נעילה שלילית בבורסות אירופה; הנפט ממשיך בנסיגה

נגיד ה-ECB מריו דראגי: מוכנים להרחיב את התוכנית להקלה כמותית אם האינפלציה לא תעלה ■ מחרתיים: החלטת הריבית של הפד ■ מחירי הנפט במוקד בצל החששות מבריאות הכלכלה הגלובאלית ■ נתונים חיוביים בסוף השבוע בסין

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום בירידות שערים של יותר מ-1%, לאחר הירידות החדות של הימים האחרונים ובצל המשך הירידות במחירי הנפט. המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות קלות.

 

הנפט נסחר כאמור בירידות גם היום. חוזה ברנט רושם ירידה של כ-1.2% לרמה של 37.47 דולר לחבית וחוזה WTI נסחר בירידה של 0.8% לרמה של 35.33 דולר לחבית.

מחרתיים זה יקרה: בתום פגישה בת יומיים, ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב תפרסם את הודעת הריבית ובה ההחלטה האם להעלות את הריבית לראשונה מאז 2006. בשווקים מעריכים שהריבית תעלה, אך זה הסיפור המשני; מה שחשוב יותר הוא לבדוק את הודעת הריבית המצורפת.

נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי אמר היום בכנס כלכלי באיטליה כי הוא מוכן להרחיב עוד יותר את התוכנית להקלה כמותית עם האינפלציה לא תתחיל לעלות לעבר יעד של כ-2%. "אם ה-ECB יצטרך להגדיל את השימוש בכלים שלו כדי להבטיח את ייצוב המחירים הוא יעשה זאת", אמר דראגי. 

בשבוע שעבר, נזכיר, הבנק המרכזי האירופי הפחית את הריבית על הפקדונות לרמה שלילית של 0.3% והרחיב את התוכנית להקלה כמותית בחצי שנה עד מארס 2017. המשקיעים התאכזבו משום שציפו למהלך אגריסיבי יותר.

ב"דיילי טיימס" מדווחים כי סוחרים בשוק מצפים שהודעת הריבית תהיה מלווה ב"שפה חדשה" ותחזיות טריות של הפד. הדבר העיקרי שיחפשו המשקיעים בהודעת הפד הוא הרמזים לגבי העלאות ריבית עתידיות. ההערכה כעת היא כי הפד יעלה את הריבית פעמיים או שלוש בשנה הבאה, והשפה בה ישתמש הפד בהודעת הריבית תשחק תפקיד מכריע בשינוי הציפיות בשווקים ובתגובות למהלך.

"יהיה הוגן להעריך כי שוקי המניות ייבחנו בימים הקרובים, והפד יהיה הזרז לתנודתיות בסוף השבוע", ציינו הבוקר ב-IG.

איציק נוי, מנכ"ל חברת Smart Capital, מציין כי "הנחישות של מקבלי וועדת השוק החופשי בארה"ב (FOMC) להעלות ריבית עוד השנה תסתכם בהעלאה של כרבע אחוז ביום רביעי הקרוב. כאשר רק מצב התעסוקה עומד בקריטריונים (האבטלה בשפל של יותר מ-7 שנים), האינפלציה אינה מתקרבת אל היעד והצמיחה עוד רחוקה מהקצב הרצוי- העיתוי הוא שם המשחק. מצד אחד חולשתו הזמנית של הדולר מהווה חלון הזדמנויות מצויין להעלות ריבית מבלי לייסף את המטבע באופן קיצוני ולהתחיל חזרה לנורמליזציה בשערי הריבית. אך יותר מכך, העלאת הריבית לאזורים סבירים יותר תאפשר (במקרה של משבר עתידי) אפשרות הגנה שכרגע אינה קיימת".

מגמה שלילית נרשמה היום (ב') בבורסות אסיה, כשהפעילים במזרח מגיבים לנפילות החדות שנרשמו בוול סטריט בסוף השבוע.  

 

ב-Perpetual ציינו כי "הסנטימנט כרגע די חלש. אנחנו מגיעים להעלאת ריבית ראשונה בארה"ב מזה שנים באווירה של נפילות במחירי הסחורות. ארה"ב נראית מוצקה מספיק אבל זו עדיין ההתאוששות החלשה ביותר בהיסטוריה ואנחנו רואים את כל המתחים האלה בשווקים המתעוררים".

מחירי הנפט הצונחים מעלים חששות כבדים לבריאות הכלכלה הגלובאלית, ובסין נחלש היואן לשפל של 4.5 שנים בעוד הממשל ממשיך להפחית את ערכו של המטבע המקומי.

שלשום פורסם בסין כי תפוקת המפעלים עלתה בחוש נובמבר לשיא של 5 חודשים, בעוד המכירות הקמעונאיות רשמו עלייה בחישוב שנתי של 11.2%, הקצב הגבוה ביותר שנרשם ב-2015.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]