נעילה מעורבת בבורסות אירופה; מחכים לדראגי

מדד המחירים לצרכן בגוש האירו עלה ב-0.1%, מתחת לצפי בשוק ■ באסיה: בורסת יפן ירדה, הונג קונג ושנגחאי עלו - על רקע שמועות כי הממשל הסיני, בניסיון לסייע לשוק הדיור, ישיק תוכנית חדשות להקלות מס בתשלומי המשכנתא

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ד') במגמה מעורבת, לאחר נאומה של יו"רית הפדרל ריזרב ג'נט ילן, כשבועיים לפני החלטת הריבית בארה"ב ולקראת החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי מחר.

 

כלכלת ארה"ב עשתה דרך ארוכה, אך עדיין אמורים להתפרסם נתונים מהותיים עד להחלטת הריבית בדצמבר. כך אמרה היום  יו"רית הפד ג'נט ילן בכנס כלכלי בוושינגטון. ילן, כצפוי, לא דיברה באופן מפורש על המדיניות המוניטארית העתידית ואף לא על קצב העלאת הריביות, אך ניתן היה למצוא בדבריה רמזים מובהקים לכך שהיא תומכת בהעלאת הריביות בדצמבר. היא אמרה כי התקיימו שני התנאים המרכזיים להעלאת הריביות - האינפלציה במגמת עלייה ושיפור מהותי בשוק העבודה.

בנוסף, ילן ציינה כי יהיה מסוכן לדחות יותר מדי את העלאות הריבית משום שזה "יאלץ את הפד לנקוט במדיניות מרוסנת באופן מפתיע וללא הודעה מוקדמת". היא הזהירה עוד כי מדיניות הריבית האפסית מעודדת את המשקיעים לקחת סיכונים מיותרים.

"הפד יתחיל לנקוט צעדים לנרמול הריבית, אבל ילן עשויה לתת רמזים מתונים", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן ב-Daiwa SB Investments. "אפילו ילן לא מאמינה שיש התאוששות כלכלית חזקה וזו הסיבה שהיא מנסה לשכנע את המשקיעים שהיא תבצע מהלכים מדודים ואיטיים".

שיעור האינפלציה בגוש האירו עלה ב-0.1% בשיעור שנתי בחודש נובמבר. מתחת לצפי האנליסטים בשוק שעמד על עלייה של 0.2% והרבה מתחת ליעד של 2%, שהציב הבנק המרכזי האירופי.

באירופה, הבנק המרכזי (ECB) יתכנס מחר ולפי הערכות ירחיב את ההקלה המוניטרית. לבנק יש תוכנית לרכישות אג"ח ממשלתיות ב-60 מיליארד אירו בחודש עד ספטמבר 2016, והוא צפוי להאריכה. 

מגמה מעורבת באסיה

בורסות אסיה ננעלו הבוקר במגמה מעורבת, לאחר הנעילה החיובית אמש בוול סטריט והמגמה המעורבת בחוזים העתידיים בוול סטריט הבוקר. המשקיעים ממתינים למספר נתוני מאקרו אזוריים וכן להודעת הבנק המרכזי האירופי מחר ולדוח התעסוקה האמריקאי מחרתיים. בורסת יפן יורדת כעת, הונג קונג ושנגחאי עולות.

 

בוול סטריט המדדים עלו אמש עד 1% בהמתנה לאירוע המאקרו החשוב ביותר מזה שנים - דוח התעסוקה לחודש נובמבר שצפוי ביום שישי. הדוח עשוי להכריע אם הפדרל ריזרב יעלה ריבית לראשונה מזה כעשור. עפ"י התחזיות, כ-200 אלף משרות נוספו למשק האמריקאי בחודש החולף בעוד שיעור האבטלה צפוי להיוותר על כנו ברמה של 5%. 

בסין ובהונג קונג הבורסות עולות על רקע שמועות להקלות מס חדשות של הממשל בתחום המשכנתאות. מניות הנדל"ן מובילות את המגמה החיובית שם. בשוק עלו שמועות כי הממשל הסיני, בניסיון לסייע לשוק הדיור, ישיק תוכנית חדשות להקלות מס בתשלומי המשכנתא. גם מניות הברקראז והבנקים עולות.

גם מניות האנרגיה בבורסות המזרח עולות, למרות ירידה במחירי הנפט אל 41.6 דולר לחבית נפט מסוג WTI ול-44.3 דולר לחבית נפט מסוג ברנט. הבנק האנגלי קיים מבחני לחץ ל-7 בנקים בתרחיש של האטה חמורה במזרח כשרוב הבנקים עברו בהצלחה את המבחנים.

בורסת יפן יורדת היום במסחר והניקיי היפני לא מצליח לעבור את הרמה הפסיכולוגית של 20,000 נקודות.