שטיינמץ מנסה להציל את הסדר החוב בסקורפיו

בכירים בכלל ביטוח נפגשו עם שטיינמץ כדי לקדם את ההסדר ■ על הפרק: דרישת מחזיקי האג"ח בחברת הנדל"ן למתן ערבות אישית של בעל השליטה, ושינוי בנושא החזר הקרן ■ גורם בשוק: "שטיינמץ הראה נכונות"

בני שטיינמץ  / צלם: סיון פרג`
בני שטיינמץ / צלם: סיון פרג`

מחזיקי האג"ח של סקורפיו רוצים מבני שטיינמץ ערבות אישית "עם בשר" כתנאי לאישור הסדר החוב השני בחברת הנדל"ן הכושלת. ל"גלובס" נודע כי לאחר שמחזיקי האג"ח דחו לאחרונה את הסדר החוב שהציע שטיינמץ, נפגשו בשבוע שעבר נציגי מחזיקת האג"ח הדומיננטית כלל ביטוח - ענת לוין, שמנהלת את השקעות הקבוצה, וקובי שלום - עם שטיינמץ, והעלו את דרישותיהם לאישור ההסדר.

לדברי גורם בשוק, הפגישה הייתה עניינית ובמהלכה שטיינמץ כבר הראה נכונות להעמדת ערבות אישית מסוימת. ואולם, מחזיקי האג"ח מעוניינים להבטיח שהערבות תהיה אמיתית ומלאה, ושתהיה להם יכולת מעקב אחריה. כמו כן, על פי ההערכות, מבקשים מחזיקי האג"ח לשנות את מועדי תשלום קרן לעומת הצעת ההסדר של שטיינמץ. על פי ההערכות, לשני הצדדים יש רצון להגיע להסדר ולהימנע מהעברת החברה לידי הנושים.

מוקדם יותר החודש דווח כי לאחר יותר משנה של מו"מ הצביעו כ-60% ממחזיקי האג"ח של חברת הנדל"ן הפועלת במזרח אירופה בעד ההסדר, בעוד שלצורך אישורו נדרש רוב של 75%. החלטת המחזיקים האמורה התקבלה למרות חוות דעת של חברת הייעוץ הכלכלי MNS, שמונתה על ידי ביהמ"ש, בה נכתב ש"להסדר המוצע עדיפות מובהקת על חלופת הפירוק ועדיפות על פני השארת המצב על כנו".

מתווה ההסדר שנדחה גילם לבעלי האג"ח "תספורת" של 80 מיליון שקל, שהם כשליש מיתרת החוב שעומדת על כ-240 מיליון שקל. בנוסף, כלל ההסדר דחייה של תשלומי הקרן לסוף 2019, הפחתת שיעור הריבית ל-2% והפיכת חובות החברה לשטיינמץ, בהיקף של קרוב ל-200 מיליון שקל, לנחותים.

מול זאת, שטיינמץ התחייב לערוב באופן מוחלט לפירעון סכום האג"ח המופחת, וכן נקבע כי במקרה בו במועד פירעון האג"ח יהיה בידי החברה עודף נכסים, לפי הגדרתה, המחזיקים יקבלו 25% מעודף זה, עד סכום של 40 מיליון שקל, צמוד למדד. סקורפיו מצידה קיבלה אופציה להקדמת פירעון יתרת החוב, ועם כניסתו של ההסדר לתוקף היא הייתה צפויה להימחק מהמסחר.

שטיינמץ הכניס את היד לכיס

מצבה של סקורפיו רחוק מלהיות מזהיר כבר תקופה ארוכה, כשההתדרדרות הנוספת במצבה, זו שגררה אותה להסדר החוב הנוכחי, הגיעה בשנה שעברה, בעקבות המתיחות שנוצרה בין אוקראינה ורוסיה, וערערה את פעילות החברה במדינות אלה. לאור זאת, בדוחותיה הכספיים של הקבוצה מופיעה כבר זמן רב הערת "עסק חי".

בדוחותיה למחצית הראשונה של 2015, הפנו רואי החשבון שלה את תשומת לב המשקיעים לגירעון של כ-290 מיליון שקל בהון העצמי מול התחייבויות (סולו) בהיקף של כ-540 מיליון שקל, כאשר לאחרונה פרסמה החברה טיוטת הערכת שווי לפיה הדוחות לרבעון השלישי השנה של החברה יכללו ירידות ערך של נכסים באוקראינה וברוסיה בהיקף כולל של כ-38 מיליון שקל (המהווים ירידת ערך בשיעור של כרבע מהשווי). הסדר החוב הראשון בחברה התרחש בשנת 2011, והיקפו עמד על כ-570 מיליון שקל. אז הזרים שטינמץ כ-100 מיליון דולר לחברה תמורת פריסת החוב.