חגיגת הגיוסים: מגדל עם 800 מ' ש', לאומי ומזרחי יגייסו מיליארד

לאחר הקטסטרופה בחברה הבת: קבוצת דורי נערכת לגיוס אג"ח באמצעות הרחבת סדרה קיימת ■ כלכלית ירושלים ואדגר גייסו 100 מיליון שקל כ"א

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

שוק גיוסי האג"ח הקונצרניות ממשיך להתאפיין בפעילות אינטנסיבית, כשאחרי חודש שבו נעדרו מהשוק חברות הפיננסים שוב נותנות בו את הטון הדומיננטי. מגייסת החוב הגדולה האחרונה היא קבוצת מגדל, שבשליטת שלמה אליהו. החברה עדכנה הבוקר כי השלימה את השלב המוסדי בהנפקה, בו נהנתה מביקושי יתר, והבטיחה סכום של 710 מיליון שקל בשיעור ריבית שנתית של 3.4%. בימים הקרובים היא צפויה להשלים את המהלך ולגייס בסך הכול כ-800 מיליון שקל.

בהמשך החודש צפויים להצטרף למגדל בנק מזרחי-טפחות ובנק לאומי, שמקדמים בשבועות האחרונים הנפקות אג"ח ראשונות מסוגן בישראל מסוג קוקו (COCO), כל אחת מהן בהיקף של כמיליארד שקל.

גם חברת הנדל"ן המניב אדגר דיווחה הבוקר כי הבטיחה גיוס בהיקף של כ-100 מיליון שקל בשלב המוסדי, במסגרת הרחבת סדרה ט' שהיא מבצעת, וכלכלית ירושלים פרסמה הודעה דומה, אחרי שגם היא הבטיחה גיוס של כ-100 מיליון שקל במכרז המוסדי. הגיוס שמבצעת כלכלית ירושלים נעשה כחלק מתוכנית העבודה שגיבשה החברה בשבועות האחרונים, שמטרתה להגדיל את נזילותה, לסייע לה במיחזור חוב ולתמוך בפעילות השוטפת.

מוקדם יותר החודש כבר הספיקה חברת האנרגיה בזן לגייס כ-450 מיליון שקל ובעלת השליטה בה, החברה לישראל, אישרה הקצאת אג"ח פרטית למוסדיים בהיקף של כ-500 מיליון שקל. עוד בין המגייסות החודש: חברת הנדל"ן המניב ביג, שגייסה כ-220 מיליון שקל, וחברות הנדל"ן הזרות אורבנקורפ וברוקלנד שגייסו כ-150 מיליון שקל (בשלב המוסדי) וכ-75 מיליון שקל, בהתאמה.

קבוצת דורי רוצה לגייס

דיווח מעניין מהימים האחרונים הגיע מכיוונה של קבוצת דורי, שהגישה בקשה לפרסום תשקיף לגיוס אג"ח באמצעות הרחבת אג"ח ז', הנסחרת כיום בתשואה של 4.5%. לדורי סדרה נוספת בתשואה של כ-3% (סדרה ו'). בקשה זו מגיעה לאחר שבמהלך 2014 התרחשה קטסטרופה עסקית בחברה הבת, דורי בנייה, בעקבות כשלים חמורים שנמצאו בהערכת העלות העתידית של פרויקטים שמקימה החברה עבור יזמי נדל"ן ברחבי הארץ.

כשלים אלה גררו את דורי בנייה, אחת מחברות הביצוע הגדולות בישראל, ואת בעלת השליטה בה להפסדי עתק, אולם תמיכה אגרסיבית של בעלת השליטה בהן, גזית גלוב, בהיקף של כ-750 מיליון שקל(!) מנעה את התמוטטותן. קבוצת דורי רשמה הפסד של 375 מיליון שקל מתחילת 2014 בעוד הפסדי דורי בנייה עמדו על 567 מיליון שקל בתקופה זו.

אליעזר פישמן, בעל השליטה בכלכלית ירושלים, הוא בעל השליטה ב"גלובס"