האם לשוקי המניות בארה"ב יש כוח להמשיך לעלות?

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות: "בסיכומו של דבר, ההערכה שלנו היא אופטימית יחסית. אנחנו צופים חזרה למגמה חיובית מתונה בשוק המניות בשנה הקרובה"

האם לשוקי המניות בארה"ב יש כוח להמשיך לעלות או שהם סימנו השנה פסגה ומכאן הדרך סלולה למטה? שנת 2015 בשוק המניות הייתה עד כה אפילו פחות טובה מכפי שנדמה. מדד S&P 500, אמנם עלה מעט עד היום, אבל גם זה קרה בעיקר בזכות כמה מניות מאד כבדות מתחום הטכנולוגיה, שהציגו ביצועים יוצאי דופן: אמזון, שזינקה ביותר מ-116%, גוגל שזינקה ביותר מ-45%, פייסבוק בכ-36%, מיקרוסופט עם עליה של למעלה מ-23% וגם אפל טיפסה בקרוב ל- 10%. בנטרול המניות הללו, מדד S&P 500 היה נמצא בטריטוריה השלילית. 

בהקשר הזה מעניין לראות, את ההשפעה העצומה של הטכנולוגיה על מגוון תחומים. לא מעט חברות שנחשבות למובילות בתחומן נפגעות מכניסה של טכנולוגיות חדשות. וול מארט וקמעונאיות רבות אחרות נפגעות מאמזון ואליבאבא, שמשתלטות על הקניות באינטרנט. באופן סמלי אגב, אמזון עקפה לאחרונה את וול מארט מבחינת שווי שוק. בתחום האנרגיה, מחיר הנפט נפל בחדות בשנה וחצי האחרונות, לא רק אבל בין היתר על רקע טכנולוגיית הפצלים. גם בתחום הפיננסים ניתן להרגיש בכניסה של שחקנים חדשים, אם כי ההשפעה כאן עדיין לא מהותית. 

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, מציין בסקירה שפרסם כי אם מסתכלים על הרווח המצרפי של החברות שמרכיבות את מדד S&P 500, ניתן לראות שברבעון השני והשלישי של השנה, הרווחים ירדו מעט ביחס לשנה קודמת וזו למעשה הפעם הראשונה מאז שנת 2009, שאנחנו רואים שני רבעונים רצופים של ירידה ברווח. בין הסיבות העיקריות לירידה הזו היו התחזקות הדולר בעולם (לא בישראל) וירידה ברווחי חברות האנרגיה על רקע הירידה במחירי הנפט. עם זאת, הכלכלה האמריקאית בהחלט צועדת בכיוון הנכון תוך שיפור הדרגתי ועקבי בשוק התעסוקה. "הגורמים, שהכבידו על השוק הם להערכתנו, בעלי אופי זמני".

- האם עליית הריבית הצפויה בקרוב תשפיע לרעה על שוקי המניות?

העלאת הריבית כבר מגולמת ברובה בשווקים. להערכתנו, אומר קבין, אם אכן הריבית תעלה בדצמבר, זה ילווה באמירות אופטימיות של יילן על הכלכלה האמריקאית. "אנחנו סבורים, שבטווח הבינוני, המשקיעים יעניקו משקל גדול יותר לשיפור בכלכלה מאשר להעלאה מתונה בשער הריבית. אם מסתכלים על נתוני העבר, ניתן לראות שבתקופות שבהן הריבית עלתה בצורה הדרגתית, שוק המניות בארה"ב דווקא הגיב בחיוב בשנה שלאחר תחילת ההעלאה".

- האם צפוי שיפור בשוקי המניות ב-2016?

"להערכתנו, מספר גורמים תומכים בהתחדשות המגמה החיובית בשוק המניות בארה"ב בשנה הקרובה: המשך השיפור בשוק העבודה ובמיוחד כאשר תורגש העלאה משמעותית יותר בשכר, חזרה לצמיחה ברווחי החברות, שתתרחש להערכתנו ברבעון הראשון או השני של 2016 והמשך המדיניות של ריבית נמוכה בארה"ב על אף עלייה מתונה מאד בה. הסיכונים שאנחנו מזהים כיום בשוק המניות מגיעים בעיקר מחוץ לארה"ב: האטה בסין, חולשה באירופה ובמדינות נוספות ועלייה במתיחות הביטחונית. בסיכומו של דבר, ההערכה שלנו היא אופטימית יחסית. אנחנו צופים חזרה למגמה חיובית מתונה בשוק המניות בשנה הקרובה".