נעילה יציבה בוול סטריט; הקמעונאיות בלטו לאור הבלק פריידיי

בורסות אסיה ואירופה ננעלו בירידות ■ אתמול לא התקיים מסחר לרגל חג ההודיה והיום ננעל המסחר ב-20:00 ■ חגיגות הבלק פריידיי: עשרות מיליוני אנשים הסתערו על החנויות של וול מארט, טרגט, אפל, גאפ וחברות אחרות

וול סטריט/ צלם:בלומברג
וול סטריט/ צלם:בלומברג

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ו') יום המסחר האחרון לשבוע זה, ביציבות. זאת ברקע למגמה השלילית שחתמה את המסחר בבורסות אסיה ואירופה. אתמול לא התקיים מסחר לרגל חג ההודיה והיום הסתיים המסחר ב-20:00 שעון ישראל.

 

מחזורי המסחר בוול סטריט ביום שאחרי חג ההודיה הם בדרך כלל דלילים מאוד, עד כ-50% פחות מאשר יום מסחר רגיל, שבו מחזור המסחר עומד בממוצע על כ-7.8 מיליארד מניות. מחזור המסחר היום היה הנמוך ביותר השנה.

בורסות אסיה ננעלו בירידות חדות בהובלת הבורסה בשנחאי שצללה בכ-5.5%. זאת בצל נתוני מאקרו מאכזבים שפורסמו היום בסין, במרכזם נתון שהצביע על ירידה חדה ברווחי התעשייה בחודש החולף. בנוסף, פורסמו דיווחים לפיהם רשויות הרגולציה בסין החליטו לבדוק כיצד חברות ההשקעות מממנות ללקוחות שלהן רכישת מניות.

ה"דובדבן שבקצפת" ביום המסחר המקוצר שהיה היום הוא נתוני המכירות של הקמעונאיות הגדולות בארה"ב במסגרת חגיגות הבלק פריידיי, חגיגת הקניות הגדולה של השנה. הכלכלנים בשוק מתמקדים בהיקף המכירות בבלק פריידיי משום שהוא יכול לאותת על מצב הצריכה הפרטית, המנוע המרכזי של כלכלת ארה"ב.

בעוד ההאטה בסין ממשיכה להעיב על השווקים, המשקיעים בעולם דרוכים לקראת ה"מפץ הכלכלי" שעתיד להתרחש בחודש הבא. כלומר, הבנקים המרכזיים בארה"ב ואירופה צפויים לפעול בכיוונים מנוגדים בדצמבר. מחד, הבנק הרכזי האירופי צפוי להגדיל את התוכנית להקלה כמותית, במסגרתה הוא רוכש כ-60 מיליארד אירו מדי חודש עד אמצע 2016. מנגד, הפדרל ריזרב צפוי להעלות את הריביות לראשונה זה 9 שנים. הדריכות בשווקים מורגשת היטב בשוק המט"ח, כאשר האירו נחלש בימים האחרונים לשפל של 7 חודשים מול הדולר ונסחר ברמה של כ-1.06 דולרים לאירו. בשוק האג"ח הממשלתיות והאג"ח זבל התשואות זינקו בשבועות האחרונים, מתוך ציפיה להעלאת הריבית בארה"ב.

בין המניות שבלטו במסחר נציין את וול מארט , הקמעונאית הגדולה בעולם, שמוקדם יותר היום הודיעה כי עשרות מיליוני אנשים ביקרו בסניפים שלה ורכשו בעיקר מוצרי אלקטרוניקה כגון קונסולות משחק, טלוויזיות וצעצועים. גם טרגט  דיווחה על פתיחה מוצלחת של מכירות הבלק פריידיי, ודיווחה כי מוצרי אפל נמצאים בראש טבלת המכירות. גם רשתות האופנה והתכשיטים כגון גאפ  וטיפאני  עמדו במוקד.