UBS: החלטת משרד התקשורת תקטין מאוד התחרות מול בזק

האנליסט רוני בירון: הקפצת מחירי השימוש בתשתיות הטלפוניה של בזק פי 3 משאירה מרווח אפסי למתחרים של בזק להרוויח מהמכירה הלאה של הטלפוניה, והיא תפחית את הסיכונים עבור המניה ■ מעריך: פרטנר וסלקום צפויות לעמוד על רגליהן האחוריות נגד ההחלטה

סטלה הנדלר שלמה פילבר  / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת
סטלה הנדלר שלמה פילבר / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת

לאחר שמחירי השימוש בתשתיות הטלפוניה שלבזק קפצו בעשרות אחוזים בעקבות הלחצים של בזק על משרד התקשורת, ב-UBS מגיבים וכותבים בסקירה עדכנית למשקיעים כי המחירים החדשים לא משאירים מרווח מספיק לתחרות בבזק, אבל יחד עם זאת בבנק מציינים כי לא ברור מה יקרה לאחר השנה הראשונה של יישום ההחלטה, ולדבריהם ייתכנו עוד שינויים ופשרות.

כזכור, ביום חמישי האחרון פורסם השימוע של משרד התקשורת בעניין הטלפוניה של בזק והתוצאות הצביעו למעשה על כך שמחירי השימוש בשירותי הטלפוניה של בזק עבור מתחרותיה, הוכפלו ואף שולשו לעומת המחירים של שקבע משרד התקשורת במקור.

לפי ההחלטה של המשרד, אם פרטנר וסלקום או כל מפעיל תקשורת אחר, ירצה לקנות מבזק את תשתיות הטלפוניה שלה כדי שיוכל למכור אותה הלאה - הוא יידרש לשלם מחיר כפול ממה שהיה אמור לשלם לפי עמדת הדרג המקצועי במשרד התקשורת.

ובמספרים: הנחה הניתנת על שימוש בתשתיות בזק מתבצעת ביחס למחירי בזק וקובעת שיעור הנחה של 40% על מחיר החבילה של בזק. החבילות הם לפי 100 דקות, 300, 600 ו-1,000 דקות. אלא שהמחיר בפועל הוא הרבה יותר נמוך בגלל תעריפי הקישוריות, כך שהוא יהיה הרבה יותר נמוך, וכאמור כמעט ולא ישאיר מרווח למתחרים למכור את השירות.

החבילות של בזק הן מחיר לשיחות סלולר ולשיחות פנים ארציות כאחד. עבור שיחות סלולר הקישוריות היא 6 אג', כלומר המתחרים של בזק מקבלים הנחה אבל כאשר פורטים לעומק את משמעותה מגלים שהקישוריות לסלולר מועברת לחברות עצמן שישלמו אותה כך שבפועל ההנחה היא מאוד קטנה.

הכלכלן רוני בירון מ-UBS מעריך בסקירה שלו שהחבילות של בזק משאירות מרווח אפסי למתחרים של בזק להרוויח מהמכירה הלאה של הטלפוניה מבזק, וכי פרטנר וסלקום צפויות לעמוד על רגליהן האחוריות נגד ההחלטה בחודשים הקרובים. עוד הוא מעריך, כי ההקלה שקיבלה ממשרד התקשורת יפחית את הסיכונים של בזק בעתיד הנראה לעין.

בהקשר של המניות, בירון מעריך כי מניית בזק  תיסחר על רקע האיזון בין הפגיעה בתחרות בשוק הקווי שייצרה ההחלטה של משרד התקשורת, לבין ביטול ההפרדה המבנית בחברה. האיזון הזה, לדברי UBS, טמון בסביבה הרגולטורית וביישום ההחלטות של משרד התקשורת.

מניות סלקום  ופרטנר  יושפעו מהקונסולידציה בשוק התקשורת, וכמובן מהמיזוג שעל הפרק בין סלקום לגולן טלקום.