"אנחנו מוכרחים לצופף יותר את הבנייה בירושלים"

ראש מינהלת התחדשות עירונית בעיריית ירושלים: "התעוררנו מאוחר, אנחנו מודים, אבל אנחנו מנסים להשלים את החסר"

הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר
הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים כי אישרה תוכנית לפינוי-בינוי שני אתרים בשכונת קרית יובל, בה ייהרסו 66 דירות ובמקומן יוקמו 255 דירות חדשות. זו בשורה לתושבי ירושלים, שעד היום לא בוצע בה אף מיזם פינוי-בינוי. "התעוררנו מאוחר, אנחנו מודים, אבל אנחנו מנסים להשלים את החסר", מסביר עמית פוני, ראש מינהלת התחדשות עירונית בעירייה.

"התחדשות עירונית זו הבחירה הראשונה של ראש העיר לפני שמאשרים עוד בנייה חדשה במקומות שנויים במחלוקת, כמו הרכס הלבן או מצפה נפתוח. אישרנו תוכניות אב לשכונות בעיר שיוצרות ודאות תכנונית, אנחנו נותנים פטור מהיטל השבחה במיזמי פינוי-בינוי למי שיוציא היתר בנייה תוך 7 שנים, והכי חשוב - בעוד חודשיים נודיע שמי שיעשה פינוי-בינוי באתרים פחות כלכליים, יקבל 80 אלף שקל ליחידת דיור מתפנה.

"זה לא מיועד לשכונות כמו רחביה או בית הכרם, יותר לשכונות כמו נוה יעקב. אזורים קשים וצפופים שבהם רק מגדלים של 40 קומות יהפכו פרויקטים שם לכלכליים, אבל אנחנו לא מעוניינים במגדלים כאלה. לכן תמריץ כזה יכול לתת היתכנות כלכלית לפרויקטים גם שם".

- מתי נראה פרויקט כזה גם קם?

"יש חמש תוכניות פינוי-בינוי מאושרות בירושלים. הראשונה היא פרויקט המקשר בכניסה לעיר שנמצא כבר בהליכי הוצאת היתר בנייה. את כולם יזמה עיריית ירושלים. היום, בעקבות התמריצים שנתנו, גם יזמים פרטיים מקדמים מיזמים ואין חברת נדל"ן גדולה שאינה מתעניינת".

- בקרית יובל אישרתם מגדל של 20 קומות, מה שלא אהבתם עד היום. המדיניות השתנתה?

"אישרנו תוכנית מתאר שמגדירה קריטריונים של בנייה לגובה, ומחריגה תוכניות של התחדשות עירונית מאותה מדיניות, אבל עדיין לא יהיו מגדלים של 20 קומות בלב רחביה בפינוי-בינוי, או בעיר ההיסטורית ובעיר העתיקה, מקומות רגישים מבחינה נופית, ושם נישאר בגבהים מוכרים של 6-8 קומות. גם נצופף, אבל לא נגזים. אבל בשכונות הטבעת כמו קרית יובל אין רגישות היסטורית מיוחדת. יש מקום לעלות לגובה בפרט במיקום של המגדל שאושר, שנמצא על ציר הנרייטה סאלד שמתבצעות בו עבודות להרחבת קו הרכבת הקלה מהר הרצל, ציר ראוי לציפוף ברמה עירונית ונכון לעלות בו לגובה גם בלי קשר לפינוי-בינוי, ובפינוי-בינוי בפרט. אם לא נצופף ונעלה לגובה במקומות שבהם עוברת רכבת קלה, אז איפה כן? ועדיין לא נגיע למגדלים של אזור המרכז של 40 קומות".

- מה דעתך האישית על הולילנד?

"ויזואלית זה לא מופע טוב. אם כבר עולים לגובה, ההעדפה העירונית היא למגדלים טמירים ודקים מאשר למבנים כאלה. אבל מה שבטוח הוא שירושלים לא יכולה להישאר בצפיפויות הקיימות. צפיפות היא לא מילה גסה וגם גובה לא, אבל לא בכל מקום ולא בכל מחיר. לא רוצים לאבד את הייחוד של ירושלים ולכן לא כל מגרש בעיר יכול להיות מגדל".

- פינוי-בינוי או תמ"א 38?

"ברור לנו שפינוי-בינוי נותן פיתרון טוב יותר בתשתיות ובחניה. זה לא טלאי על טלאי. מצד שני לא בכל מקום ניתן לייצר פינוי-בינוי, ויש מקומות שיותר מתאים בהם תמ"א 38. הרבה פעמים יש מקרים שבניין במצב בעייתי והאופק לפינוי-בינוי הוא מאוד מורכב, והדיירים מוכנים לתמ"א 38 אז הנטייה כן לאשר. יש מספר לא גבוה של פרויקטים שאוכלסו עד היום, אבל בשנה האחרונה יש 10 בניינים בביצוע וגידול של פי 8 בכמות ההיתרים. בסך-הכול בתמ"א 38 בוצעו ומבוצעים ונמצאים בשלבי אישור שונים 150 תיקים, שמוסיפים לעיר 1,300 דירות, 25% מהם במסלול הריסה ובנייה, והרוב בחיזוק ותוספת".