5 החלטות המפתח של ועידת האקלים בפריז

נציגי 195 המדינות שהשתתפו בוועידת פריז לנושא האקלים ניסחו בשבת מסמך של 31 עמודים, המפרט את מאמציהם הנועזים ביותר עד כה לרסן את אפקט החממה. לפניכם נקודות המפתח של המסמך הזה.

היעד: התחממות של 2 מעלות בלבד

המסמך קורא למדינות לפעול להגבלת התחממות כדור הארץ ל-2 מעלות צלזיוס בהשוואה לעידן הטרום-תעשייתי. המסמך מכיר בצורך לחתור להתחממות של 1.5 מעלות בלבד, דרישת מפתח של המדינות הפגיעות במיוחד להתחממות הגלובלית, כולל מדינות איים החוששות מעליית מפלס הים. המדינות יפחיתו את פליטת גזי החממה מוקדם ככל האפשר כדי "להשיג איזון בין הפליטות האנתרופוגניות (מעשה ידי אדם) לספיגת הפליטות בדרך הטבע" (למשל היערות שסופגים את גזי החממה).

המעקב: הערכה מחודשת בכל 5 שנים

כדי לעודד מאמצים שאפתניים יותר, מדינות יצטרכו לעדכן את התחייבויותיהן לצמצום הפליטה שלהן בשנת 2020 ולאחר מכן לעדכן אותן מדי חמש שנים, וזאת משום שהתוכניות שהוגשו עד כה על ידי 186 מדינות מבטיחות הגבלת התחממות של 2.7 מעלות במקרה הטוב. המדינות יבחנו מעת לעת את התקדמותן הקולקטיבית לקראת היעד של הסכם פריז, וההערכה המחודשת הראשונה תתבצע בשנת 2023.

שוקי הפחמן:

טרם גובשו הכללים

ההסכם יוצר "מנגנון תרומה לצמצום פליטות גזי החממה ותמיכה בפיתוח מקורות בני-קיימא" וסולל את הדרך לשיתוף פעולה וולונטרי בין מדינות כדי לעמוד ביעדי ההפחתה שלהן. כללים מפורטים למנגנון השוק הזה יגובשו במועד מאוחר יותר.

שקיפות: חובת דיווח למדינות

הממשלות הסכימו להקים מסגרת לניטור, מדידה ווידוא של צמצום הפליטות כדי לקדם את השקיפות ביחס למי עושה מה. כך יהיה מנגנון שניתן יהיה להשתמש בו כאמצעי לחץ על מדינות המפגרות בביצועיהן ויספק את המידע הנחוץ לנימוק הטענות נגדו.

למדינות מתפתחות ניתנה גמישות מסוימת בסעיפים שונים, כולל ההיקף, התדירות ורמת הדיווחים המפורטים. מדינות איים קטנות והמדינות הפחות מפותחות קיבלו הקלות דיווח נוספות.

מימון: העשירים יסייעו לעניים

ההסכם שהושג מחייב את המדינות המפותחות לסייע למתפתחות במימון המאמצים הכרוכים בצמצום הפליטה וההסתגלות להשלכות שינויי האקלים. נציגי המדינות גם הסכימו שעד 2025 יוגדל המימון להשגת היעד האקלימי. היעד הבא יהיה להגדיל את סכום הסיוע שהוסכם עליו כבר בעבר, 100 מיליארד דולר ב-2020. במסמך נכתב כי מדינות מתפתחות שמסוגלות לכך, "מוזמנות לתרום באופן וולונטרי או להמשיך לספק סיוע".