למרות התנודתיות: בנק לאומי ממליץ למשקיעים לקנות מט"ח

הכלכלנים: "חשיפה מטבעית לא מבוטלת בתיק ההשקעות דווקא מקטינה לאורך זמן את רמת הסיכון בתיק"

דולר יורו / צלם: רויטרס
דולר יורו / צלם: רויטרס

לאחר החלטת המדיניות המוניטרית אתמול של הבנק המרכזי האירופי, שמטלטלת את שוקי המניות וכן את שוקי המט"ח, כלכלני בנק לאומי מעריכים בסקירת סוף השבוע שלהם כי הרגישות והתנודתיות תימשך בעתיד הקרוב. "המשקיעים ציפו להרחבה מוניטארית משמעותית יותר מזו שעליה הוכרז. רגישות גבוהה של שערי חליפין ומחירי נכסים בשוק ההון לשינויים במדיניות המוניטארית תמשך לאחר שנים בהן מדיניות מוניטארית מרחיבה תרמה לעליות חדות בשווקים", הם כותבים. 

כזכור, נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי הוריד אתמול את הריבית על הפיקדונות ב-0.1% לרמה של 0.3%- והרחיב את תוכנית ההקלה הכמותית, במסגרתה הוא רוכש אג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו מדי חודש, בחצי שנה - עד למארס 2013. עם זאת, הבנק המרכזי האירופי לא הוריד את הריבית הבסיסית והותיר אותה ברמה של 0.05% ולא הגדיל את היקף רכישות האג"ח כפי שציפו אנליסטים - וזה מביא לנפילות הבורסות ולזינוק של האירו מול הדולר.

למרות התנודתיות, בבנק לאומי ממליצים על חשיפה מטבעית "לא מבוטלת בתיק ההשקעות, כיוון שחשיפה כזו דווקא מקטינה לאורך זמן את רמת הסיכון בתיק. בנוסף, הגידור כולל בדרך כלל עלויות נוספות למשקיע. לכן, גידור החשיפה המטבעית בתיק השקעות צריך להיעשות באופן מדוד ובמבט על כלל הסיכונים בתיק. גידור חשיפות ספציפיות הינו כדאי במצבים בהם יש למשקיע יסוד סביר לקחת כיוון על שערי החליפין", לדבריהם. הם ממליצים על חשיפה מט"חית בתיק ההשקעות באמצעות אחזקות באפיק המנייתי והקונצרני בחו"ל ללא גידור החשיפה המטבעית".

בקשר למסחר המקומי במט"ח כותבים הכלכלנים כי "פער הריביות שצפוי להפתח בחודשים הקרובים בין ריבית בנק ישראל ובין ריבית הפד, יביא לעלייה בתנודתיות בשער החליפין של השקל. 

בנוגע להחלטת הריבית בארה"ב שצפויה ב-16 בדצמבר, כשרוב הסיכויים הם להעלאה ראשונה מאז 2006, בבנק לאומי סבורים כי ההעלאה כבר מתומחרת באופן כמעט מלא בשווקים, ולכן לא צפויה לתרום להתחזקות נוספת של הדולר. שינויים בתוואי הריבית הצפוי, מאידך, עשויים להביא לתנודתיות משמעותית בשערי החליפין בעולם בחודשים הקרובים, הם מעריכים.

בלאומי ממליצים על חשיפה מנייתית "קרובה לממוצע הרב שנתי בתיק ההשקעות - תמחור שוקי המניות בעולם סביר בהנתן קצב צמיחה חיובי אך נמוך, ובמקביל לסביבת נזילות גבוהה התומכת באחזקת נכסי סיכון. גורמי הסיכון בשוק - סימני שאלה לגבי קצב הצמיחה בסין, האטה בפעילות התעשייתית בעולם, ושינויים במדיניות המוניטארית - נותרו בעינם", הם כותבים.

עוד לדברי לאומי: "לאפיק המזומן ותחליפיו, המהווה 'כרית ביטחון' בתיק ההשקעות, חשיבות גבוהה בשמירה על רמת סיכון סבירה בתיק. מומלצת חשיפה משמעותית לאפיק זה, כרכיב מאזן לחשיפות בתיק שהינן ברמת סיכון גבוהה".