נשיא המדינה ריבלין בבית הלבן: "אין לנו מלחמה נגד האיסלאם"

אובמה: ארה"ב מגנה "אלימות והסתה" ■ מתנת ריבלין למארחו: מדליון זהב מ"מטמון העופל"

בתגובה עקיפה על התבטאויותיו של דונלד טראמפ נגד מוסלמים, אמר אמש (ד') נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בביקורו בית הלבן, כי לישראל אין מלחמה עם האיסלאם, אלא עם "אלה שמנצלים רעיונות כדי כדי ליצור קיצוניות ואיומים על חפים מפשע ברחבי תבל".

ריבלין נועד עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לפגישת עבודה מדינית. כתום הפגישה, הדליקו השניים נר רביעי של חנוכה בנוכחות מאות מוזמנים יהודיים, ששרו שירי חנוכה בניצוחו של ריבלין, בעוד אובמה ניצב בצד, מחייך. ביקור נשיא המדינה אופיין באווירה חמה, ידידותית שנעדרה, ככל הידוע, מביקוריו המרובים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבית הלבן בשנים האחרונות. היחסים החמימים בין ריבלין לאובמה באו לידי ביטוי בשפת הגוף שלהם כאשר הם התיישבו לפני צלמים בפתיחת הפגישה.

אובמה עצמו הגדיר את שיחתו עם ריבלין כ"מצוינת", ציון לשבח שאובמה או דובריו לא עשו בו שימוש אחרי פגישות עם ראש ממשלת ישראל. "זו היתה פגישה טובה יותר או גרועה יותר מהפגישות הקודמות שלך"? - פנה ריבלין למארחו בענווה מעושה. "אתה צריך לדעת, כי אתה מומחה גדול יותר (בפגישות עם מנהיגים ישראליים)".   

ריבלין הצדיע לאובמה: "כיום, כולנו מבקשים מנהיגות חזקה ומוסרית כשלך... מנהיגות שמחויבת לביטחון עמך ולביטחון ומתן הזדמנויות לכל אדם עלי אדמות".

לפני הפגישה אמר נשיא ארה"ב, כי ארה"ב מגנה "אלימות והסתה" וכי נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, צריך אף הוא לשאת קולו נגדן. "השלום אמנם נראה רחוק מאי-פעם, אך מוטלת עלינו החובה להוסיף ולנסות להשיגו", הוא אמר.

ריבלין השיב כי הוא "אסיר-תודה" לאובמה על הכרזתו לגבי הצורך להיאבק בקיצוניות והודה לו על תמיכתו העקבית בישראל.

בהודעה של הבית הלבן אחרי הפגישה נאמר כי אובמה הביע באזני אורחו את מחויבותה המתמשכת של ארה"ב ליחסיה עם ישראל ולחיזוק ביטחונה. על פי ההודעה, דנו שני הנשיאים במזכר ההבנות לסיוע האמריקאי לישראל בעשר השנים שיחלו ב-2018 , ובסכסוכים אזוריים, לרבות המלחמה בסוריה והמלחמה בדאעש. השנים הביעו דאגה מהאלימות הנמשכת בירושלים, בגדה המערבית ובישראל והדגישו את הצורך שמנהיגי ישראל והרשות  הפלסטינית לצמצום האלימות ולהשבת הרגיעה.

אובמה שיבח את ריבלין על מאמציו להיאבק בקיצוניות מכל סוג שהוא, לקדם סובלנות והבנה ולדחוף למתן יחס הוגן לכל אזרחי ישראל. הוא חזר שוב על מחויבותה של ארה"ב לפתרון של שתי מדינות.  

מתנתו של ריבלין לעמיתו האמריקאי: מדליון זהב, חלק ממטמון העופל, שנחשף במבנה ציבורי מן התקופה הביזנטית, באזור העופל, למרגלות הר הבית בעיר העתיקה. מטמון העופל הוא שלל מטבעות וחלקי תכשיטים עשויים מכסף וזהב שנמצאו עטופים בשרידי אריג, כנראה שאריות של שני תיקי בד.