"המדינה סגרה את הגן ו-100 משפחות הולכות לחתום בלשכה"

אילן ספיר: "המדינה הפקירה אותנו והיא סוגרת גני אירועים. אם על מנה משלמים היום 250 שקל, וימשיכו לסגור גני אירועים, עוד שנה שנתיים ישלמו 600 שקל, כי אין תחרות"

מרדכי ספיר / צילום: תמר מצפי
מרדכי ספיר / צילום: תמר מצפי

בשנת 1994 רכש מרדכי ספיר קרקע חקלאית פרטית בכניסה ליישוב קדימה, שעליה ביקש להקים גן אירועים. "היתה לנו רוח גבית מהוועדה המרחבית שרונים, קיבלנו היתרי בנייה, התחלנו לבנות ב-1997 וסיימנו להקים את גן האירועים קדמת עדן ב-2003", מספר בנו, אילן ספיר. "נתנו לנו להבין שבסוף יהיו אישורים. לאחר מכן אמרו לנו להכין תב"ע חדשה, במקום כל פעם לבקש שימוש חורג. אבל אז התחלפו האנשים, התחילו הליכים נגדנו, וב-2010 השופטת מיכל אגמון גונן מבית המשפט המחוזי בת"א נתנה פסק דין וכתבה: 'אם לא תאשרו מקום כמו קדמת עדן לגן אירועים, מה כן תאשרו?' ופסקה הוצאות לוועדה המחוזית.

"אבל אחרי המשפט הגיע ערעור לעליון, ושם לצערי אם אתה לא בא מאוכלוסיית מיעוט, תמיד תצא לא טוב. הגן נמצא בכניסה לקדימה, בסמוך לתחנת דלק ולמרכז מסחרי, ויש אליו כביש גישה סטטוטורי. לפני שנתיים הופקדה תוכנית מתאר לקדימה-צורן שאנחנו מסומנים בה כתעשייה, מסחר וגן אירועים. היא עוד לא אושרה, וכך בנובמבר 2014 המדינה סגרה לנו את הגן. יושבים שני אנשים בוועדה המחוזית ומחליטים מה יהיה, אף שהמועצה המקומית והוועדה המקומית איתנו ואף אחד לא התנגד לפעילותנו.

"המדינה הפקירה אותנו והיא סוגרת גני אירועים. אם על מנה משלמים היום 250 שקל, וימשיכו לסגור גני אירועים, עוד שנה שנתיים ישלמו 600 שקל, כי אין תחרות. הגן שלנו לא יושב על אדמת מדינה או על שמורת טבע. יש לנו היתרי בנייה כחוק. עובדים שלי הולכים לחתום בלשכת הרווחה. זה יותר טוב למדינה? הרבה מהם מחכים שהגן ייפתח מחדש ובינתיים אנחנו מבקשים שימוש חורג עד שתוכנית המתאר תאושר. האירוע האחרון היה מאוד עצוב, עובדים בכו, ועדיין, אני לא מתחרט שקנינו את הקרקע. אין אבן שלא הפכתי במוסדות התכנון על מנת לאשר את הגן באופן חוקי".

"ועדות התכנון אינן נותנות פתרון מערכתי לגני אירועים", אומר עו"ד יובל גלאון, שותף במשרד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות' העוסק בדיני תכנון ובנייה ומייצג את ספיר. הוא מאמין שלאנשים יש צורך באירועים מחוץ לעיר, בשטחים פתוחים, "זו הסיבה שבגללה נסגרו אולמות ברחוב המסגר בתל אביב ובלב הערים, כמו ורסאי בירושלים", אומר גלאון. "ועדות התכנון ממשיכות להפנות את היזמים לאזורי תעשייה כדי שלא ינגסו בשטחים פתוחים. במקרה של קדמת עדן, ועדת הערר של המועצה הארצית כבר הביעה את עמדתה שאין מקום יותר מתאים לגן אירועים, בגלל הסמיכות לכביש גהה, למרכז מסחרי, ובגלל המרחק המספיק מבתי מגורים, כך שאין הפרעה מהרעש".

לפני חודשיים הפיצה ראש מינהל התכנון בינת שורץ מסמך מדיניות חדש של מינהל התכנון שקובע שניתן בנסיבות מסוימות לקבל אישור לשימוש חורג לגן אירועים גם בקרקע חקלאית. "מאחר שאת קדמת עדן סובבת בנייה, הוא אינו פוגע בשטחים פתוחים ומתאים שיקבל שימוש חורג", אומר עו"ד גלאון. "אנחנו מקווים שהתרככות עמדת המדינה בנושא שימושים חורגים, עם הייחוד של המקרה הזה, יגרמו לוועדה המחוזית לאשר בקרוב את החלטת הוועדה המקומית, שאישרה שימוש חורג זמני, עד לאישור תוכנית המתאר".