טבע מתקדמת עם רכישת חטיבת אלרגן: גייסה 6.75 מיליארד ד'

את הגיוס ביצעה טבע באמצעות ההנפקה הבאה: 54 מיליון תעודות פיקדון אמריקאיות (ADS) אשר כל אחת מהן מייצגת מניה רגילה אחת של החברה, במחיר של 62.5 דולר ל-ADS ו-3.375 מיליון מניות בכורה עם המרה כפויה, המשלמות דיבידנד של 7% לשנה, במחיר של 1,000 דולר למניה

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

טבע מסמנת "וי" על משוכה נוספת בדרך להשלמת רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן. יומיים לאחר שדיווחה על תחילת התהליך, הושלם אתמול גיוס ההון בהיקף של 6.75 מיליארד דולר ברוטו, באמצעות הנפקת שני סוגים של ניירות ערך. טבע הנפיקה 54 מיליון ADS (תעודות פיקדון המייצגות כל אחת מניה רגילה אחת של טבע), במחיר של 62.5 דולר למניה, שנמוך ב-1% ממחיר הנעילה אתמול בוול סטריט. במקביל, הונפקו 3.375 מיליון מניות בכורה עם המרה כפויה, המשלמות דיבידנד של 7% לשנה, במחיר של 1,000 דולר למניה.

בעוד שכל אחד מסוגי ניירות הערך הניב לטבע תמורה של 3.375 מיליארד דולר, הסכום נטו מגיע ל-3.29 מיליארד דולר (ובסך הכול 6.58 מיליארד דולר), כלומר, ההנחות והעמלות לחתמים ושאר ההוצאות של טבע הגיוס הסתכמו ב-170 מיליון דולר. הגיוס עשוי לגדול בהמשך משום שלחתמים ניתנה אופציה לרכישת כמות נוספת של עד 10% מכל אחד מסוגי ניירות הערך שהוצעו. שורה ארוכה של בנקים ליוותה את טבע כחתמים בהנפקה: ברקליס, בנק אוף אמריקה, סיטיגרופ, מורגן סטנלי, BNP Paribas, קרדיט סוויס, HSBC, Mizuho Securities, RBC ו-SMBC Nikko. בנק רוטשילד היה היועץ של טבע בהנפקה.

מניות הבכורה שהונפקו יומרו המרה כפויה אוטומטית ב-15 בדצמבר 2018, לכמות שבין כ-13.3 ל-16 ADS של טבע, לפי מנגנון שישקלל את המחיר הממוצע בתקופה שלפני ההמרה הכפויה. טבע הודיעה בחודש יולי על רכישת אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן, תמורת 40.5 מיליארד דולר. מבנה העסקה כולל תשלום מזומן של 33.75 מיליארד דולר ו-6.75 מיליארד דולר שיועברו לאלרגן במניות טבע, במחיר שנקבע על 67 דולר למניה (בסך הכול כ-10% מהון המניות של טבע יוחזק על-ידי אלרגן, שצפויה להימכר לפייזר ואז תהפוך פייזר לבעלת המניות הגדולה בטבע). את המזומן בעסקה טבע תשיג באמצעות הנפקת ההון שבוצעה אתמול וכן גיוס צפוי של אג"ח, כשבינתיים היא כבר שריינה לעצמה הלוואות גישור בנקאיות מובטחות לתקופה של שנתיים. עוד לפני השלמת הרכישה מאלרגן (שצפויה ברבעון הראשון של 2016), טבע דיווחה על רכישה נוספת, של Rimsa המקסיקנית, תמורת 2.3 מיליארד דולר. התמורה מההנפקה תשמש את טבע גם למימון רכישה זו.

טבע, בניהולו של ארז ויגודמן, נסחרת במקביל בבורסות של ניו יורק ושל תל אביב ושווי השוק שלה הוא 53.8 מיליארד דולר.