ההמלצות החמות: הקרן שמעוררת את תיאבון המשקיעים

ענף המסעדות בולט בצמיחה ביחס לכלל המכירות הקמעונאיות בארה"ב, על רקע הנטייה בכל העולם לאמץ צורת בילוי זו ■ עכשיו יש גם קרן סל שמאפשרת להיחשף למניות של רשתות מסעדות, אמריקאיות בעיקר

מקדונלדס / צלם: רויטרס

כלכלת ארה"ב מתאוששת בהדרגה, אך מסלול ההתקדמות אינו ליניארי, כאשר ברקע מסתמנת חולשה בצריכה הפרטית ובאשראי הצרכני - גורמים שהובילו לזהירות הפדרל ריזרב בהחלטתו על הריבית. נתוני התעסוקה הטובים שפורסמו בתחילת החודש, יובילו כנראה בעוד כחודש להעלאת ריבית ראשונה בארה"ב מזה שנים ארוכות, אך כנגד זאת קיימים גם סימני חולשה, כגון נתוני מכירות קמעונאיות שמציגים צמיחה אפסית כבר שלושה חודשים ברציפות.

אחד ממוקדי הצמיחה הבולטים בתוך המכירות הקמעונאיות בארה"ב הוא ענף המסעדות, שהציג באוקטובר צמיחה של 0.5% לעומת החודש הקודם וצמיחה שנתית של 5.5%. נתונים אלה מצטיינים לטובה לעומת צמיחה שנתית של 1.7% בסך המכירות הקמעונאיות, וצמיחה שנתית נמוכה עוד יותר של 0.5% בנטרול מכירות הרכב. נראה כי אפילו במצב שהצרכן האמריקאי מתחיל לחסוך ואינו מסוגל לבזבז כסף על מוצרים רבים, כמו אלקטרוניקה, ביגוד ומזון, הוא אכן ממשיך לבקר במסעדות.

מדובר בתהליך ארוך טווח של מעבר הצרכנים לארוחות מחוץ לבית, תקציב שמהווה כעת יותר ממחצית מכלל ההוצאה על מזון. בחודש האחרון הסתכם היקף הוצאת הצרכנים בארה"ב על מסעדות בכ-54 מיליארד דולר, ובסיכום 2015 הם צפויים להשאיר במסעדות סכום עתק של כ-620 מיליארד דולר. לפי נתוני סטטיסטיקה, בית אב אמריקאי ממוצע מוציא על מסעדות סכום של כ-2,700 דולר בשנה, עם 5.8 ארוחות בשבוע בממוצע.

המצב מיטיב עם רשתות מסעדות אמריקאיות, הן בפלח המזון המהיר (כמו מקדונלד'ס או סטארבקס) והן בפלח מסעדות יוקרה, ולא רק בתוך ארה"ב. התעשרות הצרכנים ברחבי העולם, במיוחד במדינות המתפתחות, הובילה לקפיצת מדרגה בתרבות ארוחות במסעדות בקרב מאות מיליוני צרכנים חדשים, שרואים בכך בילוי איכותי ומהנה בעלויות סבירות יחסית.

כלי השקעה מועיל גם בהתאוששות

מניות רשתות המסעדות שימשו באופן מסורתי אינדיקציה מוקדמת ומדוייקת מאוד של התאוששות כלכלית, עם מתאם גבוה במיוחד להוצאה פרטית ולנתוני התוצר הגולמי (שהצרכן מהווה את החלק הגדול ממנו). בהקשר זה, מהוות מניות המסעדות כלי השקעה מועיל שמאפשר ליהנות ממגמות המאקרו החיוביות, גם במסלול של התאוששות איטית.

עד לא מזמן לא הייתה למשקיע אפשרות להיחשף לענף המסעדות דרך קרן סל אחת, אלא רק למניות בודדות, אך לאחרונה הושקה קרן סל ייעודית של תחום רשתות המסעדות - The Restaurant ETF (סימול: BITE). הקרן הושקה על ידי חברת הניהול ETF Managers Group בשיתוף עם נאסד"ק לפני פחות מחודש, בסוף אוקטובר, והיקף נכסיה מוערך עדיין במיליוני דולרים בודדים, עם דמי ניהול גבוהים יחסית של 0.75% בשנה.

החזקות קרן BITE כוללות 45 מניות של רשתות מסעדות מפלחים שונים, מהמזון המהיר ועד למסעדות יוקרה. ההחזקות הגדולות של הקרן הינן רשתות המזון המהיר הגלובליות מקדונלד'ס  (כ-3.1% מהקרן) וסטארבקס  (כ-3.1% מהקרן), רשתות מזון מהיר נישתיות כגון Carrols (TAST, כ-2.9% מהקרן) ו-Chuys (CHUY, כ-2.9% מהקרן), רשת מסעדות סטייקים Ruths Hospitality (סימול: RUTH, כ-2.8% מהקרן), רשת המזון המקסיקני Chipotle (סימול: CMG, כ-2.6% מהקרן), ונוספות.

* הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל: BITE

חברה מנהלת: ETF Managers Group

שנת הקמה: 2015

סך נכסים: מיליוני דולרים בודדים

מספר החזקות: 45

החזקות בולטות: מקדונלד'ס (MCD, כ-3.1% מהקרן), סטארבקס (SBUX, כ-3.1%), Carrols (TAST, כ-2.9%), Chuys (CHUY, כ-2.9%), Ruths Hospitality (RUTH, כ-2.8% מהקרן) Chipotle (CMG, 2.6%)

דמי ניהול: 0.75% בשנה