"באף מדינה בעולם אדם לא מחכה 73 שנה כדי לבנות על הקרקע שלו"

פרופ' בנימין פישר (87), מומחה למחלות עור ולשעבר מנהל מחלקת עור בבית חולים תל השומר, כבר לא מאמין שיזכה לראות בנייה על קרקע שרכש אביו לפני 73 שנה במערב הרצליה. "לאבא שלי היתה מסעדה קטנה בירושלים, ומתוך ציונות ורצון לבנות את הארץ, הוא חסך אגורה לאגורה, ובכסף קנה חלקת אדמה קטנה בהרצליה", מספר פישר.

"הייתי אז בן 15, והחלום של אבא שלי היה שיוכל לבנות בית קטן להורים ולילדים. החלום לא התגשם ולימים ירשנו את הקרקע, בת 2.3 דונם, אחותי ואני. היום אני בן 87 ואחותי בת 85. שנים שאנחנו ממתינים ומקווים ולא מבינים איך 73 שנים אחרי שאדם קנה חלקת אדמה, הוא לא יכול ליהנות ממנה. כל מיני עמותות הוקמו והתגלגלו במשך השנים ונתנו תקווה שיקרה משהו עם הקרקע, אבל דבר לא קרה. העירייה לא קידמה את התוכנית שהגשנו. אלי לנדאו, כראש עיר, ניסה לקדם את הנושא, אבל אחריו העירייה היתה עוינת לכל מה שהוא קידם, ותיארה אותנו כ'כרישי נדל"ן' למרות שרוב בעלי החלקות התפרנסו מעבודת כפיים ובסך הכל רצו לחסוך עבור העתיד שלהם ושל ילדיהם".

עמותת "חוף התכלת" בראשות עזרא יחזקאל, שייצגה את בעלי הקרקע, הפעילה לחץ על העירייה, שהגיע עד לבית המשפט, ולפני שנה התקיים סוף סוף דיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה שהמליצה על הפקדת תוכנית בנייה במקום. אלא שכעת חוזרת התוכנית לתכנון מחדש.

"כששאלתי אנשים מה יכולה להיות הסיבה לסירוב העירייה לקדם את התוכנית, ענו לי שאני חושב ישר, ואני צריך לחשוב עקום. אולי העירייה שרוצה להשתלט על האדמות מנסה להתיש אותנו ומקווה שכשלא נהיה כבר בין החיים, ליורשים יימאס והעירייה תקנה את הקרקע מהם במחירי מציאה. אני בטוח שאני כבר לא אזכה לראות בנייה על הקרקע, וכנראה גם הילדים שלי לא. אולי הנכדים. אבל אף אחד מהאנשים לא יוותר, העירייה לא תשבור אותנו. אי אפשר לתאר כמה גדול הנזק שנגרם לאנשים שחלמו שתהיה שם בנייה, והחלום הזה אף פעם לא התגשם. אין אף ארץ בעולם ש-73 שנה לא נותנים לבעלים החוקיים ליהנות מרכושם. לפני שנים מספר קיבוץ גליל ים השתלט על השטח במטרה לעבד גידולים חקלאיים ולא נתן תמורה עד שבית משפט סילק אותם מהמקום. כל מיני חברות מציעות לי כל הזמן הצעות שאמכור להן את הקרקע אבל אני רוצה שהילדים או הנכדים יוכלו לחיות שם בשקט. לא סתם אבא שלי אסף אגורה לאגורה כדי לבנות את הארץ, ולא מטעמים ספקולטיביים".

בנימין פישר

אישי: בן 78 מחולון

שטח: 2.3 דונם

מיקום: מערב הרצליה

מועד קנייה: 1942

סטטוס: ממתינים לאישור ועדה מקומית לתוכנית של בניית שכונה חדשה מעורבת שימושים: מגורים, מלונאות, תעסוקה ומסחר