גורמים במע' הבריאות: המדינה הרימה ידיים על הערכת רופאים

שנה וחצי אחרי שהשקיעו בהכשרות, בסדנאות ובחברות ייעוץ, בנציבות שירות המדינה כבר לא מתווכחים עם הטענה כי "רופאים מחויבים רק למטופלים ולא למנהלים"

 רופאים / צלם: shutterstock
רופאים / צלם: shutterstock

זו אמורה היתה להיות אחת המהפכות הקטנות אך המשמעותיות בשיפור יכולות הניהול והשירות בבתי החולים הממשלתיים: יישום תוכנית להערכת עובדים בקרב הרופאים, הסקטור היחידי בשירות המדינה שלא פגש מימיו במשוב. נציבות שירות המדינה השקיעה לפני כשנה וחצי אנרגיות ומשאבים רבים בהדרכות, בהכשרות, בחוברות הסברה ובהתקשרות עם חברות ייעוץ, אבל גורמים במערכת הבריאות מודים: המדינה הרימה ידיים.

מול נציבות שירות המדינה עמדו שני ארגונים גדולים: ההסתדרות הרפואית (הר"י) בראשות ד"ר ליאוניד אידלמן, וארגון רופאי המדינה (אר"מ) בראשות ד"ר נמרוד רחמימוב. הראשון נתפס כפרגמטי יותר, שהעלה רעיונות פרקטיים לכאורה לצורך פשרה: ביצוע משובים באופן אנונימי בלבד, ורק למתמחים או למומחים צעירים שנמצאים בתקופת ניסיון.

הארגון השני הציב עמדה נהירה ומיליטנטית יותר: "רופאים מחויבים רק למטופלים שלהם, לא למנהלים". על פי הגישה הזו, שהשמיע ד"ר רחמימוב, ביצוע המשובים יחייב את הרופאים "להתחבב" על מנהליהם, ולא להשמיע בפניהם ביקורת שחשובה ודרושה בעשייה היומיומית בתחום הרפואה. ממילא, טען רחמימוב, הרופאים מצויים כבר היום בלחץ מצד ראשי המערכת, שדורשים מהם להתחשב יותר בשיקולים כלכליים בעבודתם השוטפת.

"כלי מרכזי לקביעת יעדים"

אחרי שד"ר רחמימוב הורה למנהלי המחלקות להחרים את מפגשי ההדרכה, ולאחר שגם ההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה רשמי, נרשמה דווקא תקווה קטנה: הצדדים הסכימו לנהל מו"מ תוך כדי ניהול ההדרכות, בניסיון להגיע לפשרה מוסכמת. אלא שהיום מתברר כי המו"מ הזה הסתיים בתוך זמן קצר בלבד בשל פערים גדולים שלא ניתנים לגישור, ותוך הרמת ידיים "שקטה" מצידה של המדינה. אותה מדינה שיודעת לפנות לבית הדין לעבודה ולהוציא צווי מניעה כשמדובר בסכסוכים הנוגעים לוועדים ברכבת או בנמלים, בחרה שלא לעשות דבר מול ארגוני הרופאים.

"המדינה נכשלה בעניין הזה", מודה אחד הגורמים הבכירים במערכת. "אין היום סקטור בשירות המדינה שלא קיימת בו תוכנית להערכת עובדים, וזה כולל גם פרקליטים ושופטים", הוא מציין. אילו מערכת הבריאות היתה מוחרגת כולה אפשר היה עוד להתנחם, אלא שהאחיות בבתי החולים דווקא עוברות הערכות עובדים באופן שוטף.

התוכנית להערכת רופאים, לפחות כפי שהיא מנוסחת בחוזר שחיבר לפני למעלה משנה וחצי הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, יוני דוקן, מתיימרת להוות הרבה יותר ממשוב. "הערכת תפקוד וביצוע של רופאים היא תהליך שנועד לבחון את מידת ההתאמה שבין התפקוד והביצוע הנדרשים והמצופים מהרופאים לבין תפקודם בפועל. זהו כלי מרכזי לקביעת יעדים אישיים משימתיים לשיפור הישגי הרופא, דבר המאפשר בין היתר למנהלים לתכנן ולנהל את משימותיהם באפקטיביות וביעילות".

עוד קובע החוזר כי תוכנית ההערכה נועדה לשמש "כלי אפקטיבי לאיתור רופאים ומנהלים מצטיינים, להעביר מסרים ארגוניים בדבר דמותו הרצויה של הרופא בבית החולים, להעריך את איכות הרפואה במחלקות השונות, לציין נקודות לשיפור ולשימור ולהביא לשיפור מתמיד באיכות הטיפול".

מנציבות שירות המדינה נמסר בתגובה: "נציבות שירות המדינה פעלה להטמעת הערכת העובדים בכלל יחידות הממשלה. כחלק מיישום הרפורמה שאותה מובילה הנציבות בימים אלה הושגו הישגים משמעותיים בתחום זה. בין היתר פועלת הנציבות לקידום מגוון נושאים מול מערכת הבריאות. לצערנו, טרם הושגו הבנות עם נציגי הרופאים ואנו מקווים כי אלו יושגו בהקדם, יחד עם התקדמות בנושאים נוספים ורבי חשיבות שעל הפרק".

ההתחכמות של ד"ר רחמימוב: מכתב המלצה בלי הלוגו של ביה"ח

על כוחם של ארגוני הרופאים אפשר ללמוד מפרשה שקטה מאוד שמתנהלת בימים האחרונים, ומקורה בבית החולים הממשלתי נהריה. מנכ"ל ביה"ח, ד"ר מסעד ברהום, הנחה את כל הרופאים, האחיות והמנהלים הרפואיים, שלא לחתום על מכתבי הערכה או המלצה עבור עובדים הכפופים אליהם - זאת אלא לאחר שהוא, המנכ"ל, ראה ואישר את תוכן הדברים.

מדובר בהנחיה יוצאת דופן למדי, וככל הנראה היא נובעת לא רק מהרצון לנהל בקרת משאבי אנוש הדוקה יותר, אלא גם מייחודה של מערכת הבריאות כמי שמאפשרת לרופאים לבצע פרקטיקה פרטית ולעבוד למעשה תחת מעסיקים שונים. בקרה על מכתבי ההמלצה, לפחות על פניו, יכולה להדק את הפיקוח של מנהל ביה"ח על העיסוקים האלה.

כאן נכנס לתמונה יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר נמרוד רחמימוב, שמאוד לא אהב את ההנחיה של ד"ר ברהום. רחמימוב שלח בשבוע שעבר מכתב לכלל רופאי המדינה, ובו הנחה אותם למעשה "להתחכם". וכך הוא כותב: "בכדי להימנע מטענה שהמכתב ניתן שלא כמכתב אישי אלא כחלק ממילוי תפקידו בשירות המדינה, יש להימנע משימוש בנייר לוגו של בית החולים. לעומת זאת, ניתן בהחלט לחתום על המכתב תוך ציון התואר והתפקידים של חותם המכתב".

לטענת ד"ר רחמימוב, מדובר בהנחיה שחזרה על עצמה בכמה בתי חולים ומקורה למעשה בנציבות שירות המדינה, וזאת לכאורה בשל החשש של הנציבות ממקרים שבהם יבקשו לפטר רופא ויתקשו לעשות כן בשל מכתבי המלצה והערכה שיש בידיו. לדבריו, ייתכן שמאחורי ההנחיה לכאורה, עומד הרצון להגביר את הלחץ על הרופאים להסכים לתוכנית הערכת הרופאים. למרות הדברים, גורמים בנציבות שירות המדינה הכחישו על הסף כל מעורבות בהנחיה של ד"ר ברהום.

אותם גורמים אמרו ל"גלובס" כי המכתב שהעביר ד"ר רחמימוב לרופאים מהווה התחכמות של ממש ועוד דוגמא לעקיפת סמכויות מצד ארגון הרופאים.