צרפת, גרמניה וישראל יטמיעו אנרגיות מתחדשות בארץ

במהלך ועידת האקלים נפגש מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור עם מקביליו בצרפת ובגרמניה וסוכם בין השאר שהמדינות האירופיות ימליצו לישראל כיצד לבצע רפורמה במשק החשמל

ישראל, צרפת וגרמניה ישתפו פעולה בקידום תחום האנרגיות המתחדשות - כך נודע ל"גלובס". במהלך ועידת האקלים שהתקיימה בפריז נפגש מנכ"ל משרד התשתיות והאנרגיה שאול מרידור עם מנכ"ל משרד האנרגיה והאקלים הצרפתי לורן מישל ועם מנכ"ל מחלקת אנרגיות מתחדשות במשרד האנרגיה והכלכלה של גרמניה ד"ר יורבן ריד. הצדדים סיכמו שיקימו צוותי עבודה לקידום שיתוף הפעולה.

עיקר שיתוף הפעולה יהיה בתחום של הטמעת אנרגיות מתחדשות במערכת החשמל, וזאת כדי לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה הממשלה. עוד יקדמו המדינות פתרונות של רשת חכמה וניהול ביקושים, דבר שיאפשר הגדלה של שיעור החשמל המיוצר מאנרגיות מתחדשות בארץ. כמו כן סוכם שצרפת וגרמניה ימליצו לישראל כיצד לבצע רפורמה במשק החשמל כאן.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום (א') בפתח ישיבת הממשלה להסכם שנחתם אתמול בפריז על ידי 195 מדינות, שנועד לבלום את ההתחממות הגלובלית ולצמצמה ל-2 מעלות צלזיוס. "זה הסכם חשוב", אמר, "יש לנו עניין, כמו שאר המדינות, להבטיח שהתחממות כדור הארץ, אם לא תיעצר, לפחות תומעט. ישראל תתרום את חלקה".

לקראת ועידת פריז התחייבה כל מדינה לגבש יעדים להפחתת פליטות גזי החממה וייעול צריכת האנרגיה. היעדים שהציבה לעצמה ישראל עד 2030 הם הפחתה של 25% מהפליטות, ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בשיעור של 17%, והפחתה של 20% בנסועה פרטית. "מדובר ביעדים שאפתניים שנקבעו לאחר דיונים ארוכים ומעמיקים, אך הם בהחלט יעדים ישימים", אמר היום מרידור בשיחה עם "גלובס".

משרדי הממשלה היו אמורים לגבש בתוך 45 יום מתווה ליישום ההחלטה, אלא שהמשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה לא הגיעו להסכמות, ומתווה בין-משרדי ירד מהפרק. כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, משרד האנרגיה גיבש תוכנית משלו לקידום היעדים, הכוללת בין השאר תיקון תוכנית הפיתוח של חברת החשמל, כך שלא תכלול את הקמת תחת הכוח D באשקלון, קידום בדיקת היתכנות להקמת תחנת כוח גרעינית, הארכת תקופת רישיון הייצור של מתקנים לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת לתקופה ארוכה מ-20 שנה ועוד.

בתוכניתו, המשרד להגנת הסביבה שם דגש על צמצום השימוש בפחם והגדלת השימוש בגז טבעי, ולפיכך הודיע היום לחברת החשמל כי ב-2016 עליה להקטין את השימוש בפחם בתחנת הכוח שלה בחדרה ב-8%-10%. בשלב שני יוגבל השימוש בפחם גם בתחנת הכוח של החברה באשקלון.

יזמים: "צריך לפתוח את השוק"

"על מנת שישראל תעמוד ביעדים שהציבה לאנרגיה מתחדשת, היא חייבת לאפשר ליזמים להתחרות בשוק החופשי, כלומר לאפשר מכירה מרצון וקנייה מרצון", אמר היום ל"גלובס" יקי נוימן, מנכ"ל דוראל אנרגיה מתחדשת. לדבריו, כיום מותר ליזמים לייצר לעצמם חשמל (הסדרת "מונה נטו") או למכור את החשמל לרשת החשמל לפי תעריפים שנקבעו מראש על ידי רשות החשמל. היזמים הסולריים הגיעו למצב שבו הם יכולים להתחרות בחברת החשמל על מכירת חשמל ללקוחות פרטיים, מאחר שעלות ייצור החשמל שלהם זהה כבר לזו של חברת החשמל, ועומדת על כ-27 אגורות לקילוואט בשעה. "לכן אין צורך שהציבור ימשיך לסבסד את היזמים. צריך לפתוח את השוק ולתת לו לעשות את שלו. בעולם יכולים הצרכנים לערוך ביניהם מכרז על קניית החשמל, ואין סיבה שזה לא יקרה בישראל. אם נחכה לרגולטור שיפרסם עוד הסדרה ועוד הסדרה, אין סיכוי שנגיע ליעדים".

אלון תמרי, מנכ"ל משותף בחברת סולארפאוור, מסכים עם נוימן, אך מוסיף שהדבר החשוב ביותר שיש לעשות כעת הוא לגבש תוכנית ארוכת טווח לשילוב אנרגיות מתחדשות, שתכלול מכסות, תעריפים ולוחות זמנים. "חוסר הרציפות עד עכשיו בפרסום המכסות הרגה אותנו. הרעיבו את השוק ולכן חברות יצאו ממנו", הוא טוען.

עוד הוא אומר כי יש להעניק ליצרני חשמל ירוק את הפרמיה שהובטחה להם. "בעולם נהוג לצ'פר יזמים של אנרגיה ירוקה על כך שהם חוסכים למדינה עלויות של תחלואה וזיהום, וגם ישראל קבעה פרמיה של 8 אג לקוט"ש כזו, אך משום מה לא מיישמת אותה".

"כדי לקדם את היעדים, צריך לפתוח שווקים שלמים שיכולים היו לייצר חשמל והיום לא עושים זאת בגלל מגבלות רגולטוריות כאלה ואחרות", ממשיך איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות האנרגיה המתחדשת, ומציג כדוגמה את רשות המסים שמעכבת חקיקה שתפטור משקי בית מהצורך בפתיחת תיקי מס הכנסה ומע"מ.

רונן אהרון, מנכל ABB בישראל, מסכם את הדברים ואומר שכל תוכנית לשילוב אנרגיה מתחדשת חייבת בסופו של דבר לכלול פתרונות של אגירת חשמל. "הממשלה צריכה להסתכל לטווח של עשרות שנים קדימה ולהגיע לייצור של 80% באנרגיות מתחדשות", הוא אומר. "לפיכך, היא צריכה כבר היום להקדיש למחקר בתחום האגירה".