לא יודעים איפה להשקיע את הכסף? הנה אלטרנטיבה

יחס הסיכוי/סיכון באפיקי ההשקעה הסחירים הולך ומתדרדר, וזה הזמן לגוון ולפנות להשקעות אלטרנטיביות ■ מקרנות גידור, דרך נדל"ן מניב ועד הלוואות פרטיות המגובות בנכסים - איך מומלץ להשקיע באפיקים אלו, וממה כדאי להיזהר

שכונה בדבלין, בירת אירלנד / צילום: רויטרס
שכונה בדבלין, בירת אירלנד / צילום: רויטרס

תשואות לפדיון בהן נסחרות איגרות החוב קרובות לרמות שפל היסטוריות. לדוגמה, אג"ח ממשלתיות של מדינת ישראל וארה"ב לחמש שנים נסחרות בתשואות לפדיון (נומינליות) של 0.9% ו-1.7%, בהתאמה. בשנתיים-שלוש הקרובות, פוטנציאל התשואה באפיק השקעה זה הינו מזערי. מצד שני, המחזור החיובי הנוכחי בשוק המניות החל לפני כמעט שבע שנים, ב-2009 - וככל שאנו מתקרבים לסיומו (שיגיע, כמו תמיד), הסיכונים הולכים וגוברים. ייתכן שיש עוד מקום לעליות במחירי המניות, אך התנודתיות שם גוברת - דבר שחווינו היטב ב-12 החודשים האחרונים. בקיצור, יחס הסיכוי/סיכון באפיקי ההשקעה הסחירים העיקריים הולך ומתדרדר.

נשאלת השאלה, כיצד לנהל תיק השקעות במצב הנוכחי? הרוב המכריע של מנהלי ההשקעות נמצא בבעיה קשה; מרבית המנהלים בארץ ובעולם עדיין מתמקדים בשני אפיקי השקעה בלבד - אג"ח ומניות סחירות. זו הדרך המסורתית, הקונבנציונלית, לניהול תיקי השקעות.

אנו פועלים זה שנים רבות במגוון רחב יותר של אפיקי השקעה - ומלבד אג"ח ומניות, מקצים חלק נכבד מהתיקים גם ל'השקעות אלטרנטיביות'. יותר מכך, לאור התדרדרות יחס הסיכוי/סיכון באפיקי ההשקעה הסחירים העיקריים, אנו מגדילים את השקעותינו בתחומים האלטרנטיביים בחודשים האחרונים. בספקטרום של הסיכון - מנמוך (מזומן, אג"ח ממשלתית קצרת טווח) ועד גבוה (מניות, השקעות הון סיכון) - מרבית ההשקעות האלטרנטיביות בהן אנו מתמקדים נמצאות באמצע הטווח, בין אג"ח למניות. כלומר, מתאפיינות ברמת סיכון בינונית. מדובר על השקעה בתיקים מפוזרים של קרנות גידור, בנדל"ן מניב, ולאחרונה - גם בהלוואות פרטיות המגובות בנכסים.

'קרנות גידור' הוא שם כללי לקרנות פרטיות הפועלות במגוון אסטרטגיות השקעה - החל מקרנות 'מקרו' המתמחות בהשקעה בריביות, מטבעות ומדדי מניות על בסיס ראיית שוק מקרו-כלכלית רחבה, ועד קרנות המתמקדות בהזדמנויות השקעה בחוב של חברות במצוקה. ייחודן של אסטרטגיות אלו הוא ביכולת המנהלים לגדר את (קרי, לבצע הגנות על) תיק ההשקעות שלהם באופן משמעותי ואקטיבי, ו/או לפעול בנישות השקעה שמנהל ההשקעות (או קרן הנאמנות) הסטנדרטי לא יוכל לפעול בהן, אם בגלל שהן דורשות התמחות ספציפית או בגלל מגבלות רגולטוריות. בזכות המאפיינים הללו, יכולות קרנות הגידור לייצר תשואות שאינן מתואמות באופן מלא עם השווקים הפיננסיים הסחירים, ובמיוחד להגן על ערך התיק באופן אפקטיבי יותר בתקופות של ירידות מחירים בשווקים. חשוב להשקיע בקרנות גידור תוך פיזור סיכונים - ובהחלט ניתן לבנות תיק מפוזר של קרנות גידור ברמת סיכון בינונית, עם יעד תשואה חד-ספרתי גבוה.

נדל"ן, ובעיקר למגורים, הוא אפיק השקעה המוכר לרבים. אך כדי להשקיע בנדל"ן כאפיק השקעה - תוך פיזור מושכל של ההשקעות מעבר למגורים בישראל בלבד - נדרשת נגישות להזדמנויות השקעה במגוון מדינות וסקטורים (נדל"ן מסחרי, משרדים וכו'). כמו כן, נדרשת הבנה טובה של הסיכונים, כולל היכרות עם שוקי הנדל"ן המקומיים במדינות היעד.

אם נדל"ן, אז בתנאים האלו

בשנים האחרונות, אנו מעורבים גם בצורה הולכת וגוברת באסטרטגיות של חוב נדל"ן - בהן המשקיע מחזיק הלוואה/חוב בכיר לטווח בינוני, נאמר לשנתיים-שלוש, כנגד נכס נדל"ני המשמש כבטוחה להלוואה. באופן כללי אנו מתמקדים בשווקים/השקעות בעלי המאפיינים הבאים:

שווקים בהם קיים היצע מוגבל של אשראי - ההזדמנות נובעת מכך שבעקבות המשבר הפיננסי של 2008, נסוגו הבנקים במדינות רבות כמו ארה"ב (בהן המשבר הבנקאי היה עמוק) ממתן אשראי לתחומים שונים, או צימצמו פעילות זו במידה ניכרת. ההיצע המוגבל מאפשר ללוות בריביות גבוהות באופן יחסי.

שווקים בהם רואים/מתחילים לראות התאוששות בשוקי הנדל"ן - כמו דבלין שבאירלנד. הדבר מקטין את הסיכון בהשקעה.

שווקים נזילים באופן יחסי - לדוגמה, שוקי הנדל"ן בערים גדולות במדינות המפותחות, כמו לונדון.

מדינות בהן הסביבה המשפטית היא ברורה ומוסדרת - דוגמת גרמניה. זהו חלק מניהול הסיכונים של ההשקעה, וחשוב במיוחד במקרה בו יש ללווה קשיים בהחזר ההלוואה.

השקעה באמצעות מנהלים מקומיים המכירים מקרוב את שוק הנדל"ן המדובר. חשוב גם שיהיו להם יכולות משפטיות, ורצוי גם יכולות של ניהול נכסים, במקרה שאי-החזר הלוואה מוביל למצב של בעלות על הנכס המגבה את ההלוואה.

מכל המדינות הללו אנו פעילים זה מספר שנים בהשקעה בתחום החוב בנדל"ן בארה"ב, ולאחרונה בוחנים יעדי השקעה נוספים כמו אזור דבלין באירלנד - אשר נראה כי הוא עומד בכל הפרמטרים שאנו מבקשים להשקעה מסוג זה. דוגמה לעסקה אותה ביצעה לאחרונה קרן אמריקאית בה אנו משקיעים: הקרן נתנה הלוואה, משכנתא בדרגה ראשונה, לבעלי בניין במרכז מנהטן בניו-יורק, לתקופה של שנתיים והמשלמת ריבית של 10% בשנה. כביטחון להלוואה, שהיקפה 19 מיליון דולר, משמשות 18 דירות העומדות למכירה, וכן שטח משרדי ומסחרי בשווי כולל של כ-32 מיליון דולר. כלומר, היקף ההלוואה מהווה כ-58% בלבד מערך הנכסים - מה שיוצר מרווח ביטחון נוח. כמובן, בתסריט שבו הלווה לא יוכל לעמוד בתנאי ההלוואה, תקבל הקרן לידיה את הבעלות על הנכסים ותוכל למכרם (למעשה, בתסריט זה סביר כי התשואה הכוללת על ההשקעה תהיה גבוהה מהמקרה בו הלווה ישלם את ההלוואה במלואה ובזמן).

בדומה להשקעה בחוב נדל"ן, קיימת קשת רחבה של הזדמנויות השקעה בהלוואות פרטיות, לאו דווקא מגובות בנדל"ן. אלו, בהיותן מכשירי חוב, דומות במובנים מסוימים לאג"ח - אך אינן סחירות והריבית המשולמת בהן גבוהה בהרבה מזו המצויה כיום בשווקים הסחירים. הלוואות אלו יכולות להיות מגובות במגוון נכסים: תשתיות, מתקני אנרגיה, כרטיסי אשראי, ציוד תפעולי, וכדומה.

נזילות מוגבלת ופיתויים מסוכנים

אם כן, מהו החיסרון היחסי של השקעות אלו? חוסר נזילות או נזילות מוגבלת. בהשקעות האלטרנטיביות שצוינו לעיל נאלץ המשקיע לוותר, במידה זו או אחרת (תלוי בהשקעה הספציפית), על נזילות/סחירות ההשקעה. באופן כללי, מדובר בהשקעות שאינן נזילות ברמה יומית, ובדרך כלל גם לא חודשית. יחד עם זאת, במצב העניינים הנוכחי, כאשר אטרקטיביות ההשקעות הסחירות הולכת ופוחתת, אנו מאמינים כי אם הלקוח יכול לחיות עם מידה מסוימת של חוסר-נזילות בתיק ההשקעות - הרי שזה כדאי.

לאור המצב בשווקים הסחירים שתואר לעיל והמשך התמקדות מרבית מנהלי ההשקעות באפיקי ההשקעה המסורתיים בלבד, קמים גופים שונים המציעים ישירות לציבור אפשרויות השקעה נדל"ניות או קרנות השקעה פרטיות שונות ומשונות, תוך הבטחה לתשואה גבוהה בסיכון נמוך. רצוי שהמשקיע הבלתי-מיומן ייזהר מהצעות מפתות שכאלו, שבמקרים רבים מסתיימות במפח נפש עבור המשקיע. לאחרונה התפרסם כי רשות ניירות ערך חוקרת מספר גופים בלתי-מפוקחים שפנו לציבור בהצעות השקעה שכאלה.

ההתעניינות באפיקי ההשקעה האלטרנטיביים היא מוצדקת. ואולם, מומלץ לבחון ולבצע השקעות מסוג זה בעזרת אנשי מקצוע מיומנים. מרבית המשקיעים הפרטיים אינם מחזיקים בידע ובניסיון הדרושים לכך. לבסוף, חשוב תמיד לבחון השקעות אלו בהקשר של אסטרטגיית השקעות כוללת, ארוכת-טווח, המתאימה למשקיע מבחינת יעדיו (בחיים בכלל, ומבחינה פיננסית בפרט), צרכיו והעדפות הסיכון והנזילות שלו.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-Clarity Capital. אין לראות בסקירה ובאמור בה המלצה ו/או ייעוץ השקעות או שיווק של מוצרים פיננסיים. בכל מקרה, בטרם קבלת החלטת השקעות יש להיוועץ בבעל הרישיון המתאים.