הפסד של 54 מיליון שקל לכלכלית ירושלים ברבעון

בנטרול הפעילות ברוסיה ובמדינות חבר העמים הציגה החברה רווח נקי ברבעון ומתחילת השנה מציגה תוכנית נרחבת למכירת נכסים לצורך שירות החוב

דוד זבידה / צילום: תמר מצפי
דוד זבידה / צילום: תמר מצפי

הנהלת קבוצת הנדל"ן כלכלית ירושלים  שבשליטת אליעזר פישמן ממשיכה להאמין ביכולת החברה לשרת את חובותיה גם בשנתיים הקרובות. כך עולה מהדוחות הכספיים שפרסמה כלכלית ירושלים לסיכום הרבעון השלישי. כלכלית סיימה את הרבעון השלישי של 2015 בהפסד של 54 מיליון שקל, שהשלים הפסד של 285 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה. הפסד זה הגיע בהמשך להפסד של 304 מיליון שקל שרשמה החברה ב-2014 כולה.

את ההפסדים הכבדים הסבו לכלכלית הפעילות ברוסיה ובמדינות חבר העמים (אוקראינה ובלארוס), שסובלות ממצוקה בשנתיים האחרונות בשל המשברים הכלכליים ברוסיה ובאוקראינה, והפיחות החריף שספגו המטבעות המקומיים של שתי המדינות מול הדולר.

בעקבות המשבר נאלצה זרוע הפעילות של כלכלית ירושלים ברוסיה, מירלנד, לקיים מו"מ להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה. לאחרונה סוכם הסדר החוב בין הצדדים, שכולל דחייה בפירעון החוב בהיקף כ-1 מיליארד שקל, תמורת תוספת ריבית והנפקת אופציות למחזיקים.

בכלכלית ירושלים מציינים, כי בנטרול הפעילות ברוסיה ובמדינות חבר העמים, רשמה החברה רווח נקי של 24 מיליון שקל ברבעון השלישי, ורווח נקי של 102 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2015.

כלכלית ירושלים והחברות שבשליטה מחזיקות ב-3.4 מיליון מ"ר של נכסים מניבים, מתוכם 1.9 מיליון מ"ר בישראל והשאר בצרפת, בקנדה, בגרמניה, ברוסיה, באוקראינה ובבלארוס. עקב ההפסדים ברוסיה ובאוקראינה איבדה כלכלית ירושלים מספטמבר 2014 כ-30% מההון העצמי שלה, שהסתכם בסוף ספטמבר 2015 ב-1.85 מיליארד שקל.

כדי לחזק את מאזנה, השלימה לאחרונה החברה גיוס של כ-202 מיליון שקל בהנפקה פרטית של מניות ואופציות, ובמקביל הובילה מהלך להחלפת 214 מיליון שקל ע"נ של אג"ח מסדרת ו' הקצרה, בהקצאת 258 מיליון שקל ע"נ של אג"ח מסדרה י' הארוכה יותר. מהלך זה, הפחית את פירעון החוב הקרוב בכ-100 מיליון שקל.

לכלכלית היה בסוף ספטמבר חוב פיננסי (נטו) של 2.4 מיליארד שקל ברמת הסולו (ללא החברות הבנות). לצורך שירות החוב בשנתיים הקרובות, מציג המנכ"ל דודו זבידה בדוח הכספי תכנית שכוללת מכירה נרחבת של נכסים (בעיקר בחו"ל), שאמורה להניב תזרים נקי של 420 מיליון שקל. היום, למשל, דיווחה החברה, כי היא מנהלת מו"מ למכירת קניון וודביין בקנדה תמורת כ-313 מיליון שקל.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"