נעילה מעורבת בבורסה בת"א; פריון קפצה 3.6%, טבע 1.6%

המדדים בארה"ב זינקו ביותר מ-2% ביום שישי ■ ארה"ב בדרך להעלאת ריבית ככל הנראה כבר החודש, לראשונה מאז 2006 לאחר ששיעור האבטלה נותר על 5% בחודש שעבר ■ רשת מגה מוכרת 17 סניפים

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

יום המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל (א') במגמה מעורבת, כשמדד ת"א 25 סגר בעלייה של 0.4%, ומנגד ת"א 75 נחתם בירידה של 1.3%. זאת, למרות העליות החדות שנרשמו בבורסות של ארה"ב ביום שישי לאחר פרסום נתוני שוק העבודה לחודש שעבר. מחזור המסחר מסתכם בכ-670 מיליון שקל.

 

ארז צדוק מקרנות אביב ציין הבוקר: "שוק המניות העולמי נע סביב אותם שערים בשבוע הראשון של דצמבר, בעוד ששוק המניות הישראלי רשם עליות קלות, על רקע נתוני התעסוקה הטובים שפורסמו בארה"ב והתחושה שהעלאת ריבית ע"י הפד בשבוע הבא היא עניין סגור. המשקיעים בשבועיים הקרובים יצפו בעיקר למוצא פיהם של נציגי הבנק המרכזי בארה"ב, בציפיה שיסמנו כיוון כלשהו לריבית לאחר ההעלאה הקרובה. נראה שהבנק המרכזי בארה"ב לא מעוניין בהעלאה בודדת אלא בסדרה קצרה של העלאות שיחזירו את הריבית למצב סביר, אך הוא חושש מתגובת השווקים ולכן יפעל בהדרגתיות ובמתינות, תוך שהוא בודק את רגישות השווקים להעלאות נוספות ומכין אותם לאט ובזהירות".

"בהיעדר חדשות לא צפויות, צפוי שבוע רגוע בשווקים בהמתנה להחלטת הריבית בשבוע הבא, אם כי אנחנו צריכים להתרגל לכך שהשווקים הופכים לתנודתיים יותר. עצבנות משקיעים היא חלק הולך וגובר מזירת שוק ההון ותישאר גם בעתיד, גם בשוק המניות וגם בשוק האג"ח שמתחיל לחוות את העליות הצפויות בשיעורי הריבית בארה"ב, בעוד באירופה עדיין נהוגה ריבית שלילית ומדיניות הרחבה ובמדינות אחרות הריבית עדיין בסימן ירידה".

על פי נתוני משרד העבודה האמריקני שפורסמו ביום ו', שוק העבודה הוסיף בנובמבר 211 אלף משרות, מעל הצפי שעמד על 200 אלף, ושיעור האבטלה נותר על 5% - בהתאם לצפי. שיעור ההשתתפות במעגל העבודה עלה ל-62.5%. גם החודשים אוקטובר וספטמבר עודכנו כלפי מעלה בשיעור של 35 אלף משרות, בסך הכל. באוקטובר מדובר על 298 אלף משרות חדשות בסך הכל, והנתון של ספטמבר עודכן כלפי מעלה ל-145 אלף.

הפד אמר מאז ומעולם כי התאוששות שוק העבודה הוא אחד הגורמים המרכזיים לסיום ההקלה המוניטרית והריבית האפסית שנהוגה בארה"ב כבר מהמשבר הפיננסי הגדול ב-2008, לצד עלייה באינפלציה. דוח התעסוקה, לצד נתוני מאקרו חזקים שפורסמו בארה"ב בחודשים האחרונים, לא יותירו ככל הנראה ספק בקרב קובעי המדיניות האמריקאים והם יעלו את הריבית ב-16 בדצמבר.

המשקיעים בארה"ב לא התרגשו מהנפילות בבורסות אירופה ביום חמישי. כזכור, נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי הוריד ביום חמישי האחרון את הריבית על הפיקדונות ב-0.1% לרמה של 0.3%- והרחיב את תוכנית ההקלה הכמותית, במסגרתה הוא רוכש אג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו מדי חודש, בחצי שנה - עד למארס 2013. עם זאת, הבנק המרכזי האירופי לא הוריד את הריבית הבסיסית והותיר אותה ברמה של 0.05% ולא הגדיל את היקף רכישות האג"ח כפי שציפו אנליסטים - וזה הביא לנפילות הבורסות ולזינוק של האירו מול הדולר וגם מול השקל. ביום שישי סגרו בורסות אירופה במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. 

לאומי מוכר 2 בניינים בניו יורק

מניות טבע  ופריון נסחרו בעליות לאחר שחזרו מניו יורק עם פערי ארביטראז' חיוביים. מנגד, נייס  , כיל , ואפוקפו חזרו עם פערים שליליים.

בנק לאומי  דיווח הבוקר כי החברה הבת שלו בארה"ב השלימה עסקה למכירת 2 בניינים בניו יורק בהיקף של כ-109 מיליון דולר. הבנק ירשום רווח נקי של כ-207 מיליון שקל בדוחות הכספיים של שנת 2015.

רשת מגה של אלון רבוע כחול  השלימה ביום שישי חתימה על עסקאות למכירת 16 סניפי תת הרשת you וסניף אחד של "מגה בעיר" תמורת 95 מיליון שקל. במסגרת העסקאות תקבל מגה 60 מיליון שקל מיוחננוף בתמורה לתשעה סניפים של you, ו-35 מיליון שקל מויקטורי , תמורת שמונה סניפים אחרים של תת הרשת. במקביל מנהלת מגה מו"מ עם מספר גורמים בענף הקמעונות למכירת ששת הסניפים הנותרים של you.

בונוס ביוגרופ  הודיעה היום, כי בונוס תרפואטיקה, חברה בת בבעלות מלאה של החברה, חתמה על הסכם לפיתוח ולשימוש בלעדי בטכנולוגיה חדשנית של ננו חלקיקים מהונדסים, עם בר אילן חברה למחקר ופיתוח, המסונפת לאוניברסיטת בר אילן, ברמת גן. טכנולוגיית הננו חלקיקים עשויה להיות משולבת בשתל חי של עצם אנושית בהזרקה מתוצרת בונוס.

חברת שפע ימים, העוסקת בחיפוש אבני חן, פרסמה במסגרת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של השנה, כי בעקבות ביקור בשטחי האקספלורציה ומעבדות החברה, כתב הגיאולוג ד"ר רנטו ספאג'רי סקירה שבה הוא מגיע למסקנה, שבעקבות תוצאות פעילות האקספלורציה הענפה שביצעה החברה "נמצאה המחט בערימת השחת", ובכך ירדה רמת הסיכון בפרויקט, כתוצאה מעליה משמעותית של רמת הביטחון בו.