תרופה לחולשה ביפן? טבע במיזם משותף עם טאקדה בתחום הגנרי

טאקדה היא אחת מחברות התרופות הבולטות ביפן ■ במקביל, דיווחה טבע כי החלה בתהליך גיוס ההון בהיקף של 6.75 מיליארד ד' למימון רכישת אלרגן

מטה חברת טאקדה /צילום: בלומברג
מטה חברת טאקדה /צילום: בלומברג

טבע מתחילה לטפל בבעיית החולשה שלה בשוק היפני. היום הודיעה החברה על הקמת מיזם משותף עם חברת התרופות היפנית טאקדה (Takeda), שיחל לפעול ברבעון השני של 2016 ויתמקד בתחום הגנרי. בין טבע וטאקדה כבר קיימים הסכמים לפיתוח ושיווק ביפן של שתיים מהתרופות המקוריות של טבע - קופקסון ואזילקט - ובסוף השבוע שעבר החל לראשונה שיווק הקופקסון ביפן.

טבע  רושמת ברבעונים האחרונים ירידה מתמשכת במכירותיה הגנריות ביפן, אף שהשוק הגנרי בכללותו צומח. כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", מנכ"ל טבע, ארז ויגודמן, שם דגש על שיפור הפעילות ביפן ובסקירה של בנק ההשקעות UBS שפורסמה לפני כשבועיים הבטיח שהחברה תראה בקרוב התקדמות בתחום זה. "אנחנו צריכים לתקן את העסקים שלנו ביפן. הפלטפורמה שרכשנו לא טובה מספיק. קצב האינטגרציה לא היה מספק והביצוע לא היה מספיק טוב", אמר ויגודמן ל-UBS.

טאקדה נסחרת בבורסה של טוקיו בשווי של כ-39 מיליארד דולר. החברה הממוקמת באוסקה מתמקדת בתחום התרופות המקוריות ולא בגנריקה, והיא אחת מחברות התרופות הבולטות ביפן. לפי הודעת טבע, המוניטין של טאקדה ונוכחותה השיווקית החזקה ביפן, בשילוב עם "המומחיות, שרשרת האספקה, התשתית ויכולות המו"פ של טבע" יוצרים שילוב שעולה בקנה אחד עם יעדי הממשלה היפנית, וצפוי בסופו של דבר לשרת מיליוני מטופלים, כשהיעד הוא להוביל בשוק זה. כיום, רוב ההוצאה על בריאות ביפן ממומנת על ידי הממשלה באמצעות תוכניות ביטוח בריאות מקיפות ביותר, והממשלה מבקשת להגדיל את חדירת הגנריקה במטרה לחסוך בעלויותיה.

טבע תחזיק 51% מהמיזם וטאקדה תחזיק ב-49% הנותרים, כשכל הפעילות הגנרית של טבע ביפן תיכנס למיזם. החברות ציינו כי המיזם יפעל כחברה עצמאית עם דירקטוריון משלה (שבו יהיו שלושה דירקטורים מטעם טבע ושניים מטעם טאקדה), מנכ"ל וצוות הנהלה בכיר. עם זאת, לא נמסר מי יעמוד בראש המיזם. כיום, פרופ' יצחק קרינסקי מנהל את פעילות טבע ביפן ובמדינות נוספות באסיה-פסיפיק. שתי החברות לא מסרו פרטים גם על היקף ההשקעה הנדרש ועל ההשפעה הפיננסית על דוחותיהן. עם זאת, נמסר כי מכיוון שהעסקה לא תצא אל הפועל עד אפריל 2016, לא צפויה השפעה פיננסית מהותית עבור שתי החברות ב-2015.המיזם יכלול את מכירות התרופות הגנריות שמבוצעות על ידי טבע ביפן ואת מכירות התרופות שהפטנט עליהן פג, ויש להן תחרות גנרית, שטאקדה מבצעת במדינה.

"עמדה אידיאלית"

"המיזם העסקי החדש ישלב את הפלטפורמה החזקה, סל המוצרים והאיכות של התרופות הגנריות של טבע לכל אורך שרשרת הערך עם נוכחות המותג המוביל ויכולות ההפצה של טאקדה ביפן", אמר סיגי אולפסון, נשיא ומנכ"ל קבוצת התרופות הגנריות הגלובלית של טבע. "השילוב הייחודי הזה ייצור חברה הנמצאת בעמדה האידיאלית להשגת צמיחה גבוהה בשוק הגנריקה ביפן, והתואמת ליעדים שקבעה ממשלת יפן, להגיע לתפוצה גנרית של 80% עד סוף 2020". אולפסון הוסיף כי "המיזם העסקי החדש עם טאקדה מהווה אישור מחודש למחויבותנו ארוכת השנים למטופלים ביפן, ומממש את האסטרטגיה של טבע להגביר את נוכחותנו בשווקי מפתח מתעוררים כדי למצב את טבע לצמיחה יציבה ובת קיימא".

ד"ר מאסאטו איוואסאקי, נשיא יחידת הפארמה העסקית של טאקדה ביפן, מסר: "אנו שמחים מאוד לחבור כשותפים לחברת טבע ולהשיק את המיזם החדש ביפן. טאקדה תמשיך לחזק את פעילותה כחברה מובילה בענף הפרמצבטיקה ביפן, ותמנף את פעילותה כדי להוביל חדשנות ברפואה ולתמוך בפעילות העסקית של החברה החדשה".

עבור טבע, זה אינו המיזם המשותף הראשון ביפן. בשנת 2008 היא הקימה מיזם משותף עם החברה היפנית Kowa, כדי להשיג דריסת רגל בשוק. יחד עם Kowa נרכשה מאוחר יותר החברה היפנית Taisho ובהמשך בוצעה עסקה משמעותית יותר: רכישת Taiyo ב-2011 תמורת מעל מיליארד דולר. בהמשך אותה שנה, טבע ו-Kowa פירקו את המיזם, וטבע רכשה את חלקה של השותפה. כל פעילויות טבע ביפן אוחדו תחת חברה אחת, Teva Seiaku. בסוף 2014 היו לטבע מעל 2,000 עובדים ביפן.

כך תמומן עסקת אלרגן

בתוך כך, טבע הודיעה היום על גיוס ההון בהיקף 6.75 מיליארד דולר, שהוא חלק ממימון עסקת אלרגן. טבע תנפיק ADS (תעודות פיקדון המייצגות מניות רגילות שלה) שיהוו חצי מהיקף הגיוס, והחצי השני יהיה במסגרת הנפקת מניות בכורה עם המרה כפויה.