המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים; הנפט המשיך לרדת

מחיר הנפט ננעל ברמה של 37.5 דולר לחבית, לאחר שכבר ירד מתחת ל-37 דולר ■ רשות האנרגיה האמריקנית חתכה את תחזיות מחיר הנפט והתפוקה ■ דיווח: אפל תחשוף אייפון חדש ושעון חכם חדש בחודש מארס

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג') בירידות, על רקע ירידה חדה במחירי הנפט, שנמצא בשפל שלא נראה מאז פברואר 2009. גם באירופה נרשמו היום ירידות במדדי המניות בהובלת מניות של חברות הכרייה והאנרגיה.

לדברי ג'ק אייבלין, אנליסט ראשי ב-BMO, "מה שמפריע למשקיעים זה השילוב של מחירי הנפט הנמוכים ונתוני הייצוא הגרועים בסין. התנודתיות לא מאוד מפתיעה, בהינתן העובדה שמחירי המניות גבוהים בנקודת הזמן הזו, של שינוי כיוון במדיניות המוניטרית".

 

מחירי הנפט נסחרו היום בתנודתיות רבה. לאחר שחוזה WTI ירד אל מתחת ל-37 דולר לחבית, המחיר ננעל ב-37.51 דולר לחבית, ירידה של 0.4%. גם החוזים על הברנט ירדו היום אל מתחת ל-40 דולר לחבית, אך הם מתייצבים על מעט מעל למחיר הזה.

רשות האנרגיה האמריקנית הורידה היום את תחזית המחיר ל-WTI ב-2016 ל-50.89 דולר לחבית, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 51.31 דולר לחבית. את המחיר ל-2015 היא חתכה ל-49.08 דולר מ-49.88 דולר.

אתמול מחירי הנפט צנחו ב-5.8% לשפל של כמעט 7 שנים. זאת, בעיקר בשל תוצאות הפגישה של המדינות החברות בקרטל הנפט אופ"ק בסוף השבוע, שוב לא הצליחו להגיע להסכמה על הפחתת תפוקת הנפט במטרה להתמודד עם הירידה בביקוש ולווסת את המחירים כלפי מעלה. איראן, חזרה על ההצהרות שלה בחודשים האחרונים והכריזה כי תגביר את תפוקת הנפט ברגע שיוסרו מעליה הסנקציות.

בנושא אחר, מספר החברות בעולם שנקלעות למצב של חדלות פירעון, כמו גם מספר החברות שדירוג האשראי שלהן ירד לאחרונה, העפיל לרמות שלא נראו מאז 2009. אנליסטים בג'יי.פי מורגן מעריכים שהנסיגה בשוק האשראי בארה"ב מציבה איום בפני שוק המניות.

המשקיעים באג"ח זבל (אג"ח בעלות סיכון גבוה במיוחד שבדר"כ נושאות תשואה דו ספרתית) צפויים לראות תשואה שנתית שלילית, לראשונה מאז פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008. אנליסטים בג'יי.פי מורגן רואים בכך סימן מבשר רעות. בדוח שפרסמו השבוע הם ציינו כי האינדיקטורים הטובים ביותר שיכולים לאותת על מיתון קרב, הם מרווחי האשראי, עקומת התשואה ושולי הרווח.

"חוזקו של שוק האשראי היה אחד התומכים הגדולים בשוק המניות. ההיפוך בתשואות האג"ח זבל הוא לא סימן בריא לביצועים בשוק המניות", נכתב בדוח של ג'יי.פי מורגן. "כאשר מרווחי האשראי גדולים, התנודתיות בשוק המניות גוברת", הם מציינים. עדות נוספת לנסיגה בשוק האשראי ניתן למצוא כאמור בגידול במספר החברות בעולם שנקלו לחדלות פירעון. ע"פ הנתונים, מס' החברות שפשטו רגל עלה ל-102, מספר שנראה לאחרונה רק ב-2009.

היום פורסם עדכון נתוני התמ"ג ברבעון השלישי בגוש האירו, שהצביע על קצב צמיחה מזערי של 0.3% (בשיעור שנתי) בהתאם לעדכון הקודם ולצפי האנליסטים. בארה"ב לא יתפרסמו היום נתוני מאקרו חשובים.

אפל תחשוף את הדור השני של השעון החכם שלה ומכשיר אייפון חדש בחודש מארס הקרוב, כך עולה מדיווח ב-9to5Mac.

מניות האנרגיה והכרייה המשיכו להיסחר על רקע התנודתיות הגבוהה במחירי הנפט. נציין את אקסון מובייל , שברון ו-BHP ביליטון .

חברת השבבים טאואר  הודיעה היום כי חתמה על הסכם מחייב לקבלת הלוואה ארוכת-טווח עם 3 בנקים מובילים ביפן בכ-70 מיליון דולר (8.5 מיליארד ין יפני), עבור החברה-הבת של טאואר ביפן (המיזם המשותף עם פנסוניק).

חברת קמהדע  הודיעה על השלמת גיוס החולים לניסוי שלב 2 בארה"ב עם מוצר האלפא-1 אנטיטריפסין (AAT) באינהלציה לטיפול בחסר הגנטי בחלבון אלפא 1 (AATD). החברה מצפה לדווח את תמצית התוצאות (top-line) עד מחצית שנת 2016.