וול סטריט ננעלה בירידות, אך המדדים חתמו חודש חיובי

ביום שישי יפורסם דוח התעסוקה לנובמבר, שיכריע אם הפד יעלה ריבית ■ ביום חמישי ה-ECB צפוי להרחיב את ההקלה המוניטרית ■ מדד שיקאגו PMI מתחת לרף הצמיחה ■ מכירות הבתים שבתהליך עלו פחות מהצפוי

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות שערים, אולם בסיכום חודשי נובמבר נחתם במגמה חיובית. המסחר היום התנהל בצל נתוני מאקרו, וכשהמשקיעים חזרו לפעילות מלאה לאחר חופשת חג ההודיה בסוף השבוע. השבוע עמוס בנתוני מאקרו חשובים שעשויים להיות המכריעים בפני הפדרל ריזרב לקראת ישיבת הריבית הקרובה ב-16 לחודש.

 

עוד לפני החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, מתכנס הבנק המרכזי האירופי (ECB) ביום חמישי הקרוב, ולפי הערכות הבנק ירחיב את ההקלה המוניטרית. לבנק יש תוכנית לרכישות אג"ח ממשלתיות ב-60 מיליארד אירו בחודש עד ספטמבר 2016, והוא צפוי להאריכה. 

ביום שישי בארה"ב יפורסם דוח התעסוקה לנובמבר - אולי הדוח החשוב ביותר בשנים האחרונות - שצפוי כנראה להכריע האם הפד יעלה את הריבית לראשונה מאז 2006. עפ"י התחזיות, כ-200 אלף משרות נוספו למשק האמריקאי בחודש החולף בעוד שיעור האבטלה צפוי להיוותר על כנו ברמה של 5%. השכר השעתי לשעה צפוי לצמוח בקצב של 0.2%, לאחר עלייה של 0.4% באוקטובר.

היום פורסם בזירת המאקרו מדד מנהלי הרכש לאזור שיקאגו (PMI), שירד בנובמבר אל מתחת לרף הצמיחה - 48.7 נקודות. הצפי היה לירידה ל-55 נקודות מ-56.2 נקודות בחודש הקודם.

עוד פורסמו נתוני מכירות הבתים שבתהליך לחודש אוקטובר,שעלו ב-0.2%, פחות מהצפי לעלייה של 0.7% לאחר ירידה של 2.3% בחודש הקודם. 

בהמשך השבוע יפורסמו גם הוצאות הבנייה, מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור, מכירות כלי הרכב, ספר הבז' ועוד נתונים חשובים. 

בזירת הסחורות מדינות אופ"ק יתכנסו השבוע ולא צפוי שינוי במדיניות של לתת לשוק להכתיב את מחירי הנפט. באופ"ק הודיעו לפני שנה כי לא יתערבו כדי לצמצם את תפוקת הנפט ושיאפשרו שוק פתוח בתחום. השוק אכן קבע ומחירי הנפט צנחו אל מתחת ל-40 דולר לחבית. 

 

מניות הקמעונאות ריכזו עניין גם היום, על רקע נתוני מכירות חלשים מהצפוי של הבלאק פריידי ולקראת חגיגת הקניות לחג המולד שיחול בסוף החודש. נציין את וול מארט  וטרגט , כמו גם הקמעונאיות המקוונות אמזון   ו-EBAY   וכן רשתות האופנה והתכשיטים כגון גאפ  וטיפאני .

חברת התרופות מיילן  שוב העלתה ב-15% את מחיר תרופת הדגל שלה המיועדת לטיפול באלרגיות חמורות, Epipen. זוהי העלאת המחיר השנייה של התרופה בשנה החולפת: גם בחודש מאי מיילן העלתה את מחיר ה-Epipen ב-14.9%.

חברת תאי הגזע בריינסטורם  הודיעה היום שקיבלה מענק מהמדען הראשי במשרד הכלכלה. המענק החדש בגובה של כ-735 אלף דולר מעמיד את סך התמיכה של המדען בבריינסטורם בשנה זו על סך של כ-1.8 מיליון דולר (כ-7 מיליון שקל). 

בריינסטורם מפתחת טיפולים אוטולוגיים (עצמיים) בתאי גזע בוגרים למחלות ניוון במערכת העצבים המרכזית, ובראשן ניוון שרירים מסוג ALS. כמו קודמו, המענק החדש אינו מדלל משקיעים ומיועד לסייע במימון פעולות המחקר והפיתוח של החברה במהלך 2015. לאחרונה השלימה בריינסטורם את הטיפול ב-48 חולי ALS בניסוי שלב 2 רחב היקף, כולל קבוצת ביקורת (פלצבו), בשלושה מרכזים רפואיים מובילים בארה"ב. תוצאות הניסוי צפויות להתפרסם במהלך המחצית הראשונה של 2016.