אי.בי.אי: "להוריד ציפיות לרווחים בשוק ההון ב-2016"

בבית ההשקעות מספקים תחזיות לשנה שבפתח: "שוק החוב הגלובלי מהווה אלטרנטיבת השקעה אטרקטיבית בתקופה הנוכחית"

עדו קוק / צלם: תמר מצפי
עדו קוק / צלם: תמר מצפי

במסגרת תחזיות בתי ההשקעות לשנה החדשה העומדת בפתח, היום היה זה תורו של בית ההשקעות אי.בי.אי, שם מעריכים כי "קצב הצמיחה בישראל יעמוד ב-2016 על 2.4%, ותמהיל הצמיחה ימשיך להישען על צריכה פרטית, לעומת המשך חולשה של היצוא מישראל".

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי ומנהל המחלקה הכלכלית באי.בי.אי, אמר היום כי "הצמיחה בישראל לא הולכת לשום מקום; אם כבר - אז הכיוון הוא כלפי מטה", והעריך, כי גם ב-2016 צפוי קצב האינפלציה להיות מתחת ליעד, ולעמוד על כ-0.5%. לגבי שיעור הריבית הצפוי במשק, בבית ההשקעות מעריכים, כי זה "יישאר ברמה הנוכחית, או שהוא יופחת פעם נוספת, וזאת בתרחיש של הרעה משמעותית במצב הכלכלה הגלובלית".

לדברי גוזלן, במחירי הנדל"ן בישראל לא צפוי ב-2016 שינוי משמעותי, אך לצד זאת, הוא העריך כי "קיים סיכוי גבוה לירידת מחירים בטווח הארוך יותר".

בנוגע לכלכלה העולמית, גוזלן מעריך כי "הצמיחה הגלובלית תמשיך להיות בקצבים מתונים, ותתאפיין בהמשך חוסר סנכרון בין ארה"ב לשאר העולם".

גוזלן ציין, כי "השווקים המתעוררים יוסיפו להיות החוליה החלשה, וכי האינפלציה תוסיף להיות נמוכה". כמו כן, גוזלן העריך שהפד האמריקאי יתקשה להתניע מהלך ממושך של העלאות ריבית.

"'שגר ושכח' כבר בלתי אפשרי"

אלה אלקלעי, סמנכ"לית פיתוח עסקי באי.בי.אי, ציינה כי "2015 מסתיימת בצל המולה גדולה". לדבריה, שוק ההון הפך להיות "שוק השאון". "חדשות לבקרים מתרחשים אירועים בעלי משמעות כלכלית כבדת משקל, כגון ירידת מחירי הנפט או משבר אשראי בסין, וכל אירוע כזה מביא עמו הזדמנויות השקעה שונות".

לדברי אלקלעי, "אם לפני חמש שנים חיפשנו מגמות וטרנדים ברורים, כיום ההזדמנויות הן הרבה יותר נקודתיות, ודורשות מחקר ומעקב. 'שגר ושכח' אף פעם לא היתה מדיניות נכונה לשוק ההון, ובין שפע הזדמנויות ההשקעה האפשריות, לבין השינויים הרבים שאנו חווים בעולם סביבנו, הפכה שיטה זו לכמעט לבלתי אפשרית. הדבר היחיד שאפשר לומר בוודאות גמורה על 2016, הוא שתמשיך להיות הרבה עבודה, ואף מורכבת למדי".

ג'רי קוטישטנו, מנהל השקעות בכיר, אמר כי "גם ב-2016 יש מקום להוריד ציפיות לגבי רווחים בשוק ההון, וקיימת עדיפות למניות בשווקים בחו"ל על פני השוק המקומי, ובפרט בשווקים מפותחים - ארה"ב, אירופה ויפן".

מניות מומלצות בישראל שאותן הזכירו בבית ההשקעות הן שופרסל ופרטנר - שלראיית אי.בי.אי "הן מניות זולות בסקטורים חבוטים, שהפגיעה של השנים האחרונות כבר מצאה את ביטויה במחיריהן, וכיום יש שינוי חיובי מובהק בתחומי פעילותן".

"חשוב יותר באילו מניות מחזיקים"

מרתה נדלר, מנהלת מחלקת תיקי לקוחות מוסדיים, ציינה מספר מניות מומלצות בחו"ל: "ג'ונסון אנד ג'ונסון, בגלל מבנה החברה והזדמנות נקודתית בשוק הפארמה שנוצרה סביב המרוץ לנשיאות האמריקאית; בואינג, לאור הנפילה במחירי האנרגיה והריבית הנמוכה שהגדילו את יכולת ההצטיידות של חברות התעופה; צ'ק פוינט, בגלל איומי הסייבר הרבים והכניסה לתחום הסלולר; אדידס, המעניינת בגלל שפעילה בתחום צומח, ולאחר שמיצבה מחדש את המותג בצורה מוצלחת וביצעה צעדי התייעלות; וכן AIG, העוברת מפנה עסקי משמעותי".

נדלר ציינה, כי "בעת הנוכחית חשוב יותר באילו מניות פרטניות בוחרים להחזיק בתיק, ובאיזה עיתוי ניכנס אליהן, ופחות מהו שיעור ההחזקה הכוללת באפיק המנייתי.

יאן טויטש, מנהל השקעות ראשי אג"ח חו"ל, ציין כי "השקעה באג"ח באירופה פחות מעניינת, מאחר שההרחבה הכמותית ביבשת צפויה להימשך, לצד צמיחה נמוכה ופיגועי טרור נוספים שעלולים לפקוד את האזור.

"יוצאת מן הכלל", לדבריו, "היא בריטניה, שנמצאת בתהליך העלאת הריבית תוך הפנמת המציאות הגיאופוליטית החדשה בעולם".

אג"ח אנגליות מעניינות שציין טויטש הן של הבנקים הגדולים, דוגמת HSBC ולויד'ס, ואג"ח נוספת מעניינת להשקעה לדבריו היא האג"ח של חברת אלרגן, המוכרת את חטיבת הגנריקה שלה לטבע, ושנרכשת בעצמה על-ידי פייזר.

לדבריו, "זוהי דוגמה לאג"ח בדירוג גבוה בתחום העובר קונסולידציה, ולהזדמנות שנוצרה בשל פערי הדירוג בין החברה הרוכשת לחברה הנרכשת".

אביחי שורצקי, אסטרטג ראשי לשווקים בינלאומיים, אמר כי "שוק החוב הגלובלי מהווה אלטרנטיבת השקעה אטרקטיבית בתקופה הנוכחית, ובדגש על "פליין ונילה" - אג"ח של חברות בארה"ב הזוכות לדירוג השקעה ונסחרות בתשואה של מעל ל-4% לטווח של 10 שנים. לדוגמה, "HP אנטרפרייז" (HPE), המדורגת BBB/A-, ונסחרת בתשואה של כ-5% לפירעון בעוד 10 שנים - "תשואה שעד לפני מספר חודשים נראתה כדמיוניות".

תחזיות אי.בי.אי
 תחזיות אי.בי.אי