הזמנות במיליארדי דולרים לטיל שאמור להגן על אסדות הגז

גורמים שמעורבים בפיתוח טיל ההגנה החדש של התעשייה האווירית, שנוסה בסוף השבוע בהצלחה, מעריכים שהוא יהיה מבצעי בקרוב ■ הודו כבר מעורבת בעסקאות של מיליארדי דולרים, וגם צבאות זרים אחרים מתעניינים

מערכת ברק 8 / צילום: באדיבות התעשייה האווירית
מערכת ברק 8 / צילום: באדיבות התעשייה האווירית

ערכת הנשק החדשה "ברק 8" של התעשייה האווירית בדרך להכרזה על מבצעיות בחיל הים. גורמים המעורבים בפיתוח טיל ההגנה הרב-תכליתי שנוסה בהצלחה ביום חמישי האחרון, מעריכים כי חיל הים יוכל להכריז עליו כמבצעי בתוך חודשים אחדים. המערכת מיועדת להגנה מפני מגוון רחב של איומים, בהם טילי שיוט, מטוסי קרב, טילי חוף ים, טילי אוויר ים ועוד.

על סיפונה של אוניית חיל הים "להב", שממנה נורה בסוף השבוע האחרון טיל היירוט החדש במסגרת הניסוי המלא שנעשה למערכת, מותקנים כבר מערכת הנשק ברק 8 שכוללת את המכ"ם "אדיר" של חברת-הבת של התע"א אלתא מערכות, מערכת השליטה והבקרה ומשגרי הטיל. פיתוח המערכת החל ב-2007 ומעורבים בו ארגון המחקר והפיתוח הביטחוני של הודו DRDO, והמינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון (מפא"ת).

 

רפאל מערכות לחימה היא קבלנית משנה בפרויקט, והיא מעורבת בייצור של חלק ממערכותיו של הטיל החדש.

סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת הטילים והחלל של החברה, בועז לוי, אמר בשיחה עם "גלובס" כי במסגרת הניסוי האחרון נבחנו כל האמצעים הקשורים למערכת הנשק ובשיאו שוגר מסיפון ספינת הקרב אח"י להב טיל מיירט. הטיל כוון לעבר מטוס ללא טייס שדימה מטרת אויב: "המכ"ם של המערכת זיהה את האיום, עקב אחריו במעופו, והנתונים הועברו ממנו אל מרכז השליטה והבקרה של ברק 8 - והיא שיגרה לעברו את הטיל המיירט. בעזרת ראש הביות שלו הטיל כיוון את עצמו אל המטרה, פגע בה במדויק והשמיד אותה לחלוטין. הטיל ממש ריסק אותה לחתיכות. מערכת ברק 8, על כל רכיביה, עמדה בהצלחה בכל היעדים שהוצבו לה".

הניסוי המוצלח התמקד ביכולות המערכת בנגזרת הימית שלה, וכך גם הטיל המיירט שוגר לעבר המטרה המדומה מלב ים. עם זאת, באותו הזמן בחנה התעשייה האווירית גם את היישומים של אותה מערכת בנגזרת היבשתית שלה: מכ"ם ומערכות שליטה ובקרה שהוצבו באותו זמן על הקרקע הצליחו גם הם לזהות ולעקוב אחר אותה מטרה ולחשב את מסלול הפגיעה בה, אך לא שיגרו לעברה טיל מיירט.

טווח היירוט של מערכת ברק 8 הוא כ-70 קילומטר, ובכוחה לענות על מגוון רחב של איומים, לרבות טילים כמו "יאחונט" המצויים על פי הערכות של צה"ל ברשות חיזבאללה ומאיימים על נמלי ים בישראל, על כלי שיט של צה"ל, על אוניות סוחר ועל מתקני הגז בים התיכון. לדברי גורמים מקצועיים שמעורבים בתוכנית הפיתוח של הטיל, מערכת ההגנה החדשה מסוגלת לתת מענה גם מפני טילי קרקע-קרקע ורקטות מדויקות המצויים בידי חיזבאללה שבאמצעותם מאיים ארגון הטרור השיעי מלבנון על מתקני תשתית בישראל ועל בסיסים חיוניים של צה"ל ברחבי הארץ.

בניסוי האחרון השתתפו גם נציגים מארגון המחקר והפיתוח הביטחוני של הודו ששותף למיזם עוד מתחילתו. הצבא ההודי כבר מתחמש בטילים אלה ובמערכות הנלוות להם, וזאת מתוקף עסקת ענק שעליה חתם בעבר משרד ההגנה ההודי עם התע"א והיקפה מוערך בכ-2 מיליארד דולר. מערכות ראשונות כבר נמסרו להתקנה על ספינות קרב הודיות, ואחרות יותקנו בהמשך על נושאת מטוסים שבשימוש חיל הים ההודי. בקרוב צפוי בהודו ניסוי יירוט דומה למערכת ההגנה החדשה.

התעשייה האווירית מגדירה את מערכת ברק 8 כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה לשנים הבאות: מלבד הודו וישראל שמצטיידות בה גם צבאות נוספים בעולם הקדימו וחתמו עם החברה על רכש של המערכת המתקדמת. כך, הייצור הסדרתי של הטילים ושל המערכות הנלוות להם כבר החל. "הניסוי האחרון מביא לדחיפה משמעותית של המערכת בקרב מדינות שעדיין מתלבטות אם להצטייד בה, ואנחנו מעריכים שבשנים הקרובות נגדיל את מספר החוזים החתומים להצטיידות בה. מדובר בחוד החנית של מערכות ההגנה, ומבחינתנו היא ממנועי הצמיחה המרכזיים", אמר לוי.