רבע מהאמריקאים בעד סנקציות על ישראל בגלל ההתנחלויות

סקר חדש של מכון ברוקינגס, לרגל המושב השנתי של פורום סבן: כמעט שוויון בין המצדדים במדינה אחת לשני עמים (31%) לבין התומכים בשתי מדינות (35%) ■ 37% סבורים שלישראל יש השפעה רבה מדי בארה"ב (אך בקרב הדמוקרטים, 49% חושבים כך)

27% מהאמריקאים תומכים בהטלת סנקציות כלכליות על ישראל במאמץ להניעה להפסיק את בניית ההתנחלויות; 10% ממליצים לנקוט אפילו צעדים חמורים יותר מסנקציות; 31% היו מסתפקים בהבעת התנגדות מילולית בלבד; ו-27% סבורים שארה"ב אינה צריכה לעשות דבר בסוגיה זו. אלה חלק מהממצאים של סקר חדש שפרסם אתמול (ו') מכון ברוקינגס לרגל כינוס המושב השנתי של פורום סבן בוושינגטון.

פילוח של הנתונים מראה, כי בקרב הדמוקרטים יש התנגדות עזה יותר להתנחלויות בהשוואה לכלל האוכלוסיה: 49% מהנשאלים שהזדהו כדמוקרטים תומכים בהטלת סנקציות כלכליות או נקיטת צעדים חמורים יותר על ישראל בגין ההתנחלויות; 41% מצדדים בהתנגדות מילולית או בהימנעות מנקיטת צעד כלשהו.

אגד נתונים אחר מראה שיותר משליש מהאוכלוסיה אינו מרוצה מרמת ההשפעה הישראלית על וושינגטון: 37% סבורים, שלממשלת ישראל יש השפעה רבה מדי על הפוליטיקה האמריקאית, כפליים משיעור הסבורים שההשפעה הישראלית מעטה מדי (18%). הרוב (44%) גורס שההשפעה הישראלית נמצאת ברמה הנכונה. שוב, פילוח הנתונים מראה, שהדמוקרטים נוקטים עמדה ביקורתית יותר כלפי ישראל גם בסוגיה זו: 49% גורסים שההשפעה הישראלית רבה מדי, ורק 14% חושבים שהיא מעטה מדי. 36% אומרים שהיא ברמה הנכונה. אצל הרפובליקנים, המצב הפוך: 25% סבורים שההשפעה הישראלית גדולה מדי, ו-22 גורסים שהיא מעטה מדי. 52% חושבים שהיא ברמה המתאימה. אצל הנוצרים האוונגלים, הנטייה הפרו-ישראלית מודגשת עוד יותר: רק 23% חושבים שלישראל השפעה רבה מדי בוושינגטון, אך 39 אומרים, שהשפעתה מעטה מדי.

וכיצד צריכה ארה"ב לנהוג בתיווך אפשרי בין ישראל לפלסטינים? 66% אומרים, שהיא אינה צריכה ליטות לטובת צד זה או אחר; 30% סבורים שהיא צריכה ליטות לטובת ישראל, ורק 3% ממליצים על הטיה לטובת הפלסטינים. (אך 75% מהדמוקרטים חושבים, שארה"ב צריכה להישאר ניטרלית לחלוטין, בעוד שכמעט מחצית מהרפובליקנים מליצים על הטיה לטובת ישראל).

לגבי פתרון אפשרי לסכסוך הישראלי-פלסטיני: 31% תומכים בפתרון של מדינה אחת לשני עמים (מדינה דו-לאומית), ו-35% תומכים בפתרון של שתי מדינות לשני עמים. נתונים אלה דומים, במקורב, לנתוני שאלה זהה בסקר שערך ב-2014. בכל אופן, בקרב אלה שתומכים בפתרון של שתי מדינות, 73% מוכנים לתמוך בפתרון של מדינה אחת, אם לא יהיה אפשר ליישם פתרון של שתי מדינות.

יש הבדל מודגש ביחסם של דמוקרטים ורפובליקנים לאיסלאם ולמוסלמים: 67% ו-51% מהנשאלים הדמוקרטים אמרו שיש להם יחס חיובי למוסלמים ולאיסלאם, בהתאמה. לעומת זאת רק 41% ו-26% מהרפובליקנים הביעו יחס חיובי למולסמים ולאיסלאם, בהתאמה.

ומי חמשת המנהיגים הנערצים בתבל? בכל אוכלוסיית המדגם, הרשימה היא: ברק אובמה (16%), רונאלד רייגן (7%), בנימין נתניהו (6%), האפיפיור פרנסיס (5%) ולדימיר פוטין (3%). בפלח הדמוקרטי, שיעור בעלי הדעה השלילית על נתניהו עלה מ-22% אשתקד ל-34% השנה, בעוד ששיעור אוהדיו ירד מ-25% אשתקד ל-18% השנה. לעומת זאת, ל-51% מהרפובליקנים דעה חיובית על נתניהו (בהשוואה ל-49% אשתקד) ורק ל-13% יש דעה שלילית (בהשוואה ל-9% אשתקד). מעניין לציין, שבקרב הנוצרים האוונגלים נתניהו נערץ יותר מרייגן (16% בהשוואה ל-11%).