רבעון שחור לחברות הביטוח: הפסידו יחד כ-600 מיליון שקל

כל חמש קבוצות הביטוח הגדולות הציגו הפסד כולל ברבעון, כשאת המגמה מובילה מגדל עם הפסד של כ-333 מיליון שקל ■ התוצאות החלשות נרשמו על רקע הפסדים נטו מהשקעות בסך מצרפי של כ-4 מיליארד שקל

תשואות חלשות בשוקי ההון, שפגעו בתיקי הנוסטרו וכספי העמיתים, והתגלגלו גם לכדי החזר דמי ניהול משתנים למבוטחים בפוליסות המשתתפות ברווחים, הובילו את חמש קבוצות הביטוח הגדולות להציג רבעון שלישי חלש מאוד, כצפוי. בסופו של הרבעון השלישי ב-2015 רשמו מגדל, הראל, כלל ביטוח, הפניקס ומנורה מבטחים הפסד כולל בהיקף מצרפי של כ-599 מיליון שקל.

כל חמש קבוצות הביטוח הגדולות הציגו הפסד כולל ברבעון השלישי, כאשר ביניהן נרשמה שונות מ'בקושי הפסד ולמעשה איזון' בהפניקס, ועד הפסד כולל ניכר של כ-333 מיליון שקל במגדל. זו מוטה לביטוחי החיים שתלויים מאוד בשוקי ההון ובתשואות, בהתאם לאסטרטגיה בה פעלה תחת הבעלים הקודם - קבוצת ג'נרלי האיטלקית. שורת הרווח הכולל משקללת את הרווח הנקי ורווחי השקעה בנכסים זמינים למכירה שנרשמו בקרנות הון, והיא אמת המידה המובילה לבחינת רווחיות של חברות ביטוח. ללא שקלול הפסדי ההשקעות שנזקפו להון, הציגו חמש קבוצות הביטוח הגדולות הפסד נקי של כ-420 מיליון שקל, כאשר הפניקס ומנורה מבטחים אף הציגו רווח נקי של 16 מיליון שקל ו-15 מיליון שקל, בהתאמה.

מה הוביל לתוצאות החלשות הללו, שמהוות הרעה ניכרת ביחס לתוצאות ברבעון המקביל אשתקד, אז רשמו כל החברות הללו רווח כולל רבעוני? בחברות הסבירו כי הקיטון ברווח הכולל והמעבר להפסד נובע בעיקר מהתשואות בשוק ההון "שהיו נמוכות מהתשואות בתקופות המקבילות אשתקד". כך, ברבעון השלישי השנה רשמו חמש קבוצות הביטוח הגדולות הפסדים נטו מהשקעות בסך מצרפי של כ-4 מיליארד שקל. בכל חמש החברות מדובר על הפסד מהשקעות (מכ-1.95 מיליארד שקל במגדל ועד להפסד מהשקעות של כ-193 מיליון שקל במנורה מבטחים), שנרשם לעומת רווחים מהשקעות נטו בסך של כ-5.7 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הרבעון השלישי בא לאחר מחצית שנה שבה רשמו החברות השפעות חד פעמיות בהיקפים אדירים, כתוצאה משינויים בריבית חסרת סיכון, מעיבוי עתודות ועוד. זאת, בצירוף קיטון ממוצע של כ-59% ברווחים מהשקעות נטו שרשמו החברות מתחילת השנה - שהסתכמו בכ-6.4 מיליארד שקל, הובילו לקיצוץ חד ברווחי החברות מתחילת השנה. כך, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמו חמש קבוצות הביטוח הגדולות צניחה בשיעור ממוצע של כ-81% ברווח הכולל, כשמגדל הציגה הפסד כולל של כ-58 מיליון שקל מתחילת השנה, הפניקס רשמה רווח כולל של כ-13 מיליון שקל, מנורה מבטחים הרוויחה כ-121 מיליון שקל, כלל ביטוח כ-129 מיליון שקל, והראל הרוויחה כ-150 מיליון שקל בתקופה זו.

מאפיין נוסף של הרבעון היה החזר דמי ניהול משתנים למבוטחים בפוליסות המשתתפות ברווחים, שהסתכמו ברבעון בכ-574 מיליון שקל (מגדל החזירה 270 מיליון שקל, כלל ביטוח - 115 מיליון שקל, והיתר כמה עשרות מיליוני שקלים כל אחת). כך, מתחילת השנה הסתכמו דמי הניהול המשתנים שנגבו מהמבוטחים בכ-183 מיליון שקל בלבד (כשבכל החמש הם עדיין בסימן חיובי).

בכל אופן, כלל ביטוח פרסמה היום את דוחותיה והשלימה את עונת הדוחות של חמש קבוצות הביטוח הגדולות, שפרסמו את דוחותיהן בימים האחרונים. בעקבות פרסום חמשת הדוחות כאמור, ירד היום מדד הביטוח בצהריים בכ-2%, תוך שהשלים צניחה של כ-9% בשבוע החולף וירידה חודשית של כ-7.5%. מתחילת השנה ירד המדד בשיעור דומה (כ-7.5%), ומרמת השיא אליה הגיע במהלך אוגוסט האחרון איבד כ-21%.

בשולי הדברים, נזכיר כי מוקדם יותר השבוע עקפה הראל לראשונה את מגדל במונחי שווי שוק בבורסה. מאז, התמונה התהפכה כששווייה של מגדל גבוה במקצת מזה של הראל.

הפסד בחיסכון, רווח בביטוח כללי

כאמור, החודשיים הקשים שעברו על שוקי ההון במהלך הרבעון האחרון קבעו את המוזיקה בדוחות לרבעון השלישי, והובילו להרעה ניכרת בתוצאות חברות הביטוח הגדולות. אבל, לצד ההשקעות, לחברות הביטוח יש עוד מקורות הכנסה, והמרכזי שבהם הוא הפרמיות שהן גובות מהמבוטחים.

נתמקד בתמונת המצב של הפרמיות הללו מתחילת השנה. בתשעת החודשים הראשונים של 2015 רשמו חמש קבוצות הביטוח הגדולות פרמיות בהיקף מצרפי של כ-33.4 מיליארד שקל, בכל תחומי הפעילות. מדובר בגידול של כ-3.6% ביחס לסך מצרפי של כ-32.2 מיליארד שקל שנרשם בתקופה המקבילה ב-2014.

את הגידול החד ביותר רשמה הראל, שהפרמיות שגבתה גדלו ביותר מ-7% ביחס לתקופה המקבילה, כשהפניקס ומנורה אחריה עם גידול של כ-5% כל אחת. מנגד, שתי הגדולות בענף מהעשור הקודם וזה שלפניו - מגדל וכלל ביטוח, הציגו קיפאון יחסי בפרמיות עם גידול של כ-1% ושל כ-0.1%, בהתאמה. בכלל ביטוח הסבירו כי מדובר במהלך מכוון שנובע מרצון להתמקד ברווח ולא במחזורים. "החברה ממשיכה ביישום האסטרטגיה שלה, תוך מתן דגש על צמיחה רווחית. זאת בתקופה של אי ודאות בשוקי ההון והשלכותיה על תוצאות החברה ברווחי ההשקעה", אמר המנכ"ל איזי כהן.

ומה לגבי תחומי הפעילות המרכזיים? כל החברות הפסידו בביטוח חיים ברבעון השלישי, בעקבות התשואות החלשות בשוקי ההון ודמי הניהול המשתנים שהוחזרו למבוטחים בפוליסות המשתתפות ברווחים, כשמתחילת השנה רק הראל מציגה רווח כולל לפני מס קל בתחום זה. מנגד, תחומי הפנסיה והגמל ממשיכים להניב רווחים יציבים למדי עבור חברות הביטוח, גם ברבעון וגם מתחילת שנה.

במגזר הביטוח הכללי התמונה הכוללת חיובית יותר מאשר בתחום ביטוח החיים ומגזר החיסכון לטווח ארוך בכללותו. ואולם, אין מדובר במקשה אחת. הראל ומגדל רשמו ברבעון השלישי הפסד כולל לפני מס בביטוח הכללי, ואילו הפניקס הציגה את הרווח הגבוה מקרב חמש קבוצות הביטוח הגדולות. מתחילת שנה מגדל הציגה הפסד בביטוח הכללי, בעוד שהיתר הרוויחו (אצל כולם מדובר בקיטון ביחס לתקופה המקבילה), כשכלל ביטוח מובילה את הענף עם רווח כולל לפני מס של כ-176 מיליון שקל.

כלל ביטוח והפניקס רשמו מיקומים טובים דומים גם בתחום ביטוחי הבריאות, כשהראשונה היא היחידה שמציגה רווח בתחום מתחילת שנה (ושיפור ביחס לתקופה המקבילה), בעוד שברבעון הפניקס היא שרשמה את הרווח הגבוה בתחום הבריאות. נציין כי הראל, שהינה השחקנית הגדולה בשוק זה, דיווחה על "שחיקה נמשכת בתוצאות פעילות הביטוחים הקבוצתיים במגזר הבריאות, הנובעת מעלייה בשיעור התביעות", כשגם בחברות אחרות מדווחים על מגמות דומות בתביעות.

עוד נציין כי שלוש קבוצות ביטוח ביצעו הפחתות מוניטין בגין קרנות הנאמנות שלהן: הראל, מגדל ומנורה מבטחים, שמחקו ברבעון כ-22, 9 ו-3 מיליון שקל עבור פעילות זו.

מומנטום חיובי ברבעון הרביעי

ולסיום, מה הלאה? החברות ציינו בדוחותיהן כי לאחר תאריך המאזן - כלומר מתחילת חודש אוקטובר, ועד למועד כתיבת ופרסום הדוחות השבוע, נרשמו אצלן תשואות חיוביות שהובילו גם להכנסות מדמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים. זאת, הודות לעליות ניכרות בשוקי ההון ש"הובילו לרווחים משמעותיים מהשקעות". עם זאת, אין מדובר ביותר מאינדיקציה לגבי מחצית מהרבעון הרביעי.

הסולבנסי מגלה: פיזור עסקי עדיף על התמקדות בתחום הפנסיוני

לפני כעשור היה ענף הביטוח נתון לוויכוח חריף לגבי האסטרטגיה העסקית הנכונה: התמקדות בתחום הביטוח הפנסיוני, או פיזור עסקי על מספר רגליים משמעותיות. מצד אחד הייתה מגדל, אז בניהול איזי כהן, שדגלה בהתמקדות בביטוח הפנסיוני, תוך הקטנת הפעילויות בביטוחים הכלליים ואחרים. מנגד הייתה אז כלל ביטוח, בניהול אביגדור קפלן, ואף הראל שבראשות יאיר המבורגר, שדגלו בפיזור למספר מגזרי פעילות מרכזיים.

לאורך השנים לא ניתנה תשובה חד-משמעית. מצד אחד מגדל רשמה, ועדיין רושמת, רווחים אדירים, ושוקי ההון מיטיבים איתה, ומנגד, חברות עם פיזור עסקי צמחו אף הן, והציגו לא אחת רווחים נאים מאוד. בימים אלה מתווסף עוד היבט חדש, ומשמעותי למשוואה: פרסום תוצאות תרגיל ההיערכות של קבוצות הביטוח להטמעת המודל האירופי להבטחת יכולת הפירעון של חברות הביטוח (הסולבנסי 2).

במסגרת הדוחות לרבעונים האחרונים ניתן גילוי לתוצאות החברות בתרגיל ההיערכות - מי בעודף רעיוני ומי בגירעון רעיוני. ברבעון השלישי החברות אף הצמידו סדרי גודל כספיים, שממחישים מי עלול למצוא עצמו בבעיה גדולה אם וכאשר יוחל פה המודל האירופי, והוא לא ייערך בהתאם מראש.

ומה למדנו בימים האחרונים לגבי האסטרטגיות השונות שנקטו לפני כעשור קבוצות הביטוח השונות? למדנו שמי שהלך על מיקוד עסקי בתחום הביטוח הפנסיוני, תוך התרכזות בתחום העסקי, והחליש פעילויות אחרות, שהיו מפזרות את העסק, מגיע מוחלש לעולם הסולבנסי החדש, שכבר עומד בפתח. לעומת זאת מי שהאמין בפיזור מנועי הרווחיות שלו למגוון תחומי ביטוח, ואף התרכז בביטוחי פרט, מגיע לעולם דרישות ההון החדש מוכן ועם עודפים.

מהו הסולבנסי 2? זהו אחד הנושאים החשובים שמלווים בימים אלה את קבוצות הביטוח, ומטרתו ליצור בשוק המקומי משטר הון רגולטורי חדש, שיבטיח את יכולת הפירעון של חברות הביטוח בהתאם לדירקטיבה שמוביל האיחוד האירופי. הדירקטיבה טרם הוחלה באופן מחייב באירופה, ובוודאי שלא בישראל. המשטר החדש עדיין לא מגובש סופית, ועדיין לא ידוע מה יהיו ההוראות הסופיות, ואין דין חברה שמתמקדת בביטוחי חיים כדין חברה שמתמקדת בביטוח כללי (ושבכלל עשויה ליהנות מאוד מהמשטר החדש).

מהדיווח של מגדל עולה כי בהתחשב בהוראות המעבר המקלות שקבע האוצר, היא נמצאת עתה בגירעון רעיוני של כ-4.5 מיליארד שקל. מדובר בתמונה בעייתית בהרבה מיתר המתחרים, והיא נובעת מהתנהלות מגדל הרבה לפני שזו הגיעה לשליטתו של שלמה אליהו, אז התמקדה בתחום הביטוח הפנסיוני והקטינה במודע את פעילויותיה בתחומי הביטוח הכללי ואחרים. לאורך שנים זה הביא לה רווחים גדולים, ואולם, עתה זה ממצב אותה בתחתית טבלת ההיערכות לסולבנסי 2.

מנגד, קבוצת הראל, שמתאפיינת בפיזור עסקי גבוה, מציגה עודף רעיוני של כמיליארד שקל כבר עתה, כשמנורה מבטחים, שפעילה מאוד בביטוח כללי, הציגה עודף של מאות רבות של מיליוני שקלים. גם כלל ביטוח, שכיום מנוהלת על-ידי איזי כהן, מצהירה שבהתחשב בהוראות המעבר המקלות ליישום ההוראות האירופיות בארץ, היא כבר עומדת בדרישות ההון. כמו כן, הפניקס, שמחזיקה בתיק ביטוח חיים היסטורי גדול יחסית, ושנקטה תפיסת פיזור יחסי, הציגה גירעון רעיוני של כחצי מיליארד שקל בהתחשב בהוראות המעבר המקלות.

תוצאות הרבעון השלישי
 תוצאות הרבעון השלישי

תוצאות חמש הקבוצות
 תוצאות חמש הקבוצות