"אם רוסיה לא תתאושש, אפריקה תגיע להסדר חוב נוסף"

מחזיקי האג"ח, שהתחייבויות החברה כלפיהם מגיעות ל-3.5 מיליארד שקל, צפויים לכנס בקרוב אסיפה כדי לבחון את מצבם ■ בבנק ירושלים, שם אחראים לציטוט שבכותרת, מעריכים: "ללבייב יש יכולת להזרים כסף נוסף לחברה, וייתכן שיש לו גם רצון"

לב לבייב / צלם: איל יצהר
לב לבייב / צלם: איל יצהר

הסבלנות של מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל - שמייחלת להתאוששות כלכלת רוסיה - מתחילה לפקוע, ובקרוב הם צפויים לכנס אסיפה כדי להתעדכן במצב החברה ובאפשרויות שיש לה כדי לעמוד בהתחייבויות הענק שלה כלפיהם - כ-3.5 מיליארד שקל. אפריקה ישראל, בשליטת לב לבייב, מנוהלת על ידי אברהם נובוגרוצקי (נובו), ופועלת בתחומי יזמות הנדל"ן ותחומים סינרגטיים אליהם ברוסיה, מזרח ומרכז אירופה וישראל.

חששות המשקיעים לגבי יכולתה של החברה להתמודד עם חובותיה, באים לידי ביטוי בתשואות הדו-ספרתיות הגבוהות שנושאות סדרות האג"ח שלה: 25%-29%. זאת, לאחר ירידות חדות שנרשמו בהן בחודשים האחרונים. במקביל שוויה של אפריקה ישראל ממשיך להישחק, ואחרי צניחה של יותר מ-40% בערך מנייתה בשנה החולפת, היא משקפת לחברה שווי של פחות מ-600 מיליון שקל (היום דווקא זינקה המניה בכ-7%). נזכיר שבשיאה, בתחילת 2007, נסחרה המניה במחיר ששיקף לחברה שווי שוק של כ-28 מיליארד שקל.

הנושא הדחוף ביותר הוא מועד תשלום האג"ח הקרוב של החברה בחודש מאי, בהיקף של כ-400 מיליון שקל (235 מיליון שקל לסדרה כ"ו ו-165 מיליון שקל לסדרה כ"ז), שהולך ומתקרב. התשלום הזה אמנם כבר הובטח, אך נושי האג"ח כבר רואים באופק את התשלום הבא, במאי 2017, שהיקפו דומה, ועוד כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים לכל אחת משלוש הסדרות שלה עד אז.

בסך הכול, לפי דוחותיה הכספיים, אפריקה ישראל צפויה לפרוע בשנתיים הקרובות אג"ח בהיקף של קרוב ל-1.1 מיליארד שקל. סך התחייבויותיה השוטפות של אפריקה מגיע ל-348 מיליון שקל, וההתחייבויות לטווח ארוך מגיעות ל-3.1 מיליארד שקל נוספים. לחברת ההחזקות של לבייב קופת מזומנים והשקעות לזמן קצר בהיקף של 385 מיליון שקל.

באפריקה ישראל מודעים למצב והנהלת החברה מעריכה כי תעמוד בתוכניותיה ותפרע את התחייבויותיה בזמן. דוברת אפריקה מסרה היום כי "הקבוצה משקיעה מאמצים רבים בטיפול בשירות החוב וביסוס איתנותה הפיננסית בשנים הקרובות. וכחלק מכך, בוחנת את כל האפשרויות העומדות לרשותה, כפי שהוצגו בדוחות הכספיים לרבעון השלישי לשנת 2015, במסגרת תזרים המזומנים החזוי לשנתיים הקרובות".

באפריקה מציינים עוד כי כדי לעמוד בהחזרים החברה פועלת למימוש נכסים מניבים ומימוש השקעות, קידום התקשרות בהסכמי מימון חדשים, הארכת מועדי פירעון של הלוואות לזמן קצר וכן גיוס או הרחבת סדרות אג"ח בחברות הקבוצה. דרך נוספת בה פועלת החברה להגדלת יתרות הנזילות היא קבלת דיבידנדים מהחברות השונות.

43% מהנכסים - ברוסיה

מהתפלגות נכסי הנדל"ן שמציגה אפריקה עולה כי 43% מהם מרוכזים ברוסיה (יחד עם מדינות נוספות מבריה"מ לשעבר), 32% במדינות מזרח אירופה ו-25% בישראל. על רקע חוסר הוודאות ששורר כיום ברוסיה, באפריקה ישראל בוחנים את הפרויקטים השונים הנמצאים בשלבי ביצוע שונים והפשרת פרויקטים חדשים. על חשיבות מצבה של כלכלת רוסיה מבחינת פעילות אפריקה ישראל - שכאמור חלק ניכר מנכסיה מרוכז שם - ניתן היה ללמוד מדוחותיה הכספיים האחרונים, שהתפרסמו לפני כשבועיים.

רואי החשבון של החברה ציינו בהם כי הימשכות המצב הכלכלי הרעוע במדינה, בה היא פועלת באמצעות החברה הבת אפי פיתוח, עלולה לפגוע בהכנסותיה, לייקר את עלויות הפעילות, לפגוע בשווי נכסיה שם ולהשפיע באופן שלילי על ההון העצמי שלה.

עוד נכתב בדוחות, כי המצב ברוסיה מגדיל את הקושי לקבלת מימון בנקאי, וכי "התמשכות המצב הנוכחי או החרפתו עלולים להשפיע לרעה באופן מהותי על יכולתה של הקבוצה להשיג מימון לפרויקטים נוספים במדינות פעילותה".

הפגיעה בכלכלה הרוסית החלה בעקבות המשבר המדיני שפרץ בעקבות הסכסוך של המדינה עם אוקראינה, והסנקציות שהוטלו על המדינה מצד מדינות המערב עקב כך. אלה צמצמו את היקף ההשקעות הזרות במדינה ופגעו באופן דרמטי בשווי המטבע הרוסי, הרובל. ירידת מחירי הנפט - משאב מרכזי בהכנסות המשק הרוסי מתחילת השנה - הוסיפה גם היא לפגיעה, והובילה להורדת דירוג האשראי של המדינה על ידי סוכנויות הדירוג הבינלאומיות.

"המחזיקים יתנו לחברה עוד שנה"

הסדר החוב שנחתם באפריקה ישראל לפני כ-5 שנים היה אחד מהסדרי החוב הגדולים בשוק ההון מאז ומעולם, בהיקף של כ-7.5 מיליארד שקל. בעל השליטה לבייב הראה אז את אמונו בחברה ובמסגרת ההסדר הזרים לה סכומים משמעותיים, שהסתכמו בכ-750 מיליון שקל.

מאיר סלייטר, מנהל מחלקת המחקר בבנק ירושלים, אמר היום ל"גלובס" כי "במצבה הנוכחי, לאפריקה ישראל תהיה בעיה בהחזרי החוב שלה. החברה תלויה בהתאוששות של רוסיה, וכשזו תגיע, הפעילות של החברה הבת, אפי פיתוח, תוכל לעלות על הגל הנכון ולהביא את אפריקה ישראל לחוף מבטחים. השאלה היא כמה זמן יעבור עד שתירשם שם התאוששות. כרגע יש לאפריקה שנה לפעול, ואולי היא תוכל למשוך שנה נוספת, אם היא תצליח לממש נכסים משמעותיים. אבל אם רוסיה לא תתאושש, אפריקה ישראל תגיע להסדר חוב נוסף".

לדברי סלייטר, "אחרי שהחברה מימשה את נכסיה בארה"ב, ורק באחרונה מכרה את הנכס האחרון שלה שם (מכירת זכויות בבניין הטיימס סקוור תמורת כ-300 מיליון דולר, א' ל') באמצעותו הבטיחה את עיקר תשלום האג"ח הקרוב, היא עומדת בפני אתגר גדול. עד מאי 2017 החברה מסודרת, וסימן השאלה הגדול הוא מה יקרה לאחר מכן. באפריקה ישראל יצטרכו לעבוד קשה. לחברה יש נכסים מצוינים, והאתגר שלה יהיה להמשיך לבצע מימושים בקצב גבוה".

בעניין תמיכה אפשרית נוספת בעת הצורך מצד בעל השליטה לבייב, סלייטר מעריך כי "כפי הנראה, המצב של לבייב הוא טוב ובשנים האחרונות הוא נהנה מתקופה חיובית בעסקי היהלומים. לכן, אנחנו מעריכים שיש לו יכולת להזרים כסף נוסף לחברה, ואולי גם רצון. רוסיה היא הבייבי של לבייב - ובמיוחד הנכס המרכזי של אפריקה, קניון אפימול - והוא יהיה מוכן להתאמץ כדי להשאיר את הפעילות שם ואת אפימול בידיו".

ומה לגבי הלחץ של מחזיקי האג"ח והצעדים שהם עשויים לנקוט?

"סביר להניח שהאסיפה הקרובה לא תדרוש לפעול לגיבוש הסדר חוב. ניתן להעריך שהמחזיקים יאפשרו לחברה לפעול עוד שנה, ובספטמבר הבא יבחנו את קצב המימושים. אם עד אז אפריקה ישראל לא תצליח לממש נכסים או לבצע מימון מחדש, המצב מול המחזיקים עלול להתערער".

הצעדים שמקדמת אפריקה ישראל לעמידה בחובות:

מימוש נכסים מניבים

מימוש השקעות

הסכמי מימון חדשים

הארכת מועדי פירעון של הלוואות לזמן קצר

גיוס או הרחבת סדרות אג"ח בחברות הקבוצה

קבלת דיבידנדים מחברות הקבוצה

אפריקה ישראל
 אפריקה ישראל