ירידה של 33% במכירת המכוניות של UMI ברבעון השלישי

המשפחה טוענת כי מכירת מניותיו של יוסף גרינפלד בחברת קרדן יזמות תעניק לה את הזכות לרכוש מידי קבוצת קרדן את החזקותיה ב-UMI

דוד עיני / צילום: יוסי כהן
דוד עיני / צילום: יוסי כהן

מחריף המאבק בין קרדן למשפחת עיני בנוגע לשותפות בחברת UMI (יוניברסל מוטורס ישראל), המרכזת את פעילות יבוא והשכרת הרכב המשותפת של הצדדים. קרדן יזמות, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, מעדכנת בדוחותיה הכספיים לרבעון השלישי, כי בסוף חודש נובמבר הגיעו למשרדי הקבוצה פניות נוספת מטעמה של משפחת עיני, בהמשך לפניות דומות שנעשו כבר באוגוסט ובספטמבר.

בעזרת הפניות הללו מבקשת המשפחה (באמצעות חברת המזרח) להבהיר שוב כי מכירה או העברת השליטה בקרדן יזמות מעניקה למשפחת עיני את הזכות לרכוש מידי קבוצת קרדן את החזקותיה ב-UMI, על בסיס הערכת שווי לחברה - טענה שעליה חולקת קרדן.

הטענה של משפחת עיני עלתה לפני חודשים ספורים, בעקבות צו בימ"ש לכינוס נכסיו של יוסף גרינפלד - אחד מבעלי השליטה בקרדן - ומסמך עקרונות שעליו חתמו בעקבות כך שני שותפיו בחברה, אבנר שנור ואיתן רכטר, מול גיל דויטש ורוני בירם (מייסדי בית ההשקעות אקסלנס).

מסמך זה קובע כי אם ביהמ"ש יורה לכונס הנכסים של גרינפלד למכור את החזקותיו בקרדן יזמות, יסתיים הסכם השליטה הנוכחי בקרדן וייכנס לתוקפו הסכם שליטה חדש עם דויטש ובירם (המחזיקים כיום 11% ממניות קרדן יזמות), שגם מחזיקים בזכות לרכוש את מניות גרינפלד.

מסמך זה עורר את תשומת לבה של משפחת עיני, שכאמור טוענת שמימושו מאפשר לה לרכוש את החזקות קרדן ב-UMI. בתגובה גורסת קרדן, הנסמכת, בין היתר, גם על חוות דעת של יועציה המשפטיים, כי מינוי כונס - ואף אם יועברו המניות מידי הכונס - אינו מהווה אירוע הפרה.

"לאור האמור", מוסיפים שם, "החברה והחברה האם בדעה כי לא יהיה בנסיבות המתוארות כדי להקים להמזרח זכות לרכישת החזקתה של החברה במניות UMI".

בשל העובדה כי ביהמ"ש טרם הכריע בסוגיית מכירת מניות קרדן יזמות שבידי גרינפלד, מימוש הסכם השליטה החדש טרם יצא לפועל, ומאבק משפטי בין משפחת עיני לקרדן טרם התחיל. קרדן יזמות מחזיקה (בשרשור) ב-46.1% ממניות UMI, ויתרת המניות מוחזקות בידי משפחת עיני (50%) ומפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (מיל') אביהו בן נון (3.9%), אשר שימש עד שנת 2007 כיו"ר UMI. כיום משמש גרינפלד כיו"ר החברה, שמנוהלת בידי דוד עיני.

UMI עוסקת ביבוא ושיווק מכוניות מתוצרת חברת ג'נרל מוטורס האמריקאית ואיסוזו היפנית. נוסף על כך, היא מחזיקה בבעלות מלאה על החברה הציבורית קרדן רכב שמשכירה רכבים בישראל תחת המותג אוויס ומחזיקה ב-75% מחברת אוטו איטליה - יבואנית רכבי היוקרה פרארי ומזראטי. לפני כשנתיים בוצע מיזוג בין החברות, שבמסגרתו העבירו בעלי השליטה (קרדן ומשפחת עיני) את החזקותיהם בקרדן רכב לידי UMI, ובהמשך רכשה האחרונה את החזקות הציבור.

בדוחותיה האחרונים מציגה UMI שחיקה של 4% ברווחיה לשלושת הרבעונים הראשונים של 2015, שהגיעו ל-34 מיליון שקל, אחרי שברבעון השלישי ירד הרווח ב-20% ל-18 מיליון שקל. בשורת ההכנסות מציגה UMI צניחה של 21% בהכנסות (סולו) בין ינואר-ספטמבר, לרמה של 1.4 מיליארד שקל, עם שחיקה רבעונית של 23% בהכנסות (סולו), שעמדו על 422 מיליון שקל.

הנתונים בדוחות מעידים על כך ש-UMI לא נהנתה משנת השיא המסתמנת במכירות רכבים חדשים בישראל, ומספר המכוניות שמסרה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה צנח ב-33% ועמד על כ-8,000 מכוניות, אחרי שברבעון השלישי ירדו מסירות המכוניות שלה ב-37% והתקרבו ל-2,300. נוסף על כך מציינת החברה, כי רווחיותה מפעילות נשחקה בשל שינוי בתמהיל המכוניות שנמכרו ומשער חליפין גבוה של הדולר לעומת ערכו בתקופה המקבילה אשתקד.

תוצאות UMI
 תוצאות UMI