מניות הגז נופלות - וקבוצת דלק איבדה תוך חודש רבע משוויה

לא רק בעיות בגז: התפתחות שלילית נוספת שמשפיעה על הקבוצה בימים האחרונים היא חוסר הוודאות לגבי השלמת המכירה של חברת הביטוח הפניקס לידי פוסון מסין

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי
יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

נמשכת שחיקת השווי של קבוצת דלק , שמנייתה שוב בלטה היום בצד השלילי של המסחר, עם ירידה חדה של כ-4%. הירידה היום השלימה צניחה של כ-25% תוך כחודש במניית הקבוצה שבשליטת יצחק תשובה, והורידה את שווי השוק שלה אל מתחת לרף של 9 מיליארד שקל.

ירידות דומות נרשמו היום (ג') בשותפויות חיפושי הגז והנפט שבשליטת הקבוצה - אבנר  ודלק קידוחים , וגם ביחידות ההשתתפות של ישראמקו  ורציו , השותפות של דלק במאגרי הגז תמר ולוויתן.

מגזר חיפושי הגז והנפט בת"א סובל בתקופה האחרונה מחולשה בשל מספר גורמים, ובמרכזם הירידה החדה במחירי הנפט בעולם. נוסף על כך, בשוק המקומי סובלת מניית דלק מחוסר הוודאות לגבי אישור מתווה הגז ועתיד מאגרי הגז המקומיים.

 

הקבוצה מושפעת לרעה מירידת מחירי הנפט באופן נוסף, וזאת בשל השקעותיה האגרסיביות במניות חברות אנרגיה זרות, ובמרכזן מניות וודסייד ונובל, שבגינן רשמה הקבוצה ברבעון השלישי של השנה הפסד של 336 מיליון שקל, והן צפויות להסב לה הפסדים כבדים גם ברבעון הרביעי של השנה, אם לא יחול שינוי מגמה בענף. שווי תיק ההשקעות של דלק במניות אנרגיה עמד נכון לסוף הרבעון השלישי על כ-830 מיליון שקל.

יהונתן שוחט, אנליסט האנרגיה של לידר שוקי הון, אמר היום כי "את ירידות השערים היום ניתן לייחס לשלושה גורמים - המשך ירידת מחירי הנפט, פרסום ידיעות בדבר תוכנית פיתוח מצומצמת יחסית למאגר 'לוויתן' והמלצת ועדת הכלכלה שלא להפעיל את סעיף 52 במתווה הגז".

התפתחות שלילית נוספת שמשפיעה על הקבוצה בימים האחרונים היא חוסר הוודאות לגבי השלמת המכירה של חברת הביטוח הפניקס לידי פוסון מסין.