ההצעה המפתיעה שקיבלה נכסים ובנין על בניין HSBC

החברה העריכה לאחרונה את שווי המגדל - שנרכש על ידה לפני כחמש שנים - ב-820 מיליון דולר, אולם היא מעדיפה לפי שעה לא למכור את מלוא הבעלות, אלא להכניס שותף שירכוש עד 49% מהמבנה, שממוקם בשדרה החמישית במנהטן

חברות הנדל"ן האמריקאיות ממשיכות ללטוש עיניים לעבר מגדל המשרדים HSBC שבבעלות חברת נכסים ובנין  מקבוצת אי.די.בי. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר העבירה חברת הנדל"ן ג'ורג' קומפורט ובניו, הצעה לרכישת מגדל המשרדים תמורת 950 מיליון דולר (3.7 מיליארד שקל), ואף הודיעה כי תסכים להפקיד 10 מיליון דולר בפיקדון, לצורך הוכחת רצינותה. עם זאת, בקבוצת אי.די.בי שבראשות אדוארדו אלשטיין רואים במגדל המשרדים נכס חשוב, ומעדיפים לפי שעה להמשיך ולשלוט בו.

מגדל מטה הנהלת בנק HSBC שוכן בשדרה החמישית (בניין מספר 452) במנהטן שבניו יורק, וכולל שני מבנים צמודים בני 12 ו-29 קומות בשטח בנוי כולל של כ-80 אלף מ"ר. הנכס מושכר במלואו לשוכרים איכותיים כדוגמת בנק HSBC ופירמת עורכי הדין בייקר מקנזי.

באפריל 2010 רכשה קבוצת אי.די.בי את הבניין באמצעות החברות הנכדות כור ונכסים ובנין (בחלקים שווים) תמורת 330 מיליון דולר מידי HSBC. שנה וחצי לאחר מכן, ובעקבות הקשיים אליהם נקלעה כור, רכשה נכסים ובנין את חלקה של כור (50%) לפי שווי של 480 מיליון דולר למגדל, שנקבע על בסיס הערכת שווי. מאז, ובמקביל להתאוששות שוק הנדל"ן של ניו יורק, המשיך שווי המגדל לטפס ולייצר רווחי הון לנכסים ובנין. בדוחות הרבעון השלישי של 2015 כבר העריכה החברה את המגדל לפי שווי של 820 מיליון דולר - יותר מפי שניים מהשווי המשוקלל לפיו נרכש המגדל כולו.

בדוחות הרבעון השלישי, שפורסמו ביום שבו התקבלה ההצעה מג'ורג' קומפורט, ציינה נכסים ובנין כי היא מקבלת מעת לעת פניות מגורמים המתעניינים ברכישת המגדל וכי היא בוחנת את ההצעות, אולם עד עתה דחתה את כולן. עוד נכתב בדוחות כי בכוונת נכסים ובנין לבחון אפשרות למכירה של עד 49% מזכויותיה במגדל, כך שהשליטה תישאר בידיה גם לאחר השלמת המכירה.

לנכסים ובנין הון עצמי של 1.7 מיליארד שקל, כך שמכירת מלוא המגדל במחיר המוצע תגדיל את הונה העצמי בכ-500 מיליון שקל ותייצר לה נזילות עצומה. נזילות כזאת, תאפשר הן לצמצם את החוב הפיננסי (נטו), שעומד על כ-3.3 מיליארד שקל והן לשלם דיבידנד מהותי לבעלי המניות, ובראשן לחברה האם, דיסקונט השקעות, המשוועת למזומנים לצורך שירות חובותיה (ראו ידיעה על דוחות דסק"ש בעמוד זה).

האחים שימל יגזרו קופון

ג'ורג' קומפורט, שנוסדה עוד ב-1919, מתמחה בהשקעה וניהול נכסים מסחריים בשותפות עם גופים מוסדיים, ופועלת בעיקר בעיר ניו יורק. כיום מנהלת החברה נכסים בהיקף של 12 מיליון רגל רבוע (1.1 מיליון מ"ר). את מגדל HSBC מבקשת ג'ורג' קומפורט לרכוש בשיתוף עם גוף מוסדי לו מייעצת חברת ג'יי.פי מורגן אינווסטמנט מנג'מנט - אחת מעשר החברות הגדולות בניו יורק בתחום הנדל"ן המשרדי. אותו הגוף המוסדי, הוא השותף של ג'ורג' קומפורט גם בבניין מספר 498 בשדרה השביעית במנהטן. הבניין נרכש על ידם עוד ב-1998 ודומה בגודלו למגדל HSBC.

לפי דיווחים בתקשורת הישראלית, העבירו בשנה האחרונה גופים אלו שתי הצעות לרכישת מגדל HSBC, תחילה ב-800 מיליון דולר ובהמשך ב-900 מיליון דולר.

מי שצפוי לגזור קופון מהותי ממכירת המגדל אם וכאשר זו תבוצע הם האחים יעקב ומארק שימל, שנכללו בקבוצת השליטה הקודמת באי.די.בי, שבראשה עמד נוחי דנקנר. תחת הנהגתו של דנקנר (ובאישור אסיפת בעלי המניות), חתמה נכסים ובנין על הסכם עם חברת רוק ריל (Rock Real) של האחים שימל, לפיה יסייעו האחים לחברה באיתור נכסים לרכישה, ובתמורה יקבלו 12% מהרווח שייווצר מהנכס בעת מכירתו. לאור העלייה בשווי המגדל לאורך השנים, כבר הפרישה נכסים ובנין סכום של כ-150 מיליון שקל לטובת תשלום אפשרי לאחים שימל, במקרה של מכירת המגדל.