האנליסט יונתן כץ: הריבית בישראל תתחיל לעלות רק ב-2017

כץ מלידר שוקי הון מעריך שהמשק יצמח גם ב-2016 בקצב נמוך של 2.5%

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

בנק ישראל לא יעלה את הריבית לפני שנת 2017 גם אם הפדרל ריזרב יתחיל להעלות את הריבית בארה"ב בקרוב. כך מעריך יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון.

"המשק יתקשה לצמוח בקצב של 3% ועלול להיתקע עם קצב צמיחה של 2.5% (בדומה לצמיחה השנה), וזאת למרות השקעות ענק של חברת אינטל (6 מיליארד דולר בשנתיים
הבאות) אשר צפויות לתרום כ-0.3% בתוצר בשנת 2016", כותב כץ בסקירה השבועית שלו, תוך שהוא מדגיש כי גל הטרור ימשיך לפגוע בתיירות ובצריכה הפרטית. 

לדברי כץ, סביבת האינפלציה "האמיתית" בישראל היא 0.5% ולא 0.9% כפי שטוען בנק ישראל, שבחר לאחרונה להציג את מדד המחירים בניכוי "הפחתות מחירים אדמיניסטרטיביות" (כגון הורדת תעריפי החשמל). "נדמה שבנק ישראל בחר בחתך אינפלציה נוח התומך ביציבות בריבית (ולא הורדה נוספת)", כותב כץ. "נעלמה ההתיחסות לאינפלציית הליבה אשר לא כוללת את מחירי המזון ופירות וירקות. מחירי הפירות והירקות עלו ב-13.5% ב-12 החודשים האחרונים בשל פגעי הטבע (ולא עודף ביקוש) ותרמו 0.4% לאינפלציה".

כץ מתייחס להודעת הריבית האחרונה משבוע שעבר בה ציין בנק ישראל כי "הוועדה המוניטרית מעריכה שהמדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב", וטוען כי "מדובר באמירה ברורה, המשדרת שאין קשר ישיר בין ריבית הפד ובין ריבית בנק ישראל. הקשר היחידי, העקיף כנראה, עובר דרך שער החליפין של השקל והשפעתו על סביבת האינפלציה. סביר להניח שהריבית בישראל לא תעלה לפני 2017".