לאחר הודעת הריבית באירופה: האירו קופץ בכ-2.7% מול הדולר

הבנק המרכזי האירופי הודיע על הפחתה של 0.15 בריבית הפקדונות למינוס 0.3%; עוד הוא הודיע על הארכת תוכנית ההקלה הכמותית ■ הסוחרים מגיבים גם לדברי ילן אתמול וממתינים לדוח התעסוקה מחר ■ הדולר נחלש בכ-0.2% מול השקל

מריו דרגי / צילום: רויטרס
מריו דרגי / צילום: רויטרס

תנודות חריפות היום (ה') בשוק המט"ח בעקבות החלטת הריבית והמדיניות המוניטארית בגוש האירו. האירו קופץ בעד כ-2.7% מול הדולר לאחר ההחלטה, כאשר לפני ההחלטה הוא נחלש בכ-0.5% לשפל של כ-8 חודשים.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר היציג נחלש מול השקל בכ-0.2% ונקבע על 3.887 שקלים, בעוד האירו ירד ב-0.23% ושערו היציג נקבע על 4.1 שקלים. 

הבנק המרכזי האירופי החליט היום להותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.05% והפחית את הריבית על הפקדונות ב-0.1% לרמה שלילית של 0.3%. במסיבת העיתונאים שיקיים הבנק בהמשך, הוא צפוי להודיע על צעדים מוניטארים נוספים, ככל הנראה הרחבה של התוכנית להקלה כמותית. במסגרתה הוא רוכש אג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו מדי חודש.

נזכיר, ב-16 בדצמבר הפד יודיע האם הוא מעלה את הריביות לראשונה מזה כ-10 שנים. בשווקים מתמחרים כעת סיכוי של יותר מ-70% לכך שהפד יעלה את הריביות החודש.

בשוק מעריכים כי במקרה שהבנקים המרכזיים בגוש האירו ובארה"ב אכן יפעלו בכיוונים מנוגדים (ריסון מוניטארי בארה"ב והקלה מוניטארית בגוש האירו) האירו ימשיך לצנוח, ישתווה בערכו לדולר עד סוף השנה ואף יירד לרמה של 0.95 דולרים לאירו בשנה הבאה.

ב- FXCM ישראל מציינים היום: "הדולר נהנה ביממה האחרונה ממומנטום חיובי, הן על רקע הרמיזות אמש של נגידת הפד ילן בדבר האפשרות הממשית כי הבנק יעלה את הריבית בישיבתו עוד כשבועיים והן על רקע מדד המחירים לצרכן הנמוך בגוש האירו, אשר הגביר שוב את הציפיות לכך שהבנק של אירופה יודיע היום על הגברת קצב רכישת האג"ח".

"המשקיעים מצפים מהבנק המרכזי של אירופה (ECB) לכל כך הרבה - כך שאפילו סטייה קטנה מהציפיות עלולה לאכזב אותם", כך מעריכים במחלקת המחקר של פריים ברוקר לקראת החלטת הריבית הדרמטית היום בצהריים באירופה ונאומו של מאריו דראגי לאחריה. "אנו מצפים שלאחר ההחלטה על המדיניות המוניטרית האירו יגיב בעוצמה לאחד הכיוונים".

להערכת פריים ברוקר, "הבנק המרכזי צפוי היום להאריך את תוכנית ההקלה הכמותית, להגדיל את היקף התוכנית ואף לחתוך את הריבית על הפיקדונות בבנקים אפילו שהיא כבר נמצאת מתחת ל-0%. אם הבנק המרכזי יעשה יותר מאשר המצופה האירו עשוי לקרוס היום מול הדולר ומרבית המטבעות בעולם. בכל מקרה אחר - אנו מצפים כי האירו יעלה בחדות".