מבחן דרכים: טויוטה היילקס - רואים את התוצאות בשטח

טויוטה היילקס וטויוטה לנד-קרוזר הם שני רכבים שממשיכים מסורת מפוארת של אמינות, עבירות ובטיחות ■ הדגמים החדשים מספקים לנהג ולנוסעים גם תחושה מפתיעה של פינוק ונינוחות

אני מכיר לפחות שלוש מכוניות שזכו לתהילת עולם ככוכבניות קולנוע או טלוויזיה: מרצדס - בסרטי פארק היורה, אסטון מרטין - בסרטי ג'יימס בונד, וטויוטה היילקס - בזכות תכנית הטלוויזיה טופ-גיר. מעולם לא הייתי עם מרצדס בג'ונגל. טרם זכיתי לחסל תריסר רשעים ממושב הנהג של אסטון מרטין. אבל הייתי עם טויוטה היילקס באיסלנד. באותו אי מופלא שבו טיפס ג'יימס מיי אל לועו יורק האש של הר געש כעוס בתוך טויוטה היילקס אדום.

זכור גם לטוב סרט ההתעללות שביצעו אנשי טופ גיר בגופו של היילקס אחר - הטילוהו ממגדל, שברו עימו קירות, הטביעוהו במים, שרפו אותו... ולא הצליחו להשביתו. הטנדר בן-האלמוות הזה זכה למעמד מיתולוגי גם לפני שהפך כוכב טלוויזיה, אבל עלילות טופ גיר קיבעו אותו גבוה בכותל המזרח של עולם רכבי השטח הקשוחים, והוא בכלל נולד ב-1968 כדי להיות פרד עבודה צייתן וצנוע...

איסלנד היא מקום מופלא. קשה לתאר במלים. צריך לראות כדי להבין את יופיו עוצר הנשימה של האי הוולקני הזה. מרבדי אזוב בירוק-זרחני, מהומה מרהיבה של לבה קפואה וסלעים בשחור, קרחונים, הרים, מפלים שוצפים, ומלוא העין מעיינות טרמיים הנושפים אדים לוהטים מנחיריהם כאילו מסתתרים בהם רבבות דרקונים.

ואני מתרוצץ בין כל אלה, ולא יודע שובעה. לא מן הנופים ולא מן ההיילקס.

זהו הדור השמיני של הטנדר המיתולוגי. ניכר בו כי מעצביו ויצרניו החליטו לשדרג לא-מעט את צניעותו. לקרבו קמעה אל קהל היעד שמעבר לציבור הבנאים והשרברבים, אך מבלי לפגום חלילה ביכולותיו המסוקסות.

החרטום זכה לשבכת גריל דשנה ובוהקת, העיניים (דהיינו הפנסים הקידמיים) לוכסנו ועתה הן פולשות אל הצדעים, הפגושים קיבלו מנת מה של אופנתיות, ואיבחות עיצוביות ריככו קצת את הריבועיות הספרטנית. עדיין טנדר, אבל עם קריצונת.

לא מעט מאמץ הושקע בתא הנוסעים. כאן ניכר עוד יותר הרצון לקרב את ההיילקס אל קהל שוחרי הפנאי. המושבים, פתרונות האחסון, הארגונומיה, מערכות המולטימדיה, מסך המגע המגודל ועיצוב התא כולו משדרים רווחה, נוחות, הידור ופינוק. אווירה לחלוטין לא טנדרית, עד כי חלק מן הטנדרים בהשקה אובזרו במושבי עור מתכווננים חשמלית.

אבל גם האספקט הטנדרי לא סובל יתר על המידה, ארגז המטען תפח קמעה ויכולת הגרירה עומדת עתה על 3.2 טונות.

שני מנועי דיזל חדשים יש בהיילקס הזה - 2.4 ליטרים ו-2.8 ליטרים. פגשתי ב-2.4, 150 כוחות סוס ומעל 40 קג"מ כמעט למלוא אורכה של כל רצועת הסל"ד. מה זה אומר? זה אומר כוח ("סחיבה") זמין כמעט בכל מצב ובכמויות ראויות. חשוב במיוחד לשטח ולגרירה. גיר אוטומטי חדש, 6 הילוכים, שניחן בהרבה שכל אלקטרוני.

לשם שינוי מבורך מאוד, הוכן למשתתפי ההשקה מסלול בן 700 קילומטרים. כבר מזמן לא זכיתי לנהוג כה הרבה קילומטרים במהלך השקת רכב חדש. ואם בכך לא די, הרי בחלקו - היה המסלול הזה גם תובעני וטובעני למדי. שטחים סלעיים, מורדות וטיפוסים ראויים, קטעי זחילה בפלגי מים גדושי מהמורות ואבנים, ושבילי עפר ואפר ככל שהלב חפץ. יצרן המוכן לתכנן מסלול שכזה בהשקת מכונית מתוצרתו, לא עושה זאת רק כדי לשעשע את העיתונות. הוא גם מעיד בכך על עצמו עד כמה הוא סומך על המוצר שהוא מציג.

נעים לנהוג בהיילקס. קל לתמרנו, קל לשלב הנעה כפולה והילוכי כוח, קל ונעים עימו בכביש, קל ומרשים איתו בשטח. זוללי יבחושים (על שמו של מעלה יבחוש, אם יש כזה) עלולים להעלות טרוניות-מה משני טעמים: האחד - סרחי-עודף קצת גדולים יותר בחרטום ובירכתיים פוגמים בזויות הגישה והנטישה של ההיילקס (עכברי-שטח מבינים במה מדובר). השני - קל, בעצם קל מאוד לחצות מבחני שטח עם ההיילקס. שלל מערכות-עזר מקל מאוד על המלאכה. וייתכן שיימצאו כאלה אשר לא יאהבו את הידיעה שמומחיותם האנושית ניתנת להמרה באלקטרוניקה שימושית.

בקיצור, ההיילקס מרקד ביעילות מרשימה על שתי החתונות; חתונת הפנאי והשטח וחתונת העבודה וההובלה.

 

לנד-קרוזר: בטוח ונעים

וגם בטויוטה לנד-קרוזר זכיתי לנהוג בין גושי הלבה ומפלי המים. זה צויד במנוע דיזל חדש בן 2.8 ליטר, 177 כוחות סוס ו-45 קילוגרמים של מומנט. גם הלנד-קרוזר הוא אגדה מוטורית. ובצדק. בעבר הרחוק, היה הלנד-קרוזר ברייה מסוגפת, קשוחה, עניינית ויעילה להדהים. עם השנים, ועם הפופולריות הגוברת של רכבי שטח, הוא שינה קמעה את עורו (אף כי לא את שריריו), ונעשה מן החביבים על שוחרי שטח מפונקים. שילוב משביח והולך של יכולת שטח והידור סלון, קשיחות ונינוחות. והגרסה בה נסעתי בהחלט ממשיכה את מסורת ההשבחה.

מלת המפתח היא שוב - נעימות. נעים בלנד-קרוזר. בכל מצב. בכל דרך. ואל הנעימות הזאת, מצטרפת עוד תחושה שלא לעתים קרובות נתקלים בה; תחושה עמוקה של ביטחון. לא במובן המקובל של בטיחות בדרכים, אף כי גם בכך אין מחסור, אלא ביטחון באיתנותה של המכונית, באיכות בנייתה, ביעילות מערכותיה. כאילו היא לוחשת באוזנו של הנוסע בה - "אני לא אכזיב, אני לא אסתבך, אני אחלץ אותך מכל צרה ומצוקה".

המנוע, תיבת ההילוכים, השילוב ביניהם, עשרות מערכות הבטיחות והנהיגה, וממילא גם הנינוחות המוחלטת כמעט בכל מצב (יש גם "בורר מצבי שטח" יעיל להפליא), לצד לא מעט חדוות נהיגה של ממש - כל אלה משדרים אמינות מוחלטת. אמינות שניכר בה שהיא תוצר של 60 שנות מסורת ואבולוציה.

צר לי שאני כה מתלהב. אבל מה לעשות, זו מכונית מלהיבה. בעיקר לנשמות יקיות כמוני, שמתמוגגות לחלוטין נוכח איכות לא מתפשרת, יכולת מופלגת ואמינות אין קץ.

וזה הסיכום: צמד אגדות מוטוריות, אי אחד מופלא ומאות קילומטרים של נהיגה בנופים שכאילו ניטלו מכוכב אחר. מי צריך יותר?

הכתב היה אורח החברה באיסלנד

טויוטה
 טויוטה

חלק מהמתחרות

מיצובישי טריטון

ב-230 אלף שקל לדגם כפול הנעה, מציע טריטון עיצוב ספורטיבי, תא נוסעים מאובזר ומנוע 2.4 ליטר שמייצר 154 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 5 מהירויות. המידות מעט קטנות משל ההיילקס, אבל כושר המעמס דומה וההנעה הכפולה מקצועית

איסוזו D-MAX

מוביל המכירות בפלח מציע עיצוב עדכני ותא נוסעים רענן. מנוע ה-2.5 ליטר הוא החזק בקטגוריה עם 163 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 5 מהירויות. גרסת ההנעה הכפולה מציעה כושר העמסה נכבד ותג מחיר של כ-242 אלף לדגם הבכיר

ניסאן נווארה 2016

מעבר לפינה נמצא הדור החדש של הטנדר נווארה, שמכונה כעת NP300. לרכב מראה מודרני ותא נוסעים מפואר ומפנק עם שלל מערכות בטיחות. המנוע הוא 2.3 ליטר טווין-טורבו חדש, שמייצר 183 כ"ס בגרסה הבכירה, ותהיה תיבה אוטומטית