"האיש השנוא באמריקה" השקיע - והמניה הזו טסה עד 5,000%

ב-13 בנובמבר חברת הביוטק קאלוביוס נחשבה לסוס מת: היא הכריזה על הקפאת חלק מהפעילות שלה והמניה שלה נסחרה ברמה של 90 סנט ■ ב-19 בנובמבר, מרטין שקרלי נכנס לתמונה ומאז היא לא מפסיקה לעלות

מרטין שקרלי/ צילום:בלומברג
מרטין שקרלי/ צילום:בלומברג

רק לפני שלושה שבועות מניית הביוטק KaloBios (סימול: KBIO) נחשבה לסוס מת. היא לא מייצרת הכנסות, אין לה תרופה אחת בקנה, היא הודיעה שהיא מפטרת 17 עובדים ומקפיאה חלק מהפעילות שלה. אולם, כשמנהל קרנות הגידור בעבר מרטין שקרלי נכנס לתמונה, הגלגל של קאלוביוס התהפך. היא לא גילתה תרופה למחלה חשוכת מרפא אך המניות שלה זינקו תוך ימים ספורים עד כ-5,000%, לאחר שהודיעה כי שקרלי רוכש את המניות שלה.

שקרלי, הבעלים והמנכ"ל של חברת טורינג פרמאסוטיקל, עלה לכותרות לפני כחודשיים לאחר שהחליט להזניק מחירה של תרופה מצילת חיים, Daraprim, ב-5,000%, מ-13.5 דולר ל-750 דולר. הוא עורר סערה גדולה בארה"ב וזכה לכינוי "האיש הכי שנוא באמריקה".

שקרלי, שהיה בעבר מנהל קרנות גידור, החליט ב-19 בנובמבר, ביחד עם קבוצת משקיעים, לרכוש 70% ממניות קאלוביוס. חברת הביוטק הקטנה הודיעה באותו היום כי קבוצת המשקיעים תשקיע באופן מיידי 3 מיליון דולר ותתחייב להשקעה עתידית בהיקף של 10 מיליון דולר. שקרלי ימונה בנוסף למנכ"ל קאלוביוס.

ב-13 בנובמבר, היום שבו הודיעה קאלוביוס על הקפאת חלק מהפעילות שלה, היא נסחרה בוול סטריט במחיר של 90 סנט. ב-19 בנובמבר, לאחר ששקרלי נכנס לתמונה, היא זינקה בכ-400% ולא עצרה עד שטיפסה לרמה של כ-45.8 דולר למניה ביום שני השבוע. קרי, זינוק של כ-5,000% מהשפל שנרשם ב-13 בנובמבר.

ומי המפסיד הגדול עד כה מהזינוק העצום במניית החברה? סוחרי השורט בקאלוביוס שלא הספיקו לכסות את הפוזיציות שלהם בזמן ונתפסו עם המכנסיים למטה. דוגמא לכך הוא אותו סוחר השורט שהתעורר עם הפסד עצום.

בכל אופן, אתמול מניית החברה צנחה בכ-53% ועולה השאלה האם ה"בועה" שנוצרה במניה החלה להתפוצץ.