שבוע גורלי בוול סטריט: הנתונים שיכריעו האם הריבית תעלה

מחר יפורסמו נתוני המכירות הרשמיים של הקמעונאיות הגדולות במהלך חגיגת הבלק פריידיי ■ הדובדבן שבקצפת: פגישת הריבית בגוש האירו ביום חמישי ודוח התעסוקה בארה"ב יום לאחר מכן ■ "צריך מספרים של 50-70 אלף משרות בלבד כדי שהפד ידחה את העלאת הריבית"

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

השבוע החולף בוול סטריט היה שבוע מסחר מקוצר ונחתם ביציבות כאשר מחזורי המסחר ביום שישי היו הנמוכים ביותר השנה. שבוע המסחר הקרוב יהיה מרגש הרבה יותר, עם שלל נתונים מהותיים שעשויים להכריע באופן סופי האם הפד יעלה את הריביות בחודש הבא.

 

 

 

ביום חמישי לא התקיים מסחר לרגל חג ההודיה וביום שישי ננעל המסחר ב-20:00. מרבית תשומת הלב הופנתה לקמעונאיות שנהנו כמדי שנה מטירוף הקניות של יום שישי השחור, הבלק פריידיי. למרות שמנהלי הקמעונאיות, כגון וול מארט וטרגט הצהירו כי עשרות מיליוני קונים ביקרו בסניפים שלהם, נתונים ראשונים מצביעים דווקא כי תנועת הקונים הייתה דלילה יותר.

ע"פ נתונים ראשוניים של חברת ShopperTrak, המכירות המצרפיות של הקמעונאיות עמדו על כ-12.1 מיליארד דולר בחג ההודיה ובבלק פריידיי, נמוך מההערכות בשנה הקודמת. נתונים אחרים הראו על גידול של 22% במכירות המקוונות, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד אך על ירידה בתנועת הלקוחות במרכזי הקניות ובקניונים.

נתוני המכירות בבלק פריידיי אומנם חשובים, אך הדובדבן שבקצפת יהיה דוח התעסוקה לחודש נובמבר שיפורסם ביום שישי. הדוח עשוי לקבוע באופן סופי האם הפד יעלה את הריביות לראשונה מזה 9 שנים. ע"פ התחזיות, כ-200 אלף משרות נוספו למשק האמריקאי בחודש החולף בעוד שיעור האבטלה צפוי להיוותר על כנו ברמה של 5%. השכר השעתי לשעה צפוי לצמוח בקצב של 0.2%, לאחר עלייה של 0.4% באוקטובר.

מיכאל גאפן, הכלכלן הראשי של חטיבת ארה"ב בברקליס, אמר כי דוח התעסוקה צריך להיות מאכזב מאוד כדי שהפד ידחה ברגע האחרון את העלאת הריבית. "אני בספק אם נראה דוח חזק כמו בחודש הקודם, אך צריך מספרים של 50-70 אלף משרות בלבד כדי שהפד ידחה את העלאת הריבית", הוא טען.

מעבר לדוח התעסוקה יפורסמו השבוע נתונים מהותיים נוספים כגון דוח מכירות הרכב בחודש החולף, מדד מנהלי הרכש בסקטור הייצור והזמנות המפעלים. במקביל, מספר בכירים בפד יישאו דברים, ביניהם יו"רית הפד ג'נט יילן, שאולי תרמוז שוב על העלאת הריבית המתוכננת ותבקש "לתאם ציפיות" עם המשקיעים.

מן העבר השני של האוקיינוס, ביום חמישי תפורסם החלטת הריבית בגוש האירו. ע"פ התחזיות הבנק המרכזי האירופי יודיע בחודש הבא על הרחבת התוכנית לרכישות אג"ח או על צעד מרחיב אחר כגון הגדלת שיעור הריבית השלילית על הפקדונות, מהלך שמנוגד למדיניות המרסנת שצפוי לנקוט הפד.