ברגע האחרון: פוסון מבקשת הנחה נוספת על הפניקס

(עדכון) - האוצר עשוי לאשר בקרוב את עסקת הרכישה של הפניקס על ידי פוסון, והסינים כבר נערכים ומתכוונים למנות את משה ברקת ליו"ר חברת הביטוח

אייל לפידות ויצחק תשובה / צילום: בן יוסטר
אייל לפידות ויצחק תשובה / צילום: בן יוסטר

קבוצת פוסון הסינית, הנערכת לקבלת אישור הפיקוח על הביטוח להחזיק בשליטה בקבוצת הפניקס , רוצה הנחה נוספת בעסקת הענק, שהיקפה כ-1.85 מיליארד שקל - כך נודע ל"גלובס". על פי הערכות בשוק הביטוח, פוסון מבקשת להפחית את התמורה שתשלם בעסקה, שנמצאת בישורת האחרונה ועומדת לקראת קבלת אישור האוצר. זאת, עקב ההתפתחויות האחרונות בהפניקס, הירידה בשווי חברות הביטוח הישראליות בחודש האחרון בשיעור של כ-8%, ובעיקר משום שזהו המועד האחרון להשפיע וללחוץ.

השליטה בהפניקס נמכרת בין היתר עקב רצונה של בעלת השליטה בה, קבוצת דלק של יצחק תשובה, לממש את החזקותיה בקבוצת הביטוח, כחלק מהליך אסטרטגי כולל למיקוד עסקיה בתחום חיפוש והפקת גז ונפט. דלק מימשה בשנתיים האחרונות שורה ארוכה של החזקות, כגון חברת הביטוח האמריקאית ריבפליק, דלק אירופה, רוב ההחזקות בדלק ארה"ב, רשת רודשף וברק קפיטל, והיא צפויה לממש גם את החזקותיה בחברת ההתפלה IDE.

בסביבת דלק טענו כי טרם התקבלה פנייה מצד פוסון להפחתת מחיר, הגם שזו לא תהיה הפתעה גדולה אם תתקבל פנייה ברוח זו רגע לפני השלמת העסקה. מהקבוצה נמסר בתגובה, כי "הצדדים פועלים לסגירת העסקה בהתאם לתנאים של הסכם המכירה". מפוסון לא נמסרה תגובה.

במקביל, האוצר עשוי לסיים בקרוב את הליכי האישור שהוא מקדם זה חודשים רבים - ולאשר את עסקת פוסון-דלק. הסינים כבר נערכים ליום שלאחר קבלת אישור האוצר והשלמת העסקה מול דלק - ועל פי הערכות בשוק הם פנו לד"ר משה ברקת, בהצעה כי ישוב מטעמם לכס יו"ר קבוצת הפניקס, תפקיד שאותו מילא עד לפני כשנה מטעם קבוצת דלק, ולצד המנכ"ל אייל לפידות. זאת, במטרה לשמור על צביון ישראלי לצמרת הניהולית של הקבוצה, בכפוף לחששות שיש באוצר מהעברת שליטה בגוף מוסדי גדול לידיים סיניות. כך או אחרת, בשבוע הבא אמור להגיע לארץ גואוו גואנגצ'אנג, יו"ר פוסון.

תמורה של 1.85 מיליארד שקל

ההסכם הראשוני בין פוסון לדלק נחתם בינואר השנה, והוא נעשה בהתאם להון העצמי של הפניקס, שאותה מנהל אייל לפידות, בתוספת ריבית. כעבור כחצי שנה של מגעים, הצדדים סיכמו את תנאי העסקה המחייבת, ובה הנחה של כ-9% (כ-170 מיליון שקל) לפוסון, ביחס למחיר שעליו הסכימו במקור (בעוד שהתמורה נותרה בהתאם להון העצמי של הפניקס).

ב-21 ביוני השנה נחתם ההסכם המחייב למכירת החזקות דלק בהפניקס (כ-52.3%) לפוסון בתמורה לכ-1.76 מיליארד שקל בתוספת ריבית שנתית בשיעור של 4.75% מיום 30 בספטמבר 2014 ועד למועד הסגירה. על פי הדוח השנתי של דלק שפורסם בימים האחרונים, נכון לסוף ספטמבר עמדה התמורה כולל הריבית שנצברה על סך של כ-1.85 מיליארד שקל.

בהסכם המחייב נכללו שיפויים כלליים ושיפויים ספציפיים לאירועים מיוחדים - כולל שיפוי בגין תוצאות חקירת רשות ני"ע בבית ההשקעות אקסלנס, שבשליטת הפניקס.

השלמת העסקה הותנתה ב"אי-קיומו של אירוע בעל השפעה מהותית לרעה על עסקי הפניקס עד למועד ההשלמה", וההסכם כלל גם הוראה שלפיה "אם לאחר חמישה חודשים ממועד החתימה על ההסכם לא הושלמו התנאים לסגירה, לכל אחד מהצדדים להסכם קיימת הזכות להודיע לצד השני על ביטולו".

מאז ועד היום פורסם ברבים, בין היתר, כי להפניקס צורך בחיזוק ההון בכחצי מיליארד שקל לקראת המועד שבו יאומץ בישראל המשטר האירופי להבטחת יכולת הפירעון של חברות ביטוח (הסולבנסי 2), וזאת בהתאם לתוצאות תרגיל היערכות שביצעו כל החברות בענף בעקבות ובהתאם להוראות האוצר.