בית ההשקעות שהותיר אבק למתחריו ברבעון השלישי

בסיכום הרבעון השלישי ירדו הכנסות בתי ההשקעות הנסחרים בכ-7%, והם איבדו כמעט מחצית מהרווח המצרפי לעומת הרבעון המקביל ■ בין הסיבות לכך: הירידה בדמי הניהול, הפדיונות בקרנות הנאמנות וההרעה בתוצאות ניהול תעודות הסל

ברבעון השלישי ב-2015 נרשמו תוצאות חריגות בתחום תעודות הסל, שהשפיעו במידה ניכרת על התוצאות המדווחות של אקסלנס ומיטב דש, שפעילים בשוק זה באמצעות קסם ותכלית, בהתאמה, והשפיעו לא פחות, קרוב לוודאי, גם התוצאות של בתי ההשקעות פסגות והראל פיננסים - שדוחותיהם אינם חשופים לעין הציבור.

ברבעון השלישי נחתכו הכנסות קסם ב-37% ל-26 מיליון שקל, בעוד שהכנסות תכלית קוצצו ב-26% לכ-20 מיליון שקל. הרווח הרבעוני מהתחום הצטמצם אצל קסם ב-50% ל-11 מיליון שקל, בעוד שתכלית ספגה ירידה של 57% לרווח של כ-6 מיליון שקל. נתוני הרבעון השלישי הובילו את השתיים להציג קיטון בהכנוסות וברווחים גם מתחילת השנה (וניתן להעריך כי כך גם בפסגות ובהראל).

מדוע זה קרה? "ישנה תחרות עזה בעולם תעודות הסל: לכאורה יש רק ארבע חברות שפעילות פה בתחום, אבל המלחמה ביניהן אמיתית, והמחירים שנגבים בשוק יורדים", אומר גורם בשוק, שמציין סיבה אחת לשחיקה בהכנסות וברווחיות.

ואולם, לדבריו הסיבה המרכזית להרעה בתוצאות ארבע החברות היא ה"קוואנטו" - עלות גידור המטבע בתעודות מנוטרלות המטבע, שבהן ההתחייבות ללקוח הנה התשואה של המדד הזר בשקלים ולא במטבע המקור של המדד.

מדובר במאפיין מרכזי בתחום התעודות שעוקבות אחר מדדי ני"ע זרים, מנוטרלות המטבע: עלות הגידור של המטבע הזר שבתעודות סל מושתת לרוב - במיוחד בקסם של אקסלנס ובהראל סל - על החברה המנהלת.

"ברבעון השלישי היה מתאם הפוך בין המטבע למדדים בתעודות מנוטרלות מטבע. בעיקר בדאקס וביורוסטוקס שבמטבע האירו, וזה עלה לכל ארבע החברות שמנהלות פה תעודות סל הרבה כסף". על פי הערכות, עלויות הקוואנטו ברבעון החולף נעו בטווח שבין 0.5% ל-0.6% מסך הנכסים בתעודות המנוטרלות מטבע - כלומר מיליוני שקלים שהושתו על החברה המנהלת.

אבל לא כל ארבע החברות הפעילות בתחום - קסם, תכלית, פסגות סל והראל סל - באותה מקשה. באקסלנס ובהראל עלויות הקוואנטו מושתות על החברה המנהלת. בפסגות ובמיטב דש שינו כיוון לפני כשנתיים - בתעודות שהונפקו עד אז העלויות הללו מושתות על החברה המנהלת, ובתעודות החדשות שהונפקו מאז הן מושתות על הלקוחות.

אגב, יכול להיווצר מצב שבו יש רווחים מגידור המטבע, ואז התמונה של העלויות מתהפכת, כשבתעודות החדשות של מיטב דש ופסגות הלקוחות נהנים, ובאקסלנס ובהראל החברה המנהלת היא שנהנית.

אגב, הקוואנטו האמור הביא לאחרונה לתשואה טובה יותר ברוב תעודות הסל למול הקרנות המחקות, שבהן העלות הזו תמיד נופלת על המשקיע.

תוצאות בתי ההשקעות
 תוצאות בתי ההשקעות
הרווח הנקי של בתי ההשקעות
 הרווח הנקי של בתי ההשקעות
הרעה בתוצאות
 הרעה בתוצאות