הסטארט-אפ שבונה שוברי גלים אקולוגיים מתרחב בעולם

חברת הקלינטק הישראלית אקונקריט משתמשת בבטון ידידותי לסביבה על-מנת להקים תשתיות ימיות: "המוצרים הופכים להיות כמו סלע טבעי בים: הם מתכסים בצמחיה ימית עשירה ובחי - בלי שזה יבוא על חשבון תשתיות טובות"

חברת הסטארט-אפ הישראלית אקונקריט (ECOncrete) השלימה בימים האחרונים גיוס של מיליון דולר מקבוצה מצומצמת של משקיעים פרטיים לקראת הרחבת פעילות ב-2016 באירופה ובארה"ב.

מדובר בסטארט-אפ אקולוגי שעוסק בפיתוח של פתרונות מבוססי בטון ידידותי לסביבה לבינוי של תשתיות ימיות כמו נמלי ים, מרינות, שוברי גלים, מזחים ותשתיות חופים.

המוצרים של אקונקריט מבוססים על תערובות בטון ייחודיות - שמקטינות משמעותית את טביעת הרגל האקולוגית או במילים אחרות, הם מאפשרים סוג של בנייה ירוקה - לדגים: היזמים שהקימו את החברה אומרים כי מדובר בסוגי בטון המאפשרים קיום של דגה וצמחייה עשירה, בזכות רמת חומציות (PH) שנמוכה משמעותית מזו שבתערובות הבטון הרגילות - ועל בסיסן הוקמו עד כה תשתיות ימיות.

אקונקריט הוקמה ב-2012 בידי הביולוגים הימיים, ד"ר עדו סלע וד"ר שמרית פרקול-פינקל. המיזם של השניים עודד בהשקעה ראשונית של כ 400 אלף דולר מהאחים עזורי, שמשקיעים גם בתחום הבנייה הירוקה. לדברי ד"ר פרקול-פינקל, זולת תערובות בטון שידידותיות לדגה - סדרת המוצרים של החברה כוללת נישות שהוכנו מראש, המאפשרות את הפיכתן לבתי גידול לדגים: "מעבר לפיתוח של תערובות בטון מקיימות יותר - השקענו בטקסטורה של המוצרים עצמם, כמו חורים ומקומות מסתור המאפשרים אזורי רבייה וקינון המרחיבים את היכולת של מגוון רחב של מינים להתיישב בהם", סיפרה ד"ר פרקול-פינקל ל"גלובס": "בחנו במשך שלוש שנים את המוצרים האלה ומצאנו שהם הופכים להיות כמו סלע טבעי בים: הם מתכסים בצמחיה ימית עשירה ובחי - בלי שזה יבוא על חשבון תשתיות טובות, עמידות וחזקות לאורך זמן".

בימים אלה מסיימת אקונקריט הליכים לרישום פטנט על הטכנולוגיה שעליה מבוסס קו המוצרים שלה. זאת, לאחר שלדברי היזמים היעילות של מוצריהם הוכחה במספר מיזמים שבהם היו מעורבים בנמל הפולינום בחיפה ובפארק גשר ברוקלין בניו יורק: "במקרה של חיפה הצלחנו להכפיל את מגוון המינים שחיים בסמוך ליחידות שסיפקנו. מדובר ב'אנטיפרים' שמיועדים לשוברי גלים, לרציפים במעגנות ועוד - שעם השנים בעלי החיים הימיים מחזקים אותם באמצעות שכבה ביולוגית שמגנה על הבטון מיונים שמקורם בים או מזהמים שונים שמחלישים את הבטון. השכבה הביולוגית הזאת גם מונעת את שחיקת המבנה ומפחיתה את הצורך בתחזוקתו עם השנים", אומרת ד"ר פרקול- פינקול.

הקמת משרד חדש בארה"ב

אקונקריט נמצאת בחיתוליה, מעסיקה כיום עובדים אחדים ומאז שהוקמה עסקה בבחינת היתכנות ויעילות המוצרים שהיא מציעה. זאת, בין השאר בליווי של יועצים-מומחים בתחום הבטון. לדברי היזמים, סבב הגיוס שהושלם בימים האחרונים יאפשר להם לפתוח בשנה הקרובה משרד בארה"ב - בניסיון לקדם את מעורבות החברה במספר מיזמי ענק להקמת תשתיות ימיות ביבשת אמריקה. במקביל, החברה מתכוונת לשתף פעולה עם חברה אמריקאית מובילה בתחום יציקת תבניות בטון - כדי למסחר את הטכנולוגיה שפיתחה ולעבור לייצור סדור אל מוצרים: "הייתי מאוד שמחה אם במקרה של שני נמלי הים הפרטיים שעתידים לקום בשנים הקרובות, באשדוד ובחיפה, ייעשה שימוש במוצרים שלנו. עם זאת, התוכניות האלה קיבלו היתרים כבר לפני מספר שנים ועדיין אין כאן רגולציה שתובעת את שילוב הרכיבים שאנו מציעים במיזמים כאלה. הכל זה עניין של רגולציה והפעילות בנושאים האלה נעשית לאט", אומרת ד"ר פרקול-פינקול.

עלות תערובות הבטון הידידותיות לסביבה הימית שמציעה אקונקריט, גבוהה בשיעורים של 2%-7% מתערובות הבטון הרגילות שעד כה נעשה בהן שימוש נרחב בכל מיזם להקמת תשתית ימית: "מדובר בשיעורים סבירים מאוד, שמאפשרים את החזר ההשקעה בצורה של חיסכון בעלויות התחזוקה העתידיות, בדומה לבנייה ירוקה", אומרת ד"ר פרקול-פינקול: "במדינות שבהן קיימת רגולציה בנושאים כאלה - השקעה כזאת מפחיתה משמעותית ואף מונעת קנסות סביבתיים שאליהם חשופות חברות שמעורבות בהקמה של תשתיות כאלה".

בימים האחרונים, ולצד השלמת סבב הגיוס שלה, זכתה אקונקריט במקום הראשון בתחרות עולמית לחדשנות וליזמות צעירה במדע ובטכנולוגיה שאורגנה בידי ועדת פודונג לחדשנות צעירה בעיר שנגחאי בסין. בשנה שעברה היא זכתה בתואר 'סטארט-אפ השנה' בתחרות הסטארט-אפים של עמותת בוגרי 8200.