העתקת מיכל האמוניה מחיפה לדרום תתעכב בשנתיים

הסיבה: הדחייה באישור מתווה הגז

מיכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מיכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

מיכל האמוניה שאמור היה לעבור ממפרץ חיפה למישור רותם ב-2017, יתעכב בכשנתיים ויועתק רק ב-2019 - כך מעריכים גורמים במשק האנרגיה. הסיבה: עיכוב החתימה על מתווה הגז. ללא מתווה, לא יכולים היזמים שמתחרים במכרז להקמת המפעל לדעת מה יהיה מחיר הגז הטבעי, שהוא המרכיב העיקרי בייצור אמוניה.

מיכל האמוניה, המכיל 12 אלף טון אמוניה, נמצא בחיפה יותר מ-25 שנה, וזה שנים שארגונים סביבתיים קוראים לסלקו מחשש להשפעות ההרסניות של דליפת חומרים מסוכנים. לפני שנתיים הוחלט להעתיק אותו למישור רותם בנגב, משום ששם נמצאים צרכני הגז העיקריים, ומשום שצנרת הגז הטבעי כבר מגיעה לשם.

אחרי עיכוב ממושך פורסם המכרז ביוני האחרון, וההצעות לו צריכות להתקבל בפברואר. "זה לא יקרה", אומר אחד היזמים שעבר את שלב ההליך המוקדם. "מחיר הגז הטבעי הוא המרכיב המשמעותי ביותר בעלות ייצור האמוניה. המשרד להגנת הסביבה יודע שעד פברואר לא ניתן להגיש את ההצעות".

עוד הוא הוסיף, כי "מו"מ על חוזה גז לוקח חודשים לא מעטים. גם אם הוא יהיה אינטנסיבי, מדובר בעיכוב משמעותי". לדברי היזמים, קיים סיכוי שהמדינה תחייב את המפעל שיקום לרכוש גז ממאגרי "כריש" ו"תנין", על מנת להבטיח להם לקוח שיקדם את פיתוחם. "במקרה כזה יהיה עיכוב גדול עוד יותר", טוען יזם נוסף, "משום שלפי המתווה המאגרים נמכרים לצד שלישי והבעלים עדיין לא ידועים".

במשרד להגנת הסביבה האשימו את חברות הגז בעיכוב ומסרו כי "אם זה נכון שמונופול הגז מנסה לטרפד את סגירת מיכל האמוניה שמסכן כמיליון תושבים באזור מפרץ חיפה, ברור שהממשלה תצטרך להפקיע את שדות הגז ממי שמסכן את תושבי המדינה".