בדיקת "גלובס": הלפטופים שישראלים קונים - ומה החידושים

גם ברבעון השלישי קנו שליש מרוכשי הלפטופים דגם של לנובו ■ במקום השני דל ובשלישי אסוס, שמתאוששת ממשבר שירות קשה ■ "גלובס" בודק אילו חידושים יש בענף, ולמה כדאי לנסות את Surface Book של מיקרוסופט

למרות שהסמארטפון מחובר אלינו באינפוזיה ולמרות שבכל בית יש לפחות טאבלט אחד, לפטופ הוא עדיין כלי העבודה הראשון בחשיבותו, כמעט בכל גיל ולכל שימוש. מגוון היצרניות גדול ומגוון הדגמים גדול עוד יותר, אבל הצרכנים מתקשים להתמצא, ובטח ובטח מתקשים לעקוב אחר השינויים בענף - ויש כאלה.

כך למשל, לפני חודשים מעטים הושקה מערכת ההפעלה ווינדוס 10 של מיקרוסופט. בנוסף, בשבועות האחרונים השיקו שלל יצרני המחשבים בארץ את הדגמים החדשים שלהם, הכוללים את המעבד החדש של אינטל מהדור השישי - SkyLake. המעבד החדש פועל על מעבדי i3, i5 ו-i7 של החברה והוא מאופיין בזמן סוללה ארוך יותר, ביצועים גבוהים יותר, שיפורים בהאצה הגרפית מול הדור הקודם ותמיכה טובה יותר בתצוגת סרטי וידיאו ברזולוציה גבוהה של 4K.

בנוסף, לפני מספר שבועות השיקה מיקרוסופט את הלפטופ הראשון שלה, Surface Book, שעדיין לא נמכר בארץ בייבוא רשמי (כמו מוצרים רבים אחרים של מיקרוסופט, ביניהם סדרת הטאבלטים וצמידי מדידת צעדים). אתרי הטכנולוגיה בעולם יצאו מגדרם: באתר The Verge נכתב: "מיקרוסופט בנתה מחשב שמתחרה במקבוק פרו של אפל. הסרפס בוקס מרשים, כאשר יחסית למוצר היברידי, הוא כנראה הטוב ביותר". בעיתון וול סטריט ג'ורנל נכתב: "הסרפס בוק גורם לך לתהות מדוע מיקרוסופט לא ייצרה לפטופ כזה כבר לפני מספר שנים?".

בניגוד לסמארטפונים, שמחירם לעתים גבוה אפילו מזה של לפטופ, הצרכנים לא ממהרים לשדרג את המחשב שלהם. רק עשרות אלפי ישראלים מתחדשים בלפטופ חדש מדי שנה. נתוני חברת המחקר IDC ישראל שהגיעו לידי "גלובס" מגלים שמכירות המחשבים עמדו ברבעון השלישי של השנה על 62 אלף יחידות, קצת פחות מהרבעון המקביל אשתקד (64 אלף יחידות), אבל יותר מהרבעון השני ב-2015, אז עמדו המכירות על 53 אלף יחידות. בסך הכל נמכרו מתחילת השנה 188 אלף לפטופים ברשתות המחשבים בישראל.

ואיזה לפטופ מעדיפים הישראלים?

1. לנובו: הנתונים מראים שכבר הרבה זמן הישראלים מעדיפים לנובו. החברה הסינית הובילה את שוק הלפטופים ברבעון זה, וממשיכה להיות מדורגת במקום הראשון מאז תחילת שנת 2014. לנובו אפילו מתחזקת מעט: ברבעון השלישי של השנה היא החזיקה נתח שוק של 32.6%, לעומת 31.9% ברבעון המקביל אשתקד. לנובו מצליחה לעשות זאת בעיקר בזכות פרסום הנמשך לאורך כל השנה, יחסי ציבור טובים, מחירים נוחים בדגמים מסוימים ובעיקר לפטופים אשר מביאים חידושים לתחום. סדרת יוגה הוותיקה של החברה, אשר כבר הגיעה לדור השלישי שלה, מביאה לפטופים היודעים לעבוד במספר מצבים: כטאבלט עם מסך מגע או באמצעות הנחת המחשב על השולחן במראה המזכיר אוהל, כך שנוח לצפות בו בסרטים.

2. דל: 22.5% מהישראלים שרכשו לפטופ ברבעון האחרון, רכשו דגם של דל, ומדובר בירידה חדה יחסית לעומת הרבעון המקביל אשתקד (27%). לנובו הצליחה ליצור פער מול החברה האמריקנית ויהיה מעניין לראות איך Dell תצליח להתמודד איתו. ל-Dell אמנם יש מוצרים מוצלחים, אבל היא לא מצליחה ליצור מיתוג נחשק לדגמי הדגל שלה בישראל, שיכולים היו לגרום לצרכנים לזכור דגם מסוים של החברה ולבקש אותו בחנות.

3. אסוס: במקום השלישי מדורגת אסוס הטיוואנית, אשר נתח השוק שלה עומד על חצי מזה של לנובו. אסוס דווקא מתחזקת, וברבעון הזה היה לה נתח שוק של 14.5% לעומת 13% ברבעון המקביל אשתקד. אסוס, שעד לפני מספר חודשים סבלה מבעיות שירות רבות, הצליחה להתמודד איתן בזכות מנהל פעילות חדש - רע קורנבליט. אסוס משקיעה הרבה בשיווק בישראל, ואם תצליח לשמור על רמת שירות טובה מול הלקוחות, היא תוכל להדביק את הפער במכירות מול החברות המובילות. בניגוד לדל, אסוס הצליחה לגרום לצרכנים לזכור את שם אחת הקטגוריות המובילות שלה - ZenBook, המגיעה בדרך כלל בעיצוב דק ומחומרי אלומיניום.

4. HP: חברת HP מדורגת במקום הרביעי עם נתח שוק של 11.8% לעומת 12.7% ברבעון השלישי בשנת 2014. העובדה ש-HP מדורגת מתחת לאסוס בדירוג של IDC ולא מצליחה להיכנס לשלישיה הראשונה, צריכה להטריד את החברה, שיש לה עשרות דגמים ותתי דגמים. ללקוח מן המניין קשה לזכור דגם מסוים של HP הנחשב למוביל.

5. טושיבה: מי שמתחזקת באופן מרשים בקרב הצרכנים הישראלים היא טושיבה היפנית, שמגדילה בשנתיים האחרונות את נתח השוק שלה באופן קבוע. ברבעון האחרון הוא עמד על 9.5%, בעוד שברבעון המקביל אשתקד הוא עמד על 6.5% וברבעון הראשון של 2014 הוא היה 4.2%. טושיבה השיקה בחודשים האחרונים את סדרת KIRA (הזוכה בימים אלו לפרסום בשלטי חוצות), אותה היא מקדמת כסדרת הדגל. אם טושיבה תמשיך להשיק דגמים חדשים ולהשקיע בשיווק, יש לה סיכוי לעקוף את HP בישראל.

6. אחרים: בקטגוריית "האחרים" המחזיקה נתח שוק של 9.1%, אפשר למצוא את אפל, MSI ואייסר. שלושתן מציעות מוצרים מוצלחים, אך רק מיעוט הצרכנים הישראלים בוחרים בהם, וזאת מכמה סיבות: מוצריה של אפל בדרך כלל יקרים מאוד; MSI עשתה קאמבק לשוק המקומי רק לפני מספר חודשים ואייסר ממעטת להשקיע בשיווק, כך שהצרכנים אינם מכירים את המוצרים.

התחלה של חדשנות

שנת 2014 הסתיימה עם מכירות של 256 אלף לפטופים בשוק הפרטי, אם לא תהיה ירידה במכירות ברבעון הרביעי של השנה, שנת 2015 תסתיים עם נתון דומה ואולי מעט גבוה יותר. הציפיות כי השקת ווינדוס 10 יגדילו את המכירות ברבעון השלישי התבדו, והמכירות ברבעון האחרון היו נמוכות בכ-2,000 יחידות לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. מערכת ההפעלה הטובה של מיקרוסופט לא הצליחה עדיין לגרום למשתמשים ללכת לשדרג את המחשב שלהם או להתלהב מהמוצרים הקיימים בשוק.

מה שיכול לעזור לצמיחה בשוק הלפטופים הוא הסרפס בוק של מיקרוסופט.

המוצר של מיקרוסופט מראה לאן שוק המחשבים יכול ללכת ולאיזו חדשנות, שיווק, מיתוג ואיכות גימור זקוקים הצרכנים. למשל, משטח המגע של העכבר בסרפס בוק הוא היחיד שמתקרב לזה הקיים בלפטופים של אפל. לכן, הסרפס בוק ומיקרוסופט יכולים להצעיד את תעשיית הלפטופים קדימה.

אילו דגמים עם מעבד סקיילק נמצאים בחנויות?

בארץ נמכרים כבר כמה דגמים עם מעבד סקיילק:

מיקרוסופט Surface Book: הדגם כולל מסך ניתק 13.5 אינץ' והופך לטאבלט בעת ניתוק המסך. הדגם עשוי ממגנזיום וניתן להשתמש בו באמצעות עט מגע. הוא כולל משטח מגע מזכוכית המשלב 5 נקודות מגע למולטי טאץ'; מקלדת עם תאורה אחורית; הקלדה שקטה במיוחד; כרטיס גרפי מסוג GeForce של חברת NVIDIA, מעבד סקיילק של אינטל, כניסות USB 3.0 וסוללה המחזיקה 12 שעות.

מחירו בארה"ב גבוה, החל מ- 1,500 דולר, ובארץ אפשר למצוא אותו ביבוא לא רשמי (ללא אחריות של מיקרוסופט ישראל) במחירים של 8,000 ל-10,000 שקל, אבל מדובר במכירה במספר חנויות בודדות, ללא שום קידום של המוצר.

Yoga 700 של לנובו: לפטופ המגיע בשתי תצורות של מסך 11 אינץ' (3,100 שקל)ו-14 אינץ' (4,500 שקל). דגם 11 אינץ' שוקל רק 1.1 ק"ג, מציע זמן סוללה של 7 שעות ומאפשר למשתמש לצפות בסרט במצב מעמד, להציג תצוגה עסקית במצב אוהל, או לקרוא כתבות במצב טאבלט.

אסוס UX303 מסדרת ZenBook: מחשב העשוי כולו אלומיניום, בעל מסך 13.3 אינץ' וכונן אחסון מהיר מסוג SSD, מחיר: 6,000 שקל.

אייסר Aspire VN7-592G: מחשב הכולל מסך בגודל 15.6 אינץ' עם 32 ג'יגה זיכרון עבודה, נפח אחסון 256 ג'יגה בכונן SSD וגם 1 טרה בדיסק קשיח. המחשב תומך בצפייה ברזולוציית 4K וכולל כרטיס גרפי GTX 960 של NVIDIA. מחיר: 10,000 שקל.

לפטופ
 לפטופ