משרד התקשורת יחלט לגולן ערבויות בעשרות מ' ש'

בשלב הראשון יחולטו 30-40 מיליון שקל בגין אי-עמידה בפריסת הרשת ■ לגולן יש ערבויות של 80 מיליון שקל בידי המשרד, והיא קיבלה בחזרה ערבות של 270 מיליון שקל ממכרז הסלולר - שגם אותם שוקל המשרד לדרוש בחזרה

מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי
מיכאל גולן / צילום: תמר מצפי

משרד התקשורת מוריד את הכפפות במאבק נגד ההפרות של גולן טלקום, והוא מודיע לחברה על כוונתו לחלט לה ערבויות בסכום עשרות מיליוני שקלים. ההערכה היא כי מדובר בסכום שבין 30-40 מיליון שקל בשלב הראשון, בגין אי-העמידה של גולן בחובת הפריסה שחלה עליו.

הערכות על כך שהמשרד יחלט ערבויות לגולן נפוצו כבר בעת היוודע דבר העסקה למכירת פעילותו לסלקום. לגולן ערבויות יש בסך 80 מיליון שקל שנמצאות כרגע בידי משרד התקשורת, אך מעבר לכך גולן קיבל בחזרה החזר ערבות בסך 270 מיליון שקל שהפקיד בעת זכייתו במכרז הסלולר, וגם אותה שוקל המשרד לדרוש בחזרה בעקבות ההפרות של החברה.

ההחלטה על חילוט הערבויות התעכבה חודשים רבים בשל העובדה שהמשרד המתין לתחנת הבדיקה בינואר 2016, כדי לבחון האם גולן עומדת בחובות הפריסה שלה. עד ינואר גולן אמורה להשלים פריסה של 40% משטח המדינה. המכתב יצא כעת כי ברור שבינואר בכל מקרה גולן לא תעמוד בפריסה שלה היות שהיא כבר פירקה את רוב רובם של אתרי הסלולר שלה ברחבי הארץ.

ההחלטה לנקוט בצעד של חילוט ערבויות כעת, בהיקף נמוך יחסית, איננה סוף פסוק והמשרד יכול להחליט בהמשך על חילוט ערבויות נוספות. הערכה היא שהמשרד רוצה לפעול בזהירות ולא לירות את כל התחמושת בשלב הזה, לאור אי-הוודאות בעניין המיזוג המתוכנן של החברה עם סלקום.

גולן וסלקום הגישו לאישור את בקשת המיזוג ביניהן וממתינות להתחיל במו"מ מול משרד התקשורת והממונה על ההגבלים העסקיים. נזכיר כי משרד האוצר כבר הבהיר לגולן שבכוונתו לקחת לו את התדרים שברשותו אם המיזוג יבוצע, וזאת משום שבאוצר מתנגדים בתוקף למיזוג.

משרד התקשורת סירב להתייחס לידיעה.

מתחרותיה של גולן בשוק הסלולר מסרו כי אסור שהקנס הסמלי הזה שהיה אמור להיות מושט על גולן כבר מזמן, ישמש עבורו חבל  הצל. המבחן האמיתי של משרד התקשורת יהיה בעוד שבועיים כשתצטרך להתקבל ההחלטה האם לשלול מגולן את הרישיון בעקבות ההפרות המשמעותיות שביצע. כל החלטה אחרת תהיה ניצחון של גולן על חשבון קופת המדינה.