ההיסטוריה חוזרת: אופ"ק שרוי במשבר שמזכיר את שנות ה-90

6 קווי דמיון בין המצב השורר היום בשוק האנרגיה לבין המשבר שעבר על אופ"ק בשנות ה-90

אופ"ק / צילום: רויטרס
אופ"ק / צילום: רויטרס

נראה כי אופ"ק זנח כל ניסיון לנסות להגשים את משימתם של מייסדיו לנהל את שוק הנפט העולמי, ושיגר בכך את מחירי הנפט לשפל של שש שנים. מבחינת שר הנפט הסעודי עלי אל-נעימי, הדמות הוותיקה והחזקה ביותר בקרטל, יכול להיות שזה נראה כמו היסטוריה שחוזרת על עצמה.

יש כמה קווי דמיון בולטים בין ארגון המדינות המייצאות נפט במצבו הנוכחי לשנים 1997-1999, שבהן הקרטל איבד כל שליטה על השוק וחבית הנפט הדרדרה למחיר של פחות מ-10 דולרים לחבית. המשקיעים אולי תוהים אם השוק יחזור על כך גם הפעם, אך חשוב לזכור שאופ"ק התאושש מן המשבר ההוא ומחיר הנפט עלה אחר כך לשיא של 147 דולר לחבית. אם כך יהיה גם הפעם, השוק הולך לרכוב על רכבת הרים.

1. פתיחת הברזים

לפני כמעט 20 שנה, ונצואלה נהנתה מתנופת צמיחה שהעלתה את תפוקת הנפט שלה מ-2.2 מיליון חביות ביום ב-1992 ל-3.5 מיליון חביות ב-1998. סעודיה הגיבה על ידי העלאת תפוקתה, והציפה את השוק. גם הפעם סעודיה פותחת את הברזים - היא הפיקה שיא של 10.6 מיליון חביות ביום מוקדם יותר השנה - ואיראן מתכננת להגדיל את תפוקתה היומית במיליון חביות ביום בשנה הבאה, אחרי שהעיצומים יוסרו.

2. מיתון באסיה

כאשר אופ"ק הגדיל את תפוקתו ב-1997, אסיה נקלעה להתמוססות כלכלית. הפיחות של הבאט התאילנדי ביולי אותה שנה הצית משבר פיננסי שדחף את אינדונזיה, מלזיה, הפיליפינים, סינגפור ותאילנד למיתון. התוצר של הקבוצה הזו התכווץ ב-8.3% ב-1998, מול צמיחה שנתית ממוצעת של 7.5% בעשור הקודם, לפי נתוני קרן המטבע. כיום אסיה אמנם אינה קורסת, אך סין עוברת לצמיחה האיטית ביותר שלה ב-25 שנים.

3. הקשר האינדונזי

ב-1997, אופ"ק החליט בישיבה שהתקיימה בבירת אינדונזיה להעלות את מכסות התפוקה בדיוק כאשר המשבר האסיאתי פרץ, ושיגר בכך את מחירי הנפט ל-10 דולר לחבית. שרי נפט ותיקים עדיין מכנים זאת "רוחות הרפאים של ג'קרטה", שרודפות אחרי ההחלטות שלהם. אינדונזיה חזרה כעת למרכז אופ"ק אחרי שהצטרפה מחדש לארגון בשבוע שעבר, לאחר שהשעתה את חברותה בשנת 2009.

4. אל-ניניו

קריסת שוק הנפט ב-1997-1999 לוותה בתופעת האקלים אל-ניניו, שריסנה את הביקוש לדלק להסקה על ידי חימום פני האוקיינוס בקו המשווה הפאסיפי, וסתיו וחורף קלים יחסית בחצי הכדור הצפוני. נתקדם במהירות ל-2015 ואל-ניניו חזרה בגדול, לפי לשכת המטאורולוגיה האוסטרלית. מאגרי הדלק להסקה (חימום) בארה"ב ובצפון אירופה גבוהים, מה שמשפיע בפוטנציה לרעה על הביקוש לנפט גולמי.

5. נעימי מול זנגנה

ממש כפי שהיה לפני שני עשורים, שר הנפט הסעודי אל-נעימי ועמיתו האיראני ביג'אר נמדאר זנגנה ניצבים זה מול זה סביב שולחן הדיונים בווינה. לשניהם יש היסטוריה ארוכה של עבודה משותפת לפתרון מצבי היצף בשוק הנפט, אבל חילוקי הדעות נראים גדולים יותר הפעם, בגלל העמדות המנוגדות של שתי המדינות בסוריה, בתימן ובעיראק, שמפריעות לעסקי הנפט.

6. שינוי פוליטי בוונצואלה

בוונצואלה התחולל בדצמבר 1998 מהפך פוליטי, כאשר הוגו צ'אבז זכה בבחירות לנשיאות, ובישר עידן חדש של סוציאליזם ומפנה בשוק הנפט. צ'אבז הצטרף לסעודיה בקיצוץ תפוקת הנפט, כדי לסיים עשור של הגדלת תפוקה, והמדיניות שלו גירשה באיטיות רבים ממשקיעי הנפט הבינלאומיים מוונצואלה. אחרי 16 שנים של "צ'אבסימו", תפוקת הנפט הוונצואלית ירדה ב-10%, והאופוזיציה זכתה שלשום (א') בראשונה בבחירות לקונגרס במדינה.