חשש מהסדר נוסף: אפריקה מכנסת אסיפה ל"דיווח ודיון"

באסיפה ביום ה' הבא לא יתקיימו הצבעות ■ מחזיקי האג"ח מבקשים לשמוע מהחברה על אפשרויותיה לעמוד בהתחייבויות כלפיהם, בסך כ-3.5 מיליארד ש'

לב לבייב / צלם: איל יצהר
לב לבייב / צלם: איל יצהר

מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל יתכנסו ביום חמישי הבא (24 בדצמבר) לאסיפה משותפת, כשעל סדר היום יעמדו "דיווח מצד החברה בנושאים הרלבנטיים לאיגרות החוב ודיון של מחזיקי האג"ח". האסיפה המשותפת תכונס במלון קראון פלאזה בת"א, ועל פי הדיווח, "לא תתקיימנה הצבעות. ככל שיועלו במהלך הדיון באיזו מהאסיפות נושאים שנדרשת בגינם הצבעה, יתכנסו אסיפות מחזיקים נוספות".

על רקע הירידה במחיר הנפט והמשבר הגובר בכלכלת רוסיה, בה מרוכזים עיקר נכסיה של אפריקה  ישראל, צנחה מניית החברה בכ-16% מתחילת השבוע (היום נסחרה המניה ללא שינוי) והחברה נסחרת בשווי של חצי מיליארד שקל בלבד. נזכיר כי בשיאה, בתחילת 2007, נסחרה המניה במחיר ששיקף לחברה שווי שוק של כ-28 מיליארד שקל.

במקביל לנפילה במניה, נרשמו בימים האחרונים ירידות חדות באג"ח אפריקה ישראל, הנסחרות בתשואות זבל של עד 32%. ברקע לירידות החדות באג"ח עומדים חששות המחזיקים מיכולתה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה, מה שעלול לגרור אותה להסדר חוב נוסף.

על רקע זה מתחילה סבלנותם של מחזיקי האג"ח לפקוע, והם מבקשים להתעדכן במצב החברה ובאפשרויות העומדות בפניה לעמידה בהתחייבויות הענק שלה כלפיהם - כ-3.5 מיליארד שקל. אפריקה ישראל, בשליטת לב לבייב, מנוהלת על ידי אברהם נובוגרוצקי (נובו), ופועלת בתחומים של יזמות נדל"ן ותחומים סינרגטיים אליהם ברוסיה, מזרח ומרכז אירופה וישראל.

הסדר החוב שנחתם באפריקה ישראל לפני כחמש שנים היה אחד מהגדולים בשוק ההון מאז ומעולם, בהיקף של כ-7.5 מיליארד שקל. בעל השליטה לבייב הפגין אז את אמונו בחברה ובמסגרת ההסדר הזרים לה סכומים משמעותיים, שהסתכמו בכ-750 מיליון שקל. אין ודאות כעת שיעשה כך גם בעתיד, אם מצב החברה ידרוש זאת.

התשלום הקרוב במאי - הובטח

תשלום האג"ח הקרוב של אפריקה ישראל הוא בחודש מאי, בהיקף של כ-400 מיליון שקל (235 מיליון שקל לסדרה כ"ו ו-165 מיליון שקל לסדרה כ"ז). התשלום הזה אמנם כבר הובטח, אך נושי האג"ח כבר רואים באופק את התשלום הבא, במאי 2017, שהיקפו דומה, ועוד כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים לכל אחת משלוש הסדרות שלה עד אז.

בסך הכול, לפי דוחותיה הכספיים, אפריקה ישראל צפויה לפרוע בשנתיים הקרובות אג"ח בהיקף של קרוב ל-1.1 מיליארד שקל. בחברה מודעים למצב והנהלתה מעריכה כי תעמוד בתוכניותיה ותפרע את התחייבויותיה בזמן. דוברת אפריקה מסרה בשבוע שעבר ל"גלובס" כי "הקבוצה משקיעה מאמצים רבים לטיפול בשירות החוב וביסוס איתנותה הפיננסית בשנים הקרובות. וכחלק מכך, בוחנת את כל האפשרויות העומדות לרשותה, כפי שהוצגו בדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2015, במסגרת תזרים המזומנים החזוי לשנתיים הקרובות".

באפריקה מציינים עוד כי כדי לעמוד בהחזרים, החברה פועלת למימוש נכסים מניבים ומימוש השקעות, קידום התקשרות בהסכמי מימון חדשים, הארכת מועדי פירעון של הלוואות לזמן קצר וכן גיוס או הרחבת סדרות אג"ח בחברות הקבוצה. דרך נוספת בה פועלת החברה להגדלת יתרות הנזילות היא קבלת דיבידנדים מהחברות השונות בקבוצה.