נעילה שלילית באירופה; כלכלת גוש האירו התרחבה ב-0.3%

הנפט צנח אתמול ב-5.8% לשפל של כ-7 שנים ■ עדכון התמ"ג בגוש האירו עמד בצפי האנליסטים ■ המאזן המסחרי של סין: העודף המסחרי ירד לרמה של 54.3 מיליארד דולר ■ כלכלת יפן התרחבה ברבעון השלישי יותר מהצפי - בקצב שנתי של 1%

בורסה אירופה סטוק  וול סטריט / צלם: רויטרס
בורסה אירופה סטוק וול סטריט / צלם: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ג') בירידות שערים חדות, בהמשך למגמה השלילית באסיה ובוול סטריט. ברקע - צניחת מחירי הנפט שמשפיעה על הסנטימנט בשווקים. 

 

אתמול מחירי הנפט צנחו ב-5.8% לשפל של כמעט 7 שנים, והיום במהלך המסחר מחיר WTI ירד אף מתחת ל-37 דולר לחבית, והברנט מתחת ל-40 דולר לחבית. זאת, בעיקר בשל תוצאות הפגישה של המדינות החברות בקרטל הנפט אופ"ק בסוף השבוע, שוב לא הצליחו להגיע להסכמה על הפחתת תפוקת הנפט במטרה להתמודד עם הירידה בביקוש ולווסת את המחירים כלפי מעלה. איראן, חזרה על ההצהרות שלה בחודשים האחרונים והכריזה כי תגביר את תפוקת הנפט ברגע שיוסרו מעליה הסנקציות.

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות בבנק מזרחי טפחות מציין בהקשר זה כי חוסר ההחלטה של אופ"ק מהווה קטליזטור לירידות נוספות ולהתבססות של רמות מחירי נפט נמוכים מאוד בשבועות הקרובים. לדבריו, הדבר ייצור לחץ להמשך ירידות גם במחירי תחליפי הנפט כולל גז טבעי. 

היום פורסם עדכון נתוני התמ"ג ברבעון השלישי בגוש האירו, שהצביע על קצב צמיחה מזערי של 0.3% (בשיעור שנתי) בהתאם לעדכון הקודם ולצפי האנליסטים. 

ירידות גם באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות בצל המגמה השלילית שחתמה אתמול את המסחר בוול סטריט והצניחה החדה במחירי הנפט. הסוחרים הגיבו בנוסף לנתונים מעורבים שפורסמו ביפן ובסין היום.

 

 

בסין פורסם היום מאזן הסחר לחודש נובמבר, שהצביע על הצטמקות העודף המסחרי של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם לרמה של 343 מיליארד יואן (54.3 מיליארד דולר), לעומת 393 מיליארד יואן באוקטובר. אנליסטים בשוק ציפו לעלייה בעודף המסחרי לרמה של 395 מיליארד יואן. ע"פ הנתונים היצוא נפל ב-6.8% בשיעור שנתי בחודש החולף, כאשר היבוא נפל בשיעור של 8.7%.

ביפן פורסם היום העדכון הסופי לנתוני התמ"ג ברבעון השלישי, שהצביע על קצב צמיחה שנתי של 1%, מעל העדכון הקודם שעמד על קצב צמיחה של 0.8% ברבעון השלישי. במונחים רבעוניים, קצב הצמיחה עמד על 0.3%, בעוד בשוק ציפו לקצב צמיחה נמוך יותר של 0.1%.

ביפן מניות ה"בלו-צ'יפ" נסחרו בירידות. נציין את טויוטה, סוני, מיצובישי וטושיבה.