקבל את הצעות המחיר.

בפברואר תגיש החברה את תוכנית העבודה שלה למשרד האנרגיה. לטענת ברנע, גם אם משרד האנרגיה יחליט לרדת מהפרויקט, החברה תייצר גז טבעי נוזלי ותמכור אותו ללקוחות תעשייתיים שמרוחקים מצנרת חלוקת הגז הטבעי ולתחבורה הכבדה.